DERS ADI

: Engellilere Yönelik Mekanlar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5217 Engellilere Yönelik Mekanlar SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. EBRU GÜLLER

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı tasarım eğitimi almış kişilere engelsiz yaşam çevreleri tasarlama bilincinin aktarılması ve herkes için tasarım konusunda duyarlılığın kazandırılmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Engellilik olgusunu, herkes için evrensel tasarım yaklaşımını, erişilebilirlik ve engelsiz tasarım kriterlerini kavrama
2   İlgili yönetmeliklere hakim olma ve mimar olarak bu alandaki sorumlulukları anlama
3   Engelsiz tasarım kriterlerini kent ve yapı ölçeğinde örnekler üzerinden değerlendirebilme
4   Mevcut çevreyi/uygulamaları eleştirel gözle irdeleyebilme
5   Engelsiz tasarım ilkeleri doğrultusunda yapılı çevre için çözüm önerileri geliştirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş bilgilerinin verilmesi, dersin yönteminin tanıtılması, araştırma konularının açıklanması
2 Toplumda engelli/engelli olma durumu/engellilik farkındalığının arttırılmasına yönelik kısa film izleme, birlikte değerlendirme
3 Engellilik olgusu, tanımları ve sınıflandırmalar
4 Herkes için mimarlık, evrensel tasarım kapsamında engelsiz tasarım ve erişilebilirlik için mimari düzenlemeler, örnekler üzerinden birlikte değerlendirme
5 Evrensel tasarım kriterleri
6 Engelsiz tasarım için ulusal ve uluslararası standartlar, uygulamalar, sözleşmeler
7 Engelsiz tasarım için yasal düzenlemeler, yönetmelikler
8 Atölye/çalıştay/teknik gezi/alan çalışması vb. grup çalışması
9 Atölye/çalıştay/teknik gezi/alan çalışması vb grup çalışması rapor teslimi ve sunumu
10 Öğrenci araştırma sunumları ve tartışma
11 Öğrenci araştırma sunumları ve tartışma
12 Öğrenci araştırma sunumları ve tartışma
13 Öğrenci araştırma sunumları ve tartışma
14 Öğrenci araştırma sunumları ve tartışma Sunumların teslimi
15 Öğrenci teslimlerini ve genel olarak dönemi değerlendirme Final tesliminin detaylandırılması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Yardımcı Kaynaklar: Özel gereksinim durumları, herkes için tasarım, evrensel tasarım kapsamında engelsiz tasarıma ilişkin tüm makale, rapor, kitap ve tezler.

ADAAG (American Disability Act Accessibility Guide)

Güller E, "Özel Eğitim Okul Bahçelerinin Oyun Alanları Olarak Tasarımı; Aliağa Özel Eğitim ve Uygulama Merkezi Oyun Bahçesi Düzenlemesi", Online Journal of Art and Design, 11/3/309-320/2023, 2023, Araştırma(Research) Makale, DAAI

Dostol S, Güller E, "Alışveriş Merkezlerindeki Tasarımın Görme Engelliler İçin Uygunluğu: İzmir Ege Perla Alışveriş Merkezi Örneği", Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, Cilt 21/Sayı 1/68-84/2021, 2021, Araştırma(Research) Makale, Ulusal Hakemli

Zeyrek Çepehan İ, Güller E, "Evrensel Tasarım Kapsamında Herkes İçin Erişilebilir Tasarım", Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, "Erişilebilirlik" Özel Sayısı, Cilt 2, Aralık, 383-410, 2020, 2020, Araştırma(Research) Makale, ULAKBİM

Güller E, Kaya S İ, "Mekân Renklerinin Zihinsel Engelli Çocukların Mekânı Algılamasındaki Etkisi", Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36/3/577-596/2016, 2016, Araştırma(Research) Makale, ISI WOS, TUBITAK-ULAKBIM, EBSCOhost, Index Copernicus, ASOS,TEI

Özel eğitim ve rehberlik hizmetleri kılavuzu

Mimarlar Odası Ulaşılabilirlik Kılavuzu

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Sunum, belgesel, kısa film gibi görsel malzemelerle desteklenen kuramsal bilgi aktarımı
2. Grup çalışmaları; sınıfiçi tasarım atölyesi/çalıştay/teknik gezi...
3. Öğrenci çalışmaları için gerekli alan araştırmaları
4. Belirlenen temalar doğrultusunda öğrenciler tarafından belirlenen çalışma konularının katılımcı ve tartışmalı biçimde görsellerle sunulması
5. Örnek uygulamalar üzerinden değerlendirme ve tartışma








Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 DK DerseKatılım
3 FOD FinalÖdevi
4 BNS BNS ODV * 0.40 + DK * 0.10+ FOD * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sunum %40 +Atölye/çalıştay/alan çalışması %10 + Final Teslimi %50

Değerlendirme Kriteri

Atölye/Çalıştay/Alan İnceleme: ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ5
Sunum: ÖÇ1, ÖÇ3, ÖÇ4
Final Teslimi: ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Her türlü kopyacılık eylemi disiplin soruşturması açılması ile sonuçlandırılacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Ebru GÜLLER
ebru.guller@deu.edu.tr
+90 232 301 84 52

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra bildirilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 8 2 16
Grup çalışması 2 2 4
Öğrenci Sunumları 5 2 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 4 40
Grup Ödevi Hazırlama 2 12 24
Sunum Hazırlama 1 30 30
Ödev Hazırlama 1 30 30
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 154

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.134
ÖK.25
ÖK.33453
ÖK.455
ÖK.5543