DERS ADI

: Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FBE 5557 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ÇAĞATAY PAMUKÇU

Dersi Alan Birimler

Makine Teorisi ve Dinamiği Yüksek Lisans (İngilizce)
Çevre Mühendisliği Yüksek Lisans (İngilizce)
Bilgisayar Mühendisliği Tezsiz Yüksek Lisans (İngilizce)
İstatistik Bütünleşik Doktora (İngilizce)
Geoteknik Yüksek Lisans (İngilizce)
Coğrafi Bilgi Sistemleri Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö) (İngilizce)
Bilgisayar Mühendisliği Bütünleşik Doktora (İngilizce)
Makine Teorisi ve Dinamiği Bütünleşik Doktora (İngilizce)
Endüstri Mühendisliği Yüksek Lisans (İngilizce)
Coğrafi Bilgi Sistemleri Tezsiz Yüksek Lisans (İngilizce)
Biyomedikal Teknolojiler Yüksek Lisans (İngilizce)
Endüstri Mühendisliği Yüksek Lisans (İngilizce) (İ.Ö)
Coğrafi Bilgi Sistemleri Yüksek Lisans (İngilizce)
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği Yüksek Lisans (İngilizce)
Matematik Yüksek Lisans (İngilizce)
Endüstri Mühendisliği Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö) (İngilizce)
Bilgisayar Mühendisliği Yüksek Lisans (İngilizce)
İstatistik Yüksek Lisans (İngilizce)
Bilgisayar Mühendisliği Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö) (İngilizce)
Endüstri Mühendisliği Tezsiz Yüksek Lisans (İngilizce)
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği Bütünleşik Doktora (İngilizce)
Geoteknik Bütünleşik Doktora (İngilizce)

Dersin Amacı

Bilimin önemi ve bilimsel araştırmanın tanımı, aşamaları, planlama stratejileri, veri toplama kriterleri, sonuçların raporlanma ve yayına dönüştürülme süreçleri ile bu süreçlerde meslek ve yayın etiğine yönelik yeterliliklerinin kazandırılması hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Bilim felsefesi ve tarihçesi hakkında bilgi sahibi olmak
2   2. Bilimsel araştırma yöntem ve süreçlerini tasarlayabilmek
3   3. Bilimsel araştırma sonuçlarını sentezleyebilmek
4   4. Bilimsel rapor ve yayın hazırlama metodolojisini uygulayabilmek
5   5. Bilimsel araştırma ve yayınlarda etik ilkeleri uygulayabilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bilim Felsefesi Nedir Felsefe ve Bilimlerin Doğuşu
2 Bilimin Tanımı ve Önemi
3 Bilimin Konusu, Yöntemi ve Kapsamı
4 Bilimsel Araştırma Yöntemleri
5 Nicel Araştırmaların Planlanması ve Araştırma Deseni
6 Nicel araştırma verilerinin değerlendirilmesi
7 Nitel Araştırmaların Planlanması ve Araştırma Deseni
8 Nitel araştırma verilerinin değerlendirilmesi
9 Veri toplama yöntem ve araçları, geçerlik ve güvenirlilik
10 Bilimsel Araştırmaların Raporlanması
11 Bilimsel Yayın Türleri
12 Bilimsel Yayın Hazırlama Teknikleri
13 Etik Nedir Etikle İlgili Temel Kavramlar, Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kuralları Nelerdir
14 Yapay Zekâ, Açık Bilim Etiği ve Avrupa Birliği Etik Kodları (HRS4R)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- Bedir Erişti, S.D., Kuzu, A., Kabakçi Yurdakul, I., Akbulut, Y., Kurt, A.A., 2019. Bilimsel Araştirma Yöntemleri, Anadolu Üniversitesi Yayini No: 2750, Eskişehir, 188 sayfa.
- Yıldırım, C., 1973. 100 Soruda Bilim Felsefesi, Gerçek Yayınevi, 263 sayfa.
- Creswell, J., 2017. Araştırma Deseni, Nitel, Nicel ve Karma Yaklaşımları, 3.baskı, Eğiten Kitap, 299 sayfa.
- EU (European Comission), 2005. The European Charter for Researchers The Code of Conduct for the Recruitment of Researchers, www.europa.eu.int/eracareers/europeancharter.
- Grunberg, T., Grunberg, D., 2011. Bilim Felsefesi, Anadolu Üniversitesi 2013, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayın No: 2379, 170 sayfa.
- EU (European Comission), 2017. Providing researchers with the skills and competencies they need to practise Open Science Report of the Working Group on Education and Skills under Open Science, Directorate-General for Research and Innovation 2017 Open Science and ERA Policy, 99 pages.
- Resnik, D.B., 2004. Bilim Etiği, Ayrıntı Yayınları, 306 sayfa.
- Day, R.A., 1996. Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır , Tübitak, 196 sayfa.
- Rosenberg, A., 2012. Bilim Felsefesi, Çağdaş Bir Giriş, Dipnot yayınları, 416 sayfa.
- Türkiye Bilimler Akademisi, 2002. Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları, Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları, 37 sayfa.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum tekniği, beyin fırtınası, öğrenci katılımlı tartışma, ödev,

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.25 + ODV *0.25 +YSS *0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.25 + ODV *0.25 +BUT *0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam zorunludur. Ara sınava katılım ve ödev teslimi zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Çağatay Pamukçu; cagatay.pamukcu@deu.edu.tr
Prof. Dr. İlgi Karapınar; ilgi.karapinar@deu.edu.tr
Prof. Dr. O. Ersin Koralay; ersin.koralay@deu.edu.tr
Doç. Dr. İrem Ayhan Selçuk; irem.ayhan@deu.edu.tr
Dr. Öğr. Üye. Gizem Tuna Tuygun; gizem.tuna@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İleride ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 15 15
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
Proje Ödevi 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 128

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.112345
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5