DERS ADI

: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ATA 1005 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. FEVZİ ÇAKMAK

Dersi Alan Birimler

Fen Bilgisi Öğretmenliği
Kimya Öğretmenliği
Fransızca Öğretmenliği
Özel Eğitim Öğretmenliği
Resim - İş Öğretmenliği
Türkçe Öğretmenliği
Okul Öncesi Öğretmenliği
Sınıf Öğretmenliği
Almanca Öğretmenliği
Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Fizik Öğretmenliği
Müzik Öğretmenliği
Coğrafya Öğretmenliği
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
Matematik Öğretmenliği
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği
Biyoloji Öğretmenliği
İngilizce Öğretmenliği (İngilizce)
Tarih Öğretmenliği
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği

Dersin Amacı

İmparatorluktan milli devlete geçişte, Türk toplumunun gelişim aşamalarını öğrencilere kavratmak

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk devriminin temelini oluşturan genel kavramları ana hatlarıyla izah edebilme
2   Osmanlı Devleti'nin batılılaşma hareketlerinin amaç, yöntem ve sonuçlarını anlatabilme
3   Osmanlı Devleti'nin son döneminde yaşanan iç ve dış politikadaki gelişmeleri kavrayabilme
4   Birinci Dünya Savaşı'nın Osmanlı Devleti'ne etkilerini anlayabilme
5   Milli Mücadele sürecinde yaşanan siyasi, askeri, ekonomik ve toplumsal olayları iredeleyebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kavramlar: Devlet, Monarşi, Oligarşi, Cumhuriyet, Laiklik, Demokrasi, İhtilal, Devrim, Ulus-devlet
2 Batı Modernleşme Tarihi: Feodalizm, Haçlı Seferleri, Coğrafi Keşifler, Rönesans ve Reform Hareketleri, Fransız İhtilali, Sanayi Devrimi
3 Osmanlı-Türk Moderleşmesi (1876 yılı Meşrutiyet'in İlanına Kadar)
4 Osmanlı-Türk Moderleşmesi (II. Meşrutiyet Dönemi Sonuna Kadar-1918)
5 19. Yüzyıldan 20. Yüzyıla uluslararası arenada yaşanan rekabet ve bunun Osmanlı Devleti'ne yansımaları: Emperyalizm, sömürgecilik, milliyetçilik ve bloklaşma
6 Trablusgarp ve Balkan Savaşları
7 Birinci Dünya Savaşı'na Gidilen Süreç ve Osmanlı Devleti
8 Birinci Dünya Savaşı'nda Cepheler
9 Mondros Ateşkes Antlaşması ve işgal süreci
10 Birinci Dünya Savaşı Sonrası Anadolu'da Mevcut Durum, Yaşanan Gelişmeler ve Kuva-yı Milliye Hareketi
11 Mustafa Kemal Atatürk'ün Samsun'a Çıkışı ve Milli Mücadelenin Örgütlenme Süreci: Kongreler
12 Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin Açılması ve Yasama Faaliyetleri
13 Düzenli Ordunun Kurulması ve Askeri Mücedele Safhası: Doğu, Güney ve Batı Cephesinde Yaşanan Askeri Gelişmeler
14 30 Ağustos Büyük Taarruz ve Mudanya Ateşkes Antlaşması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Mustafa Kemal Atatürk, Nutuk
Kemal Arı, Başlangıçtan Günümüze Türk Devrim Tarihi
Ahmet Mumcu, Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi-1
Ergun Aybars, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi
Türkiye Cumhuriyeti Tarihi-I (Komisyon), Atatürk Araştırma Merkezi Yay.
İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı
Ahmet Mumcu, Tarih Açısından Türk Devriminin Temelleri ve Gelişimi
Şerafettin Turan, Türk Devrim Tarihi
Niyazi Berkes, Türkiye'de Çağdaşlaşma
Sina Akşin, Kısa Türkiye Tarihi
Bülent Tanör, Kurtuluş Kuruluş
Sabahattin Selek, Anadolu İhtilali
Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye'nin Tarihi
Bernard Lewis, Modern Türkiye'nin Doğuşu
Stefanos Yerasimos, Azgelişmişlik Sürecinde Türkiye
Tevfik Çavdar, Türkiye'nin Demokrasi Tarihi 1839-1950
Feroz Ahmad, Modern Türkiye'nin Oluşumu
Server Tanilli, Uygarlık Tarihi

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu ders, konuyla ilgili yayınlanmış olan çeşitli kitaplar ve makaleler yoluyla işlenecektir

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize / Ödev
2 FN Final Notu
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

%40 Ara sınav, %60 final

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur. Öğretim üyesi uygulamalı sınavlar yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Fevzi ÇAKMAK
fevzi.cakmak@deu.edu.tr

Dokuz Eylül Üniversitesi
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü
Tınaztepe Yerleşkesi
0 232 301 79 36

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 16:00 - 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Final Sınavına Hazırlık 1 11 11
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.135
ÖK.235
ÖK.325
ÖK.415
ÖK.525