DERS ADI

: Diksiyon

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SHS 2017 Diksiyon SEÇMELİ 1 1 0 3

Dersi Veren Birim

Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu

Dersin Düzeyi

Önlisans

Ders Koordinatörü

DR. GÜLTEN ÖZGÜN

Dersi Alan Birimler

Tıbbi Laboratuvar Teknikleri
Ağız ve Diş Sağlığı
Anestezi
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri
Odyometri
Nükleer Tıp Teknikleri
İlk ve Acil Yardım
Radyoterapi

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencileri doğru ve sağlıklı nefes almanın önemi konusunda bilinçlendirmek ve uygulamalı olarak konuşma becerilerinin gelişmesini ve etkili hale gelmesini sağlamak;
Türkçenin sözlü ve yazılı olarak etkili bir biçimde kullanılabilmesi;
Uygulamalı olarak doğru nefes alıp verme (diyafram nefesi) kabiliyetinin oluşturulması;
Öğrencilerin kendilerini rahatça ifade edebilmelerinin ve özgüvenlerini geliştirebilmelerinin sağlanması;
Bildiklerini etkili ve anlaşılır bir dille ifade edebilmelerinin yanı sıra ne konuştuklarının yanında nasıl konuştuklarının da bilincine varmaları ve beden dillerini etkili bir biçimde kullanmaları;
Hitabetin öneminin kavranması;
Sesin doğru kullanılması;
Konuşmanın akıcı ve anlaşılır olması;

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci dili kullanırken ses ve kelimeleri doğru telaffuz edebilir.
2   Sözlü iletişimde sesleri doğru telaffuz edebilir.
3   Çift yönlü iletişime önem verir.
4   Sözlü ve yazılı iletişimde Türkçeyi düzgün kullanır.
5   Düzgün bir diksiyonun geniş bir kelime hazinesi, kültürel birikimle paralel olduğunu bilerek kendini geliştirir ve okur-yazar olmanın bilincine sahiptir.
6   Etkili iletişimin temel unsurlarından biri olan doğru nefes alıp verme (diyafram nefesi) tekniklerini uygulayabilir.
7   Boğumlama, fonetik, sağdeyi, ses bükümü gibi diksiyonun temel kavramlarını bilir ve uygulayabilir.
8   İletişimde ne konuştuğuyla birlikte nasıl konuştuğuna da önem verir ve beden dilini etkili kullanır.
9   Olayları gerçekçi ve akıcı bir ifadeyle duygunluk kavramından yararlanarak etkili bir biçimde anlatabilir.
10   Etkili bir konuşmacı olduğu kadar etkin bir dinleyicidir.
11   Açık ve anlaşılır bir dil kullanır, vurgulamalara, tonlamalara ve duraklara dikkat eder.
12   İş hayatında özellikle resmi yazışmalarda ağız veya şive kullanmaz, İstanbul ağzını kullanmaya özen gösterir, Türkçe dilbilgisi ve imla kurallarına uyar.
13   Sesini etkili bir biçimde kullanarak sunum yapabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Konuşmanın temel öğeleri
2 Diksiyon Sanatının Önemi ve Ses
3 Düzgün Bir Diksiyonun Gerektirdikleri
4 Türkçenin Doğru Kullanımı Yazı Dili ile Konuşma Dili Arasındaki Farklar
5 Ses Olayı, Solunum, Selen, Durak, Ton, Artikülasyon ve Fonetik
6 Diyafram Nefesi Nasıl Alınır
7 Ara Sınav
8 Ses Bükümü ve Sapdeyi
9 Anlatıma Hazırlık İmgeli Anlatım
10 Nefes Egzersizleri
11 Şiir ve Piyes Okuma Uygulamaları
12 Boğumlanma Egzersizleri
13 Tekerlemeler
14 Diksiyon Uygulamaları
15 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Kitaplar, makaleler
Yardımcı kaynaklar: Power Point Sunumlar
Referanslar: Konuşma Eğitimi, Diksiyon, Beden Dili ve Etkili İletişim Ders Tanıtım Formları, Sunumları
Diğer ders materyalleri: Ders içi uygulamalar, tartışmalar

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, soru-cevap, tartışma, uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS ArasınavTeo
2 FN Yarıyılsonu Notu
3 BSN Başarı Notu AS * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

e-posta: gulten.ozgun@deu.edu.tr tel: 412 47 25

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

opsiyonel

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 15 2 30
Uygulama 4 5 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 15 1 15
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Uygulama sınavına hazırlık 1 3 3
Sunum Hazırlama 1 10 10
Vize Sınavı 1 1 1
Proje Final Sunumu 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 83

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.33
ÖK.43
ÖK.5
ÖK.6
ÖK.7
ÖK.8
ÖK.9
ÖK.10
ÖK.11
ÖK.125
ÖK.13