DERS ADI

: Halk Sağlığı Hemşireliği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 3064 Halk Sağlığı Hemşireliği ZORUNLU 6 10 0 15

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. FATMA ŞEYDA ÖZBIÇAKÇI

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Bu derste öğrencilerin birinci basamak sağlık hizmetlerinin sunumundasağlığının korunması ve geliştirilmesine ilişkin hemşirelik girişimlerini yerine getirebileceği bilgi, beceri ve yetkinlikleri kazanması hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dünyada ve ülkemizde birey, aile ve toplumun sağlığını etkileyen sosyo ekonomik ve kültürel sorunları tartışır.
2   Halk Sağlığı Hemşireliği ve TSH ne ilişkin temel kavramları, ilkeleri bilir.
3   Birinci basamakta yaşam dönemlerine ilişkin bireylere risk yaklaşımı ile sorunları önleme, sağlığı geliştirme ve rehabilite etmek için kanıta dayalı hemşirelik bakımını kültürel ve etik değerlere uygun verir.
4   Toplumun öncelikli sağlık sorunlarını biyo-psiko-sosyal bir bütün olarak değerlendirip sağlık risklerini azaltan eğitim programları geliştirir.
5   Sağlık gereksinimlerinin karşılanmasında sektörlerarası iş birliği yapar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

HEF 3063 - Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği
HEF 3061 - Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türkiye de Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi ve Yönetimi Sağlıkta Dönüşüm Programı Halk Sağlığı Hemşireliği Doç. Dr. Şeyda ÖZBIÇAKÇI Doç. Dr. Üyesi Meryem ÖZTÜRK HANEY Prof. Dr. Gülendam KARADAĞ Dr. Öğr. Üyesi Burcu Cengiz
2 Halk Sağlığı Hemşireliği Sistem ve Toplum Tanılama Doç. Dr. Şeyda ÖZBIÇAKÇI Doç. Dr. Üyesi Meryem ÖZTÜRK HANEY Prof. Dr. Gülendam KARADAĞ Dr. Öğr. Üyesi Burcu Cengiz
3 Aile Sağlığı Hemşireliği Erken Tanı ve Taramalar Doç. Dr. Şeyda ÖZBIÇAKÇI Doç. Dr. Üyesi Meryem ÖZTÜRK HANEY Prof. Dr. Gülendam KARADAĞ Dr. Öğr. Üyesi Burcu Cengiz
4 Erken Tanı ve Taramalar Ev Kazaları, Halk Sağlığında Etik Doç. Dr. Şeyda ÖZBIÇAKÇI Doç. Dr. Üyesi Meryem ÖZTÜRK HANEY Prof. Dr. Gülendam KARADAĞ Dr. Öğr. Üyesi Burcu Cengiz
5 Okul Sağlığı ve Okul Sağlığı Hemşireliği Yaşlı Sağlığı ve Bulaşıcı Olmayan Hastalıkların Kontrolü Doç. Dr. Şeyda ÖZBIÇAKÇI Doç. Dr. Üyesi Meryem ÖZTÜRK HANEY Prof. Dr. Gülendam KARADAĞ Dr. Öğr. Üyesi Burcu Cengiz
6 Yaşlı Sağlığı ve Bulaşıcı Olmayan Hastalıkların Kontrolü Toplumda Bulaşıcı Hastalıkların Kontrolü Doç. Dr. Şeyda ÖZBIÇAKÇI Doç. Dr. Üyesi Meryem ÖZTÜRK HANEY Prof. Dr. Gülendam KARADAĞ Dr. Öğr. Üyesi Burcu Cengiz
7 Toplumda Bulaşıcı Hastalıkların Kontrolü Olağandışı Durumlar Doç. Dr. Şeyda ÖZBIÇAKÇI Doç. Dr. Üyesi Meryem ÖZTÜRK HANEY Prof. Dr. Gülendam KARADAĞ Dr. Öğr. Üyesi Burcu Cengiz
8 Sağlık Ekonomisi ARA SINAV Doç. Dr. Şeyda ÖZBIÇAKÇI Doç. Dr. Üyesi Meryem ÖZTÜRK HANEY Prof. Dr. Gülendam KARADAĞ Dr. Öğr. Üyesi Burcu Cengiz
9 Olağandışı Durumlar Toplumdaki Dezavantajlı Durumlar Doç. Dr. Şeyda ÖZBIÇAKÇI Doç. Dr. Üyesi Meryem ÖZTÜRK HANEY Prof. Dr. Gülendam KARADAĞ Dr. Öğr. Üyesi Burcu Cengiz
10 Toplumdaki Dezavantajlı Durumlar İş Sağlığı ve Hemşireliği Doç. Dr. Şeyda ÖZBIÇAKÇI Doç. Dr. Üyesi Meryem ÖZTÜRK HANEY Prof. Dr. Gülendam KARADAĞ Dr. Öğr. Üyesi Burcu Cengiz
11 İş Sağlığı ve Hemşireliği Çevre Sağlığı, Hemşirenin Rolleri ve Görevleri Doç. Dr. Şeyda ÖZBIÇAKÇI Doç. Dr. Üyesi Meryem ÖZTÜRK HANEY Prof. Dr. Gülendam KARADAĞ Dr. Öğr. Üyesi Burcu Cengiz
12 Sağlığı Geliştirme ve Sağlık Eğitimi Dünyada ve ülkemizde evde bakım Doç. Dr. Şeyda ÖZBIÇAKÇI Doç. Dr. Üyesi Meryem ÖZTÜRK HANEY Prof. Dr. Gülendam KARADAĞ Dr. Öğr. Üyesi Burcu Cengiz
13 Dünya da ve Ülkemizde Evde Bakım Sağlık Kültür ve Kültürlerarası Hemşirelik Doç. Dr. Şeyda ÖZBIÇAKÇI Doç. Dr. Üyesi Meryem ÖZTÜRK HANEY Prof. Dr. Gülendam KARADAĞ Dr. Öğr. Üyesi Burcu Cengiz
14 Sağlık Kültür ve Kültürlerarası Hemşirelik Global Sağlık ve Uluslararası Sağlık Kuruluşları Toplum ruh sağlığı Doç. Dr. Şeyda ÖZBIÇAKÇI Doç. Dr. Üyesi Meryem ÖZTÜRK HANEY Prof. Dr. Gülendam KARADAĞ Dr. Öğr. Üyesi Burcu Cengiz

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar:
1. Carter K.F.,Kaiser K.L., O Hara P.A., Callister L.C. (2006). Use of PHN Competenciesand ACHNE Essentials toDevelopTeaching-Learning StrategiesforGeneralist C/PHN Curricula. PublicHealthNursing, 23(2):146-160.
2. Erci B. (2009). Halk Sağlığı Hemşireliği. Göktuğ yayıncılık, Ankara.
3. Stanhope, M.,&Lancaster, J. (2013). PublicHealthNursing-RevisedReprint: Population-CenteredHealthCare in theCommunity. ElsevierHealthSciences.
4. Allender, J.,Rector, C., & Warner, K. (2013). Community&PublicHealthNursing: PromotingthePublic sHealth. Lippincott Williams &Wilkins.
5. Linsley, P.,Kane, R., &Owen, S. (Eds.). (2011). Nursingforpublichealth: promotion, principlesandpractice. Oxford UniversityPress.
6. Maurer, F. A.,& Smith, C. M. (2012). Community/publichealthnursingpractice: Healthforfamiliesandpopulations. ElsevierHealthSciences.
7. Aksayan S., Bahar Z, Bayık A ve ark. (1998). Halk Sağlığı Hemşireliği El Kitabı, Vehbi Koç Vakfı Yayınları, Birlik Ofset, İstanbul.
8. Bertan, M., Güler, Ç.,(1997), Halk Sağlığı Temel Bilgiler Ankara.
9. Dirican, R., Bilgel, N.,(1993), Halk Sağlığı , 2.Basım, Uludağ Üniversitesi Basımevi.
10. Öztek, Z., Kubilay, G.,(1993), Toplum Sağlığı Ve Hemşireliği Somgür Yayıncılık, Ankara.
11. Erefe İ., Bayık A., Özsoy S.A. ve ark. Halk Sağlığı Hemşireliği Ders Notları, E.Ü. H.Y.O, Bornova- İzmir, 2004.
12. Güler, Ç., Akın, L. (2012) Halk Sağlığı Temel Bilgiler, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Düz anlatım, soru yanıt, grup çalışması, tartışma etkinliği, sorun çözme, Etkileşimli ders yöntemleri (kahoot, jamboard, bulmaca, PİCO, münazara, video).

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1
2
3
4
5
6
7


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yarıyıl içi notu: Ara Sınav notunun %50 si + Uygulama notunun %50 si
Ders Başarı notu: Yarıyıl içi notunun %50 si + Final veya Bütünleme sınav notunun %50 si
Minimum ders başarı notu: 100 tam not üzerinden 60
Minimum Final ve bütünleme sınav notu: 100 tam not üzerinden 50

Değerlendirme Kriteri

Yarıyıl içi notu: Ara Sınav notunun %50 si + Uygulama notunun %50 si
Ders Başarı notu: Yarıyıl içi notunun %50 si + Final veya Bütünleme sınav notunun %50 si
Minimum ders başarı notu: 100 tam not üzerinden 60
Minimum Final ve bütünleme sınav notu: 100 tam not üzerinden 50

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 6 78
Uygulama 13 10 130
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavına Hazırlık 1 40 40
Ödev Hazırlama 1 15 15
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 375

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15555553555545
ÖK.25455553454445
ÖK.35455555555555
ÖK.45455553544435
ÖK.55355445454434