DERS ADI

: Sağlığın Değerlendirilmesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 1045 Sağlığın Değerlendirilmesi ZORUNLU 3 0 2 5

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ BURCU CENGİZ

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; hemşirelik bakımında sağlığın değerlendirmesinin önemini kavrama, bireyin fiziksel ve psikososyal değerlendirmesini yapmak için gerekli bilgiyi ve farkındalığı kazanmayı sağlamak ve geliştirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hemşirelik bakımının planlanmasında temel oluşturacak verileri elde etmenin önemini kavrar
2   Uygun görüşme teknikleri kullanarak kapsamlı sağlık öyküsü alır.
3   Sağlığın değerlendirmesinde aile, kültür ve çevrenin rolü konusunda farkındalık kazanır
4   Hemşirelik bakımında kullanabileceği fiziksel muayene yöntemlerini bilir.
5   Bireyin sistemlere özgü fiziksel tanılamasını bilir
6   Fiziksel tanılama sonucu elde edilen verileri hemşirelik bakımı için karar verme sürecinde kullanır

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sağlığın değerlendirmesine giriş Sağlığın değerlendirilmesinde bütüncül yaklaşım Sağlığın değerlendirmesinde aile, kültür ve çevrenin rolü Laboratuvar Laboratuvara girişi ve aile-kültür-çevrenin rolü senrayo üzerinden sınıf içi laboratuvar Prof.Dr.Özlem UĞUR Dr.Öğr.Üyesi Burcu CENGİZ Görsel Destekli sunum Senaryo üzerinden tartışma Beyin fırtınası Soru cevap Demonstrasyon Rol play Beceriyi izleme, tekrar etme ve uygulama
2 Sağlık öyküsü alma ve görüşme yöntemleri Laboratuvar Sağlık öyküsü alma Doç.Dr. Merve Aliye AKYOL Dr.Öğr.Üyesi Buket ÇELIK
3 Sağlığın değerlendirmesinde kullanılan muayene teknikleri ve yöntemler Hemşirelik sürecine giriş Laboratuvar Muayene teknikleri senaryolar ve Hemşirelik tanısı Doç.Dr. Merve Aliye AKYOL Dr.Öğr.Üyesi Burcu CENGİZ
4 Kas-iskelet sistemin değerlendirilmesi Laboratuvar Nörovasküler değerlendirme Doç.Dr. Merve Aliye AKYOL Dr.Öğr.Üyesi Dilek Sezgin
5 Sinir sisteminin değerlendirilmesi Laboratuvar Mental Durum Değerlendirme Kranial değerlendirme Doç.Dr. Merve Aliye AKYOL Dr.Öğr.Üyesi Dilek Sezgin
6 Kardiyovasküler sistemin değerlendirilmesi Laboratuvar Apeksten nabız sayma Periferal nabızların değerlendirilmesi Prof.Dr.Özlem Uğur Dr.Öğr.Üyesi Dilek Sezgin
7 vize Dr.Öğr.Üyesi Dilek Sezgin
8 Solunum değerlendirme Prof.Dr.Özlem UĞUR Dr.Öğr.Üyesi Buket Çelik
9 Gastrointestinal sistem ve abdomenin değerlendirilmesi Laboratuvar Bağırsak sesi değerlendirme Dr.Öğr.Üyesi Buket Çelik Dr.Öğr.Üyesi Burcu CENGİZ
10 Endokrin sistemin değerlendirmesi Laboratuvar Kendi Kendine Meme Muayenesi Dr.Öğr.Üyesi Dilek Sezgin Dr.Öğr.Üyesi Burcu CENGİZ
11 Üreme sistemi değerlendirmesi Laboratuvar Pelvik muayene Dr.Öğr.Üyesi Buket Çelik Doç.Dr.Merve aliye akyol
12 Üriner sistem değerlendirmesi Laboratuvar Aldığı çıkardığı takibi Prof.Dr.Özlem Uğur Dr.Öğr.Üyesi Buket Çelik
13 Deri ve Duyu organlarının değerlendirilmesi Geri bildirim Laboratuvar Deri kanseri açısından deri değerlendirme Prof.Dr.Özlem Uğur Dr.Öğr.Üyesi Dilek SEZGİN
14 Sağlığın psikososyal değerlendirilmesi Laboratuvar Hastanın psikososyal değerlendirmesi Prof.Dr.Özlem UĞUR Dr.Öğr.Üyesi Burcu CENGİZ
15 yaşlı değerlendirmesi ve klinik karar verme Doç.Dr. Merve Aliye AKYOL Dr.Öğr.Üyesi Burcu CENGİZ

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynaklar:
1. Görgülü RS, Hemşireler için fiziksel muayene yöntemleri, İstanbul Kitapevi, 1. Baskı, 2014.
2. Bellack PJ., Edlung JB. Nursing Assesment and Diagnosis. Jones and Barlett Publıshers, Boston, Second edition, 1992.
3. Bowers CA., Thompson MJ., Miller M. Clinical Manuel of Health Assessment. Fourth edition. Mosby Year Book, Housten, 1992.
4. Sims KL., D Amico D., Stiesmeyer KJ., Webster AJ. Health Assessment in Nursing. Copyright, 1995.
5. Wilson FS., Giddens FJ. Health Assessment for Nursing Practice. Third Edition, Copyright,1996.
6. Potter AP., Perry GA. Fundamentals of Nursing. Third Edition. Copyright,1993
7. DeLaune SC., Ladner KP. Fundamentals of Nursing Standarts&Practice, Copyriht,1998.
Yardımcı kaynaklar:
1. Lewis SM, Bucher L, McLean M, Harding MM, Second editors: Kwong J, Roberts D. Medical-surgical nursing: assessmnet

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel Destekli sunum
Senaryo üzerinden tartışma
Beyin fırtınası
Soru cevap
Demonstrasyon
Rol play
Beceriyi izleme, tekrar etme ve uygulama
Kavram haritası


Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1
2
3
4
5
6
7


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yarıyıl içi notu: Ara Sınav notunun %50 si + Laboratuvar notunun %50 si
Ders Başarı notu: Yarıyıl içi notunun %50 si + Final veya Bütünleme sınav notunun %50 si
Minimum ders başarı notu: 100 tam not üzerinden 60
Minimum Final ve bütünleme sınav notu: 100 tam not üzerinden 50

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr.Öğr.Üyesi Burcu Cengiz. Tel: 0 232 412 4765

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Laboratuvar 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Laboratuvar Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 126

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.154434
ÖK.2545334
ÖK.3545334334
ÖK.4555
ÖK.55555
ÖK.6555544