DERS ADI

: Temel İletişim Becerileri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 1055 Temel İletişim Becerileri ZORUNLU 2 0 2 3

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. BURCU AKPINAR SÖYLEMEZ

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin terapötik ilişki ve iletişimin önemini kavraması, kendine yönelik farkındalık kazanması ve temel iletişim becerilerini geliştirerek, sağlık ve hastalığa gösterilen tepkileri anlamlandırabilen ve iletişim becerilerini etkin kullanabilen hemşireler yetiştirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   ÖK1. İletişimin önemini ve etkileyen faktörleri bilme
2   ÖK.2.Temel iletişim becerileri ve görüşme tekniklerini bilme ve uygulayabilme
3   ÖK.3. Özel durumlarda bireyin gereksinimlerine uygun iletişim tekniklerini ve yaklaşımları bilme ve uygulayabilme
4   ÖK.4.Kendini tanıma ve atılgan davranma becerilerini geliştirme
5   ÖK.5. Geribildirimin önemini kavrama, geribildirim alma ve verme becerisi kazanma
6   ÖK.6. Eleştirel düşünme yansıtıcı düşünme becerisini kazanma

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı İletişim kavramı ve önemi İletişimi etkileyen faktörler Prof. Dr. Burcu Akpinar Söylemez Anlatım, Soru cevap
2 İletişim kavramı ve önemi Algı/Önyargı Dr. Öğr. Üy. Gülsüm Zekiye Tuncer Anlatım, soru cevap, örnek olay tartışması, video izleme
3 Algı/Önyargı Doç Dr. Sibel Coşkun Badur Anlatım, soru cevap, örnek vaka tartışması, rol play, video izleme
4 Kendini tanıma, farkındalık ve farkındalığı geliştirme Dr. Öğr. Üyesi Eda Ayten Kankaya Anlatım, soru cevap, farkındalık egzersizi
5 Temel iletişim becerileri Doç Dr. Sibel Coşkun Badur Anlatım, soru cevap, örnek vaka tartışması, rol play, video izleme
6 Empati Prof. Dr. Neslihan Günüşen Anlatım, soru cevap, örnek vaka tartışması, rol play
7 Ara Sınav
8 Görüşme teknikleri Doç Dr. Burcu Akpınar Söylemez Anlatım, soru cevap, örnek vaka tartışması, rol play, video izleme
9 Terapötik İletişim Dr. Öğr. Üy. Gamze Özer Özlü Anlatım, soru cevap, rol play
10 Öfkeli Bireye Yaklaşım Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman Anlatım, soru cevap, örnek vaka tartışması, rol play
11 -Hayır deme, -İstekte bulunma Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman Anlatım, soru cevap, örnek vaka tartışması, rol play
12 Özel durumlarda iletişim Doç Dr. Burcu Akpınar Söylemez Anlatım, soru cevap, örnek vaka tartışması, rol play, video izleme
13 Anksiyeteli bireye yaklaşım Prof. Dr. Neslihan Günüşen Anlatım, soru cevap, örnek vaka tartışması, rol play
14 Öfkeli bireye yaklaşım Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman Anlatım, soru cevap, örnek olay tartışması, rol play
15 İletişimi Etkileyen Davranış Biçimleri Dr. Öğr. Üy. Gülsüm Zekiye Tuncer Anlatım, soru cevap, Film patch adams, kavram hairtası
16 Hayır deme Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman Anlatım, soru cevap, örnek olay tartışması, rol play
17 -Reflekşın -Dersin değerlendirmesi Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman Anlatım, soru cevap

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Arnold, E.C., Underman K.B (2016). Interpersonal relationship: professional communication skills for nurses. Elsevier, USA.
2. Kocaman, N. (2010). Sağlık bakım profesyonelleri ve hasta iletişimi. Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. 161-195.
3. Sheldon, F.K., Foust, J. (2013). Communication for nurses: talking with patients. Jones & Barlet company. USA.
4. Riley, J.B., (2012). Communication in Nursing. Elsevier, Mosby, USA.
5. Sully, P. (2010). Essential Communication Skills for Nursing and Midwifery. Mosby Elsevier.
6. Fakhr-Movahedi, A., Salsali, M, Negarandeh, R, Rahnavard, Z. (2011). Exploring contextual factors of the nurse-patient relationship: A qualitative study. Koomesh, 13(1): 23-34.
7. Üstün, B., Demir, S. (Ed). (2019). Hemşirelikte İletişim. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul.
8. Üstün B. Akgün E. Partlak N (2005) Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi. Akademi Basın ve Yayıncılık.
9. Yılmaz M. (2020). Sağlık Profesyonelleri İçin İletişim. Akademisyen Kitapevi. Ankara
10. Okanlı A., Gürhan N. (2017). Yaşamın Sırrı İletişim. Ankara Nobel Tıp Kitabevi. Ankara

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derslere katılım, düz anlatım, sunum, tartışma, soru-cevap, vaka/durum tartışması, rol oynama, video izleme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1
2
3
4
5
6
7


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yarıyıl içi notu: Ara Sınav notunun %50 si + Laboratuvar notunun %50 sinin toplamıdır.
Ders Başarı notu: Yarıyıl içi notunun %50 si + Final veya Bütünleme sınav notunun %50 si ders başarı notu olarak belirlenecektir.
Minimum ders başarı notu: 100 tam not üzerinden 60 olması gerekir.
Minimum Final ve bütünleme sınav notu: 100 tam not üzerinden en az 50 olmalıdır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Burcu AKPINAR SÖYLEMEZ
0 232 412 47 83
burcu.akpinar@deu.edu.tr


Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Laboratuvar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 9 9
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 77

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.14554422
ÖK.2555553232
ÖK.3555553333
ÖK.432452332
ÖK.5313522332
ÖK.622352433