DERS ADI

: Yoğun Bakım Hemşireliği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 4073 Yoğun Bakım Hemşireliği SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. YAPRAK SARIGÖL ORDİN

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Bu ders öğrencinin, kanıta dayalı kaynaklar, standartlar ve güncel rehberler doğrultusunda, yoğun bakım hemşireliğinin rol ve sorumlulukları, akut ve kritik hastaların bakımı ile ilgili bilgi kazanmasını amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yoğun bakım hemşiresinin profesyonel rolünü ve önemini tanımlayabilmesi
2   Yoğun bakımda akut ve kritik hastanın bakım ilkelerini sıralayabilmesi
3   Yoğun bakım gerektiren akut ve kritik sağlık sorunlarının fizyopatolojisini açıklayabilmesi
4   Yoğun bakım gereksinimi olan akut ve kritik hastanın verilerini analiz edebilmesi
5   Yoğun bakım ünitesinde hasta güvenliğinin önemini tartışabilmesi
6   Yoğun bakım ortamında yasal ve etik konuların önemini açıklayabilmesi
7   Yoğun bakım hemşireliğinde yeni bilgiye ulaşabilme ve bireysel gelişimini sürdürebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yoğun bakıma giriş, yoğun bakım ortamı ve yoğun bakım hastasının özellikleri Doç. Dr. Yaprak Sarıgöl Ordin Sunum, Tartışma
2 Yoğun bakımda etik ve yasal konular Dr. Öğr. Ü. Eda Ayten Kankaya Sunum, Tartışma
3 EKG / Sinüs ritmi Prof. Dr. Hatice Mert Sunum, Tartışma
4 Aort Anevrizmaları ve Hemşirelik Yaklaşımları Doç. Dr. Yaprak Sarıgöl Ordin Sunum, Tartışma
5 Mekanik ventilasyon Doç. Dr. Yaprak Sarıgöl Ordin Sunum, Tartışma
6 Yoğun Bakım Ünitesinde Psikososyal Sorunlar Duygusal Yoksunluk ve Yüklenme Doç. Dr. Yaprak Sarıgöl Ordin Sunum, Tartışma
7 Toraks travmaları Doç. Dr. Fatma Vural Sunum, Tartışma
8 Vize sınavı Dr. Öğr. Ü. Eda Ayten Kankaya
9 DVT, Emboli Doç. Dr. Fatma VURAL Sunum, Tartışma
10 Solunum sistemi problemi olan hastanın yoğun bakımda hemşirelik bakımı Prof Dr Hatice Mert Sunum, Tartışma
11 Herniasyonlar ve Hemşirelik Bakımı Doç.Dr. Fatma Vural Sunum, Tartışma
12 Kalp Yetersizliği ve Hemşirelik Yaklaşımı Prof. Dr. Hatice.Mert Sunum, Tartışma
13 Ağrı ve Sedasyon Doç.Dr. Fatma Vural Sunum, Tartışma
14 Pacemaker / kardioversiyon/ defibrilasyon Prof. Dr. Hatice Mert Sunum, Tartışma
15 Yoğun bakım hastasında beslenme Dr. Öğr. Ü. Eda Ayten Kankaya Sunum, Tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
1. Morton PG, Fontaine D. Hudak C, Gallo B. Critical Care Nursing 2005. A Holistic Approach. 8th. Edition.
2. Chulay M, Burns SM. (Ed.) AACN essentials of critical care nursing / [edited by] New York: McGraw-Hill, Medical Pub. Division, 2006.
3. Melander SD (Ed.) Case studies in critical care nursing: a guide for application and review. Philadelphia: W.B. Saunders, 2001.
4. Urden LD, Stacy KM, Lough ME (ed.) Thelan's critical care nursing: diagnosis and management. 5th ed, St. Louis, Mosby/Elsevier, 2006.
5. Eti Aslan F, Olgun N. (Ed.) Yoğun Bakım Seçilmiş Semptom ve Bulguların Yönetimi. 1. Baskı, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2016.
Yardımcı kaynaklar:
6. Irvin RS, Rippe JM (Ed). Çev. Özcengiz D. Yoğun Bakım El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. Adana, 2000.
7. Şahinoğlu H (Ed). Yoğun bakım: sorunları ve tedavileri. Ankara Türkiye Klinikleri, 2003.
8. Bongard Fred S. Çev. ed. Güven M. Yoğun bakım tanı ve tedavi. Ankara: Güneş Kitabevi, 2004.
9. Irwin RS, James M. (Ed.) Rippe. Irwin and Rippe's intensive care medicine. 6th.edition, Philadelphia, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2008
10. Sibbald WJ, Bion JF. (Ed.)Evaluating critical care: using health services research to improve quality. Berlin, Springer, 2001.
11. Hall, Jesse B.Handbook of Critical Care [electronic resource]. London, Springer, 2009
12. Gullo, Antonino (Ed.). Perioperative and Critical Care Medicine [electronic resource]: Educational Issues 2005, Milano: Springer-Verlag Italia, 2006.
13. Jesse B. Hall, Gregory A. Schmidt, Lawrence D.H.Wood; Cora D. Taylor (Ed.) Principles of critical care [electronic resource] 2005. New York: McGraw-Hill, Medical Pub. Division, 3rd ed.
14. Gullo, Antonino.Intensive and Critical Care Medicine [electronic resource]: Reflections, Recommendations and Perspectives.2005.Milano: Springer-Verlag Italia
15. Bongard, Fred S.(Ed.) Current critical care diagnosis & treatment 2002. New York, London, Lange Medical Books/McGraw-Hill
16. Yoğun Bakım Dergisi http://www.yogunbakimdergisi.org/
17. Türk Yoğun Bakım Hemşireleri Derneği E-Dergisi http://www.tybhd.org.tr/

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel destekli sunum,
Olgu tartışması,
Grup tartışması
Beyin fırtınası,
Soru cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1
2
3
4
5


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Dersin değerlendirilmesinde ara sınav notunun yüzde 50 si ile, final notunun % 50 si ders başarı notu olarak belirlenecektir.

Ders Başarı Notu: %50 yarıyıl içi notu (ara sınav) +%50 final notu

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr.Yaprak Sarıgöl Ordin yaprak.sarigol@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
ders anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final sınavına hazırlık 1 15 15
final sınavı 1 2 2
vize 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 57

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15555
ÖK.255555
ÖK.355555
ÖK.455555
ÖK.555555
ÖK.655555
ÖK.7555555