DERS ADI

: BİNA ENERJİ SİMÜLASYONUNA GİRİŞ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MIM 4735 BİNA ENERJİ SİMÜLASYONUNA GİRİŞ SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ ASLIHAN ŞENEL SOLMAZ

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Ders kapsamında bina enerji modellemesi, enerji simülasyonu ve analizi konularına giriş yapılarak, bu araçların tasarım sürecinde kullanımına yönelik bilgi aktarılması amaçlanmaktadır. Simülasyon programı kullanılarak gerçekleştirilecek uygulamalar aracılığıyla ise bina enerji performansına yönelik analizler yapılacak ve teknik bilgi altyapısı gerektiren simülasyon sonuçları anlaşılabilecektir.
DesignBuilder programı kullanılarak tek hacimli basit bir bina modelinden çok hacimli görece daha karmaşık bir modele doğru farklı geometri ve işlevde tasarım senaryoları üzerinden uygulamalar yapılacaktır. Henüz tasarım aşamasında yer ve iklim verilerinden başlayarak 3D bina geometrisi oluşturma ve bunu enerji modeline dönüştürme; yapı kabuğu tasarımı ve tüm kabuk bileşenlerini oluşturan malzeme katmanlarının tanımlanması; binanın işlevi, kullanım zaman çizelgesi, kullanıcı yoğunluğu; aydınlatma, ısıtma-soğutma ve havalandırma sistemi vb. gibi farklı alanlarda alınan tasarım kararlarının binanın enerji performansı üzerindeki etkileri değerlendirilecektir. Simülasyon sonucunda elde edilecek program çıktıları farklı performans göstergelerine göre (örn: bina ısıtma ve soğutma yükü vb.) pek çok farklı sayısal veri içerecek ve bu verilerin doğru şekilde analiz edilmesi sağlanacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Enerji etkin bina tasarım kararlarını değerlendirebilmek
2   Mimari tasarım sürecinde binanın enerji performansına ilişkin parametrelerinin önemini ve etkisini anlayabilmek
3   Bina tasarım sürecinde simülasyon programı kullanma becerisi kazanma
4   Simülasyon programı kullanılarak bina enerji tüketimini analiz edebilmek
5   Simülasyon programından elde edilen verileri tartışabilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Enerji etkinlik nedir Neden Enerji etkin Binalar gerekli Dersin, amacının ve kapsamının tanıtılması. Tasarım araçları. Güçlü ve zayıf yönleri.
2 Bina performansı: tüm bina performansına ilişkin ölçüt ve kriterler. DesignBuilder arayüzünün tanıtılması. DesignBuilder Kurulumu
3 Simülasyon programlarının kullanım amacı, geçerliliği ve kalibrasyonu. İklim verisinde farklı dosya tipleri. Arsa tanımlanması. İklim verisi atanması.
4 Güneş-Gölgeleme diyagramı. Günışığı aydınlatması. Geometri çizimi.
5 Yüzey alanı-hacim ilişkisi Çatı, geometri, yönelim, kapı-pencere açılımları
6 Yüzeydeki malzeme katmanları, özellikleri, yalıtım. Hava geçirimi. Opak yüzeyleri tanımlama
7 Saydam yüzeyler. Güneş kaynaklı ısı kazanımı. Saydam yüzeyleri tanımlama. Zaman çizelgesi seçimi. Simülasyon ve sonuçların alınması.
8 Ara Sınav
9 Isıl Kütle. Zaman çizelgesi tanımlamak. Farklı malzemelerden sonuç almak. Araştırma ödevlerinin açıklanması.
10 Birden fazla hacim için örnek proje çözümü. Birden fazla hacim için tanımlamalar.
11 Isıtma-soğutma ve havalandırma sistemleri. Yenilenebilir enerji sistemleri. Isıtma-soğutma boyutlandırması. Simülasyon ayarlarının yapılması.
12 Optimizasyon. Sayısal verilerin analiz edilmesi. Optimizasyon aracı.
13 Öğrenci çalışmaları/ sunumları
14 Öğrenci çalışmaları/ sunumları
15 Ödevlerin teslimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Clarke, J. A. (2001). Energy simulation in building design (2. Baskı). Oxford, Boston: Butterworth-Heinemann.
DesignBuilder (2024). 12 Eylül, 2024. https://designbuilder.co.uk/
Hensen, J. ve Lamberts, R. (Ed.). (2011). Building performance simulation for design and operation. USA: Spon Press.
Hong, T., Chou, S. K. ve Bong, T. Y. (2000). Building simulation: An overview of developments and information sources. Building and Environment, 35(4), 347-361.
Jankovic, L. (2024). Designing Zero Carbon Buildings Embodied and Operational Emissions in Achieving True Zero (3. Baskı). Routledge.
National Renewable Energy Laboratory (NREL). (2014). OpenStudio v.1.3.0. 11 Ocak, 2014, https://www.openstudio.net/
US Department of Energy [DOE]. (2014). EnergyPlus 8.1. 10 Ocak 2014, http://apps1.eere.energy.gov/buildings/energyplus/
Morbitzer, C. A. (2003). Towards the integration of simulation into the building design process. Doktora Tezi, Strathclyde Üniversitesi, Glasgow, Scotland.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, bireysel araştırma, ödev sunumu ve tartışılması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 OD Ödev
3 YYS Yarıyılsonu Notu
4 BNS Başarı Notu AS * 0.30 + OD * 0.30 + YYS * 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.30 + OD * 0.30 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencilerin bireysel bilgisayarları ile katılması ve simülasyonları kendi bilgisayarlarında koşturmaları beklenmektedir.

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav % 30 (ÖÇ 1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4)
Araştırma Ödevi Teslimi % 30 (ÖÇ 1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Yarıyıl sonu Sınavı % 40 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Öğrencilerin konulara ve ilgili kaynaklara hazırlanmış olarak derslere katılmaları ve kişisel bilgisayarlarını yanşlarında bulundurmaları beklenmektedir.
3. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
4. Her türlü kopya ya da intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
5. Eğitimciler dönem içinde derste quiz yapabilirler. Bu notlar ödev notuyla beraber değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof.Dr. Ayça TOKUÇ, ayca.tokuc@deu.edu.tr
Dr. Öğr.Üyesi Aslıhan ŞENEL SOLMAZ, aslihan.senel@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında ilan edilecektir

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 10 1 10
Uygulama 10 1 10
Öğrenci Sunumları 4 2 8
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 11 2 22
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 4 4
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 3 3
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.145
ÖK.255
ÖK.345
ÖK.445
ÖK.555