DERS ADI

: MİMARİ AKUSTİKTE MODELLEME

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3759 MİMARİ AKUSTİKTE MODELLEME SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ FATMA YELKENCİ SERT

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Öğrencilere, hacimlerin akustik tasarımı yapılırken simülasyon programlarının kullanımına yönelik temel bilgileri kazandırmak ve simülasyon programı ile akustik analizleri yapmasını sağlamak amaçlanmaktadır.
Hacim akustiği parametrelerine etki eden hacim boyutları, plan biçimlenişi, yüzeylerde kullanılan malzeme türü gibi değişkenlere ilişkin yapılacak kabuller, yapının işlevine uygun aralıklarda nesnel akustik parametreler elde edilmesi için akustik tasarım sürecinde üzerinde dikkatle çalışılması gerekilen bir konudur. Akustik tasarımın projenin mimari tasarım ile eş zamanlı yürütülmesi projeleri olumlu yönde etkilemektedir. Akustik açıdan alınacak önlemlerin, projenin mimari tasarım kararları alındıktan sonra eklenmesi hem ekonomik açıdan hem de uygulanabilirlik açısından çoğu zaman mümkün olmamaktadır. Günümüz teknolojisi ile güvenilir yazılımlar kullanılarak projenin tasarım aşamasında akustik açıdan uygun koşulların sağlanacağı durumlar tespit edilebilmektedir. Ders kapsamında kullanılacak Odeon yazılımı ile, öğrenciler mimari bir projenin işlevine göre akustik açıdan uygun koşulları sağlayacak kararları alacak ve yazılım ile elde ettiği sayısal verileri analiz etmeyi öğrenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hacimlerin işlevine uygun akustik tasarım yapabilme becerisini kazandırma
2   Mimari tasarım sürecinde mimari akustik parametrelerinin önemi ve etkisi konusunda bilgi edinme
3   Hacim akustiği projesi hazırlarken simülasyon programı kullanma becerisi kazanma
4   Simülasyon programı kullanılarak analizlerin yapılması konusunda bilgi sahibi olmak
5   Simülasyon programından elde edilen verilerin belirli standartlara göre değerlendirmesini yapabilme becerisini kazandırma

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin amacı ve kapsamının anlatılması Araştırma ödevlerinin tanımlanması
2 Mimari akustik tanımı, yapı akustiği-hacim akustiği arasındaki farkların, ses ve bileşenlerin tanımlanması
3 Hacim akustiği parametrelerinin tanımlanması, işleve göre değişen optimum parametre aralıkları (Müzik ve/ veya konuşma işlevli hacimlerdeki gereksinimler) Öğrencilere konu ile ilgili okumaları için makaleler önerilecektir.
4 Gürültünün tanımlanması, gürültü kaynakları, kabul edilebilir gürültü düzeyleri, işleve göre hacim içerisinde istenilen arka plan gürültü düzeyleri
5 Ses ışınlarının davranışı, hacim içerisinde yansıtıcı/ yutucu yüzeylerin konumlandırılması, grafik metodun aktarılması
6 ODEON yazılımına giriş, programının tanıtılması, odeon programında model oluşturmak için öncesinde yapılan aşamaların aktarılması (SketchUp modeli, layer oluşturma vb.) Öğrencilerin modelleme yapacakları mekanların kararlarının verilmesi (İşlev, mimari boyutları, biçimi vb.)
7 Ara Sınav Öğrencinin SketchUp modellerinin kontrolü ve kritik verilmesi
8 ODEON yazılımı ile akustik modelleme (alıcı-kaynak noktası konumu, yüzeylere malzeme tanımlanması)
9 ODEON yazılımı ile akustik modelleme (grid yüzey tanımı, parametre sonuçlarının ODEON programından alınması)
10 ODEON yazılımı ile akustik modelleme (ses kayıtlarının alıcı noktalarda nasıl duyulacağı canlandırılması (auralisation))
11 Öğrenci çalışmaları/ sunumları Öğrencilerin seçtiği işlev bağlamında tasarladıkları hacimlerde aldıkları mimari tasarım kararlarının hacmin akustiğine etkilerini ODEON yazılımı kullanarak irdelemeleri beklenmektedir.
12 Öğrenci çalışmaları/ sunumları
13 Öğrenci çalışmaları/ sunumları
14 Öğrenci çalışmaları/ sunumları
15 Sözlü değerlendirme sonrası güncellenen ödevlerin teslimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Heinrich Kutruff, Room Acoustics, Taylor & Francis, London, Newyork,1999
Çevresel Gürültünün Yönetimi ve Değerlendirilmesi Yönetmeliği,
Binaların Gürültüye Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik,
Long, M. (2006). Architectural Acoustics. U.S.A.: Elsevier Academic Press
Lord & Templeton, P&D.(1996). Detailing For Acoustics. (3rd ed.).U.K: E&FN Spon
Mehta, M., Johnson, J., & Rocafort, J. (1999). Architecural Acoustics Principles and Design. U.S.A.: Prentice-Hall, Inc.
Weitze, C. A. Rindel, J. H., Christensen, C. L. Ve Gade, A. C. (2002). History of Hagia Sophia revived through computer simulation. Forum Acusticum, İspanya.
TS EN ISO 3382-1: Akustik- odaların akustik parametrelerinin ölçülmesi. (2010). Ankara: Türk Standardları Enstitüsü.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, bireysel araştırma ödevi hazırlanması, ödevlerin sunumu ve tartışılması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 OD Araştırma Ödevi
3 YYI Yarıyıliçi Notu AS * 0.40 + OD * 0.60
4 YYS Yarıyılsonu Notu
5 BNS Başarı Notu YYI * 0.50 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYI * 0.50 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav % 20 (ÖÇ 1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Araştırma Ödevi Teslimi % 30 (ÖÇ 1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Final Sınavı % 50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam önemlidir. Akustik modelleme programlarının yorumlanabilmesi için gereken temel akustik bilgiler ilk haftalarda aktarılacak, daha sonra modelleme programları üzerinden öğrencinin bir mekanda akustik modelleme yapması ve sonuçlarının değerlendirilmesi sağlanacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ozgul.yilmaz@deu.edu.tr, fatma.yelkenci@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başlangıncında duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 10 2 20
Uygulama 3 2 6
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 11 2 22
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 4 4
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 76

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15555
ÖK.25555
ÖK.35555
ÖK.45555
ÖK.55555