DERS ADI

: KORUMA PROJESİ II: Anıt Odaklı Kentsel Dokular

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3708 KORUMA PROJESİ II: Anıt Odaklı Kentsel Dokular SEÇMELİ 2 2 0 5

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. NEZİHAT KÖŞKLÜK KAYA

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Dersin amacı, tarihi ve kültürel önem taşıyan alanların yaşatılarak korunması ve geleceğe aktarılması bağlamında değerinin farkına varılması, MIM 3705 dersi kapsamında yapılan farklı ölçek ve nitelikteki analizlerle özgün özelliklerinin ve koruma sorunlarının algılanması, tartışılması; sorunlara yönelik çözüm önerilerinin irdelenmesidir. Bu bağlamda ders kapsamında seçilen bir kentsel yerleşimde belirlenen anıt odaklı tarihi dokunun koruma sorunları saptanarak müdahale kararları geliştirilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Tarihi dokunun koruma sorunları ve müdahalelerine yönelik temel kavramları açıklayabilme.
2   2. Tarihi dokunun farklı ölçek ve nitelikteki koruma problemleri konusunda farkındalık gösterebilme.
3   3. Tarihi dokuları koruma sorunları ve potansiyellerini dikkate alarak karşılaştırmalı olarak değerlendirebilme.
4   4. Tarihi anıt odaklı dokuların koruma problemlerini saptayabilme, tartışabilme, müdahale kararları önerebilme.
5   5. Tarihi dokuya yönelik yapılan analiz, sorun saptama, müdahale, öneri geliştirme vb. çalışmaları güncel teknolojiden de yararlanarak görsel, sözlü ve yazılı olarak ifade edebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

MİM 3705 - KORUMA PROJESİ I

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, tanışma. Dersin amaç, içerik ve işleniş yönteminin açıklanması. ANLATIM:Tarihi çevre ve koruma konusunda genel bilgilendirme (Anlatım yöntemi) 1- MIM 3705 dersi kapsamında analizleri gerçekleş-tirilen odak alana yönelik sunum yapılması.
2 ANALİZLER MIM 3705 dersi kapsamında incelenen tarihi dokuya yönelik analiz çalışmalarının sunumu (Örnek olay yöntemi, tartışma yöntemi) 2- İncelenen tarihi/geleneksel dokunun koruma sorunlarına yönelik çalışmalar. Yerleşim-doku ölçeğinde.
3 ANLATIM: Tarihsel nitelikli alanların incelenmesinde doku/sokak/tek yapı ölçeğindeki sorunların irdelenmesi Farklı nitelikteki tarihi doku örneklerine yönelik okumalar, karşılaştırmalı değerlendirme. Yerleşim-doku, sokak ölçeğindeki SORUNLAR (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi)
4 Farklı nitelikteki tarihi doku örneklerine yönelik okumalar, karşılaştırmalı değerlendirme. Yerleşim-doku, sokak ölçeğindeki SORUNLAR (Grup çalışması ve tartışması) Yerleşim-doku, sokak ölçeğinde
5 Farklı nitelikteki tarihi doku örneklerine yönelik okumalar, karşılaştırmalı değerlendirme. Yerleşim-doku, sokak ölçeğindeki SORUNLAR Farklı nitelikteki tarihi doku örneklerine yönelik okumalar, karşılaştırmalı değerlendirme. Yerleşim-doku, sokak ölçeğindeki SORUNLAR (Grup çalışması ve tartışması) Yerleşim-doku, sokak ölçeğinde
6 Farklı nitelikteki tarihi doku örneklerine yönelik okumalar, karşılaştırmalı değerlendirme. Yerleşim-doku, sokak ölçeğindeki SORUNLAR (Grup çalışması ve tartışması) Yerleşim-doku, sokak, tek yapı ölçeğinde
7 ANLATIM: Yerleşim-doku, sokak ölçeğindeki sorunlara yönelik MÜDAHALE KARARLARI (Anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, örnek olay yöntemi, tartışma yöntemi) 3- Farklı ölçekteki sorunlara yönelik müdahale kararları, öneriler
8 ARA TESLİM ve JÜRİ (Çalışmaların sunumu)
9 MÜDAHALE KARARLARI, ÖNERİLER (Grup çalışması ve tartışması) Yerleşim-doku, sokak, tek yapı ölçeğinde.
10 MÜDAHALE KARARLARI, ÖNERİLER (Grup çalışması ve tartışması) Yerleşim-doku, sokak, tek yapı ölçeğinde.
11 MÜDAHALE KARARLARI, ÖNERİLER (Grup çalışması ve tartışması) Yerleşim-doku, sokak ölçeğinde.
12 MÜDAHALE KARARLARI, ÖNERİLER (Grup çalışması ve tartışması) Yerleşim-doku, sokak ölçeğinde.
13 MÜDAHALE KARARLARI, ÖNERİLER (Grup çalışması ve tartışması) Yerleşim-doku, sokak ölçeğinde.
14 MÜDAHALE KARARLARI, ÖNERİLER MÜDAHALE KARARLARI, ÖNERİLER (Grup çalışması ve tartışması) Yerleşim-doku, sokak ölçeğinde.
15 YARIYILSONU TESLİMİ (Çalışma alanı tanımı, farklı ölçeklerdeki sorunlar, müdahale kararları ve önerilere ilişkin çalışmanın teslimi) (Soru-cevap yöntemi, sunum)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ahunbay, Z. (2019). Kültür Mirasını Koruma İlke ve Teknikleri, İstanbul: YEM Yayınevi.
Erder, C. (1975). Tarihi Çevre Bilinci, Ankara: ODTÜ Yayınları.
Erder, C. (2020). Tarihi Çevre Algısı, İstanbul: YEM Yayınevi.
Fielden, B. (1994). Conservation of Historic Buildings. Oxford: Butterworth-Heinemann.
Jokiletho, J. (2002). History of Architectural Conservation. Oxford: Butterwoth-
Heinemann.
Kuban, D. (2000). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, İstanbul: YEM Yayınevi.
Madran,E. (2009). Taşınmaz Kültür Varlıklarının Korunması. Ankara: TMMOB Mimarlar Odası
yayınları
Madran, E. & Özgönül, N. (2005). Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması. Ankara: TMMOB
Mimarlar Odası yayınları
Özaslan, N. & Özkut, D. (2010). Mimari Korumada Güncel Konular. Eskişehir: Anadolu
Üniversitesi yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrenim süreci problem çözme yöntemi, proje temelli öğretim ve örnek olay yöntemi ile
gerçekleştirilmektedir. Bu çerçevede teorik aktarımlar ile temel kavramların öğretilmesi, MIM 3705 dersi kapsamında hazırlanan analiz çalışmaları ışığında, koruma müdahalelerinin algılanması ve tartışılması, bireysel ve grup kritikleri ile müdahale kararları geliştirilmesi sağlanacaktır. Öğrencilerin süreçteki çalışma performansı, ara ve final teslimi ile öğrenim süreci değerlendirilir.
Bunun dışında ders kapsamında anlatım yöntemi, soru-cevap yöntemi, bireysel öğretim
yöntemi, grup çalışması ve tartışma yöntemi kullanılmaktadır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PRJ Proje
2 BNS Başarı Notu PRJ*1


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Yarıyıl sonu teslimi %100 (ÖÇ1, ÖÇ 2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders kapsamında koruma sorunsalının farklı boyutları örnekler üzerinden ele alınmakta,
öneriler geliştirilmektedir. Öğrencilerin Bologna ders tanıtım formu kapsamında tanımlanan çalışmaları düzenli bir şekilde hazırlayıp sunmaları, teslim çalışmalarının başarısı yanısıra süreci de verimli bir şekilde geçirmeleri beklenmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

eti.levi@deu.edu.tr; mine.tanac@deu.edu.tr; mujgan.bahtiyar@deu.edu.tr; humeyra.birol@deu.edu.tr; emel.kayin@deu.edu.tr; nezihat.koskluk@deu.edu.tr; feyzal.ozkaban@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders programına göre her şube grubuna görüşme saatlerini ilan edecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Öğrenci Sunumları 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Final Sınavına Hazırlık 1 11 11
Sunum Hazırlama 2 3 6
Proje Final Sunumu 1 4 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.155
ÖK.25
ÖK.34
ÖK.45
ÖK.555