DERS ADI

: MİMARİ TASARIMA GİRİŞ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 1112 MİMARİ TASARIMA GİRİŞ ZORUNLU 4 4 0 9

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. ÖZLEM ARITAN

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Soyut düşünme/üretme becerilerinin form-fonksiyon-strüktür ilişkileri
değerlendirilerek, form üretimi ve mekânsal organizasyon ilkeleri ile belli bir tema bağlamında tanımlanacak tasarımlar eşliğinde geliştirilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   ÖÇ1: Tasarım problemine yönelik mimari bileşenleri kavrayabilme.
2   ÖÇ2: Antropometrik verileri insan, beden, mekân ilişkileri ile birlikte tasarım sürecinde kullanabilme.
3   ÖÇ3: Basit işlevli mekanlarda form, organizasyon ve işlev ilişkilerini çözebilme.
4   ÖÇ4: Hacimler arası hiyerarşik ilişkileri kurarak kapalı, yarı açık ve açık mekanlar tasarlayabilme.
5   ÖÇ5: Farklı iletişim araçlarını (sözel, yazılı, dijital) kullanarak projesini sunabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

MİM 1111 - TEMEL TASARIM
MİM 1509 - MİMARİ ANLATIM TEKNİKLERİ

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1.Tanışma, geçen eğitim yılı ile ilgili izlenim ve değerlendirmeleri paylaşma. "Keşfet (İnsanı, Mekanı, Çevreyi)" başlıklı dönem temasının ilk aşamasında öğrencilerle kişisel farkındalık, öğrenme, ifade etme pratikleri bağlamında soru-cevap uygulamalarının yapılması (sözlü, mentimeter uygulaması, vb.)
2 2. Öğrencilerin kendini sözlü, yazılı, dansla/ hareketle, müzikle, videoyla, dramayla, fotoğrafla, tasarımla, seçtikleri bir araçla ifade etmesi, atölye çalışması
3 3. Mekanı-Kenti Keşfet1- Öğrencilerin kendi gündelik yaşam/mekan rotalarına farklı bir gözle bakmalarını sağlama, rotalarını basit gözlem ve analizlerle farklı ifade araçlarıyla ifade etmesi
4 4. Mekanı-Kenti Keşfet2-(1. Tasarım çal.) Öğrencilerin rotalarının başlangıç ve bitiş mekanları olan yurt/ev odası, stüdyo, vb. mekanların problemli/potansiyelli bir noktası için senaryoya dayalı, basit fonksiyonlu ve beden-mekan ilişkilerini keşfettikleri, araştırdıkları 5-8 m3 boyutlarında bir strüktür tasarlaması, ergonomi araştırması+video-film atölyesi
5 5.Tasarım sunumları, kritikler, sınıf içi çalışma
6 6. Mekanı/Kenti Keşfet3- Öğrencilerin kendi rutin dışı, esnek kent rotalarına farklı bir gözle bakmalarını sağlama, rotalarının problemli/potansiyelli nokatlarını gözlem ve analizlerle ve farklı ifade araçlarıyla ifade etmeleri
7 7. Mekanı/Kenti Keşfet4-(2. Tasarım çal.) Kıyıyı Keşfet- Öğrencilerin seçeceği bir kıyı alanında problemli/potansiyelli bir nokta için senaryoya dayalı, 25-30m3 büyüklüğünde, tek kişinin kullanacağı küçük bir kapalı fonsksiyonu ve yarı açık, açık mekanları/kotları kapsayan kıyı platformları tasarlaması, kent gezisi
8 8. Grup sunumları, bireysel sunumlar, kritikler, sınıf içi çalışma
9 9. Tasarım sunumları, kritikler, sınıf içi çalışmalar
10 10. Tasarım sunumları, kritikler, sınıf içi çalışmalar
11 11. Mekanı/Kenti Keşfet5- (3. Tasarım çal.) Öğrencilerin önceki araştırmalarında belirlenen kentin uğrak noktalarından birinde senaryoya dayalı, kamusal kullanmlı, aynı anda 25-30 kişinin kullanabileceği kapalı hacim ve onu besleyen yarı açık, açık hacimleri kapsayan, form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bütünsel olarak çözen kentsel keşif istasyonları tasarlaması, kritikler, sınıf içi çalışma
12 12. Tasarım sunumları, kritikler, sınıf içi çalışma
13 13. Tasarım sunumları, kritikler, sınıf içi çalışma
14 14. Tasarım sunumları, kritikler, sınıf içi çalışma
15 15.Tasarım sunumları, kritikler, dönem sonu değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Altun, D., Uzun, İ. (edt) (2012). Noktadan Mekana: Dokuz Eylül Üniversitesi Mimari Tasarım
Birinci Sınıf İşler-Çalışmalar, İstanbul: Yalın Yayıncılık.
Arıtan, Ö., Taşçı, B., Güller, E., Özdemir, N. (edt) (2018). ). Noktadan Mekana 2: Dokuz Eylül
Üniversitesi Mimari Tasarım Birinci Sınıf İşler-Çalışmalar, İstanbul: Yalın Yayıncılık.
Ching, Francis D. (2004). Mimarlık Biçim, Mekan ve Düzen, Yem Yayınları, İstanbul, 2002.
Şahinler, O., Kızıl, F. (2006). Mimarlıkta Teknik Resim, YEM, İstanbul.
Khan Academy, Udemy vb. online eğitim platformları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler/Uygulama: Öğretim üyeleri tarafından temaya giriş niteliğinde sunumlar yapılacaktır. Öğrencilerin iki ve üç boyutlu (çizim + maket) mimari tasarım egzersizlerini kritikler eşliğinde geliştirmeleri beklenmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YIC Dönemiçi Uygulama
2 BNS Başarı Notu YIC *1


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Dönem İçi Uygulamalar: Öğrenciler yarıyıl boyunca kendilerine verilen ödev ve çalışmaları belirtilen tarihlerde, duyurulan yönergelere göre ve zamanında teslim etmekle yükümlüdürler. Derse katılım ve tasarım sürecinin belgelenmesi zorunludur.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Her dersin uygulaması için duyurulan malzeme ve ekipmanların öğrenciler tarafından hazır edilmesi gerekmektedir. Derse katılım ve yönergelerin izlenmesi, performans değerlendirmesi kapsamında önemlidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Özlem Arıtan, ozlem.aritan@deu.edu.tr
Prof. Dr. Rengin Zengel, rengin.zengel@deu.edu.tr
Prof. Dr. İlknur T. Doğrusoy, ilknur.turkseven@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 15 3 45
Uygulama 15 3 45
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 4 6 24
Ödev Hazırlama 14 8 112
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 226

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15
ÖK.245
ÖK.3443
ÖK.454
ÖK.55