DERS ADI

: MİMARİ TASARIM IV

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3112 MİMARİ TASARIM IV ZORUNLU 4 4 0 9

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. DENİZ GÜNER

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Yapılı ve doğal çevreyi yer, bağlam, ölçek ve program verileri ile birlikte tanımlamak üzere kurgulanmış, belirli bir yapı tipolojisi üzerine bir tasarım projesi çözümlemektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yapılı ve/veya doğal çevreyi yer, bağlam, ölçek ve program verileri ile birlikte tanımlama,
2   Belirgin yapı tipolojilerini güncel veriler ışığında yeniden düşünebilme, verilen yere dair seçim kriterlerini oluşturabilme, programı konu üzerinden detaylandırabilme,
3   Verilen tasarım sorunu çerçevesinde, çevre analizi, program oluşturma ve arazi seçme gibi tasarım önceliklerini belirleyebilme
4   Tasarım özelinde tektonik, kütle kompozisyonu, açık/yarı açık/kapalı mekân organizasyonu, cephe dili ve mimari mekân bileşenleri yoluyla belirgin bir mimari ana fikir kurgulama
5   Ürettiği mimari ana fikri, görsel, yazılı ve sözel olarak ifade edebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

MİM 3111 - MİMARİ TASARIM III

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma, Dersin Kapsam, İçerik ve Yöntemi Üzerine Bilgilendirme, Konunun Tanıtımı, İncelenecek Örnek Listesinin ve Kaynakların Verilmesi
2 Seminer & Alan Gezisi
3 Alan ve Örnek Araştırmaları ve Sunumlar
4 Alan ve Örnek Araştırmaları ve Sunumlar
5 Konsept Jüri
6 Bireysel kritikler
7 Bireysel kritikler
8 Bireysel kritikler
9 Ara Jüri
10 Bireysel kritikler
11 Bireysel kritikler
12 Bireysel kritikler
13 Bireysel kritikler
14 Bireysel kritikler
15 Çizim kritikleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Temel Okumalar:
Rossi, A. (1982). Architecture of the City. Massachusetts: MIT Press.
Rowe, C., Koetter, F. (1984). Collage City. Massachusetts: MIT Press.
Kostof, S. (1991). The City Shaped: Urban Patterns and Meanings Through History. London: Thames & Hudson.
Cullen, G. (1961). The Concise Townscape. New York: Architectural Press.
Foscari, G. (2014). Elements of Venice. Zürich: Lars Müller Publishers.
Özten, Ü.; Anay, H. (2017). Mimari Bağlamsalcılık, Eskişehir: E. Osmangazi Üniversitesi Yayınları, 2017

Diğer Ders Materyalleri: Öğretim üyeleri tarafından verilecek föyler, yapılacak sunumlar ve Ek Kaynakça daha sonra duyurulacaktır.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1) Öğrenim süreci proje/problem tabanlı öğrenme üzerinden gelişir.
2) Öğrenciler, kendilerine yönlendirilen bağlamsal ve mekânsal problemlere/sorulara yanıtlar geliştirir ve kritikler/eleştiriler alarak ilerlerler.
3) Dersin yürütücü tarafından derste yapılan aktarımlar, verilen bireysel kritikler ve tasarım yönlendirmeleri dışında, öğrenci grup çalışmaları ile "akrandan öğrenme" ve yapılan arazi gezileri ile "yerden öğrenme" sayesinde öğrenim türleri çeşitlendirilmiştir.
4) Ders sürecinde yapılan çalışmalar, verilen kritikler, ara jüri ve final jüri ile öğrencinin öğrenim süreci gözlemlenir ve kayıtlanır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PRJ Proje
2 BNS Başarı Notu PRJ*1


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

% 100 Final Jüri (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Değerlendirme,
1) Verilen bağlamı çok yönlü analiz etme ve yorumlayabilme (Grup Analiz Çalışmaları);
2) Mimari tasarım problemini çok yönlü bir biçimde araştırma (Bireysel Vaka Analizleri
Sunumu);
3) Orta karmaşıklıkta bir mimari program gereksinimini ve mekânsal karşılıklarını, özgün ve kapsamlı çözümler ile bir anafikir çerçevesinde geliştirip tasarlayabilme;
4) Anafikrin kavramsal anlamda derinliğini, netliğini ve süreç boyunca sürekliliğini sağlayabilme (Ara Jüri);
5) Proje sürecini görsel, yazılı ve sözel ortamlarda nitelikli biçimde ifade edebilme
(Final Jüri) kriterleri çerçevesinde yapılacaktır.

Araştırma Ödevi (ÖÇ1, ÖÇ2): Grup Analiz Çalışmaları ve Bireysel Vaka Analizleri
Sunumundan oluşan, verilen kentsel bağlamın analizini, bağlamdan geliştirilecek bir ihtiyaç programının yorumlanmasını ve bağlama özgü bir konsept fikrin geliştirilmesini sağlayan çalışmayı ve sınıf içi egzersizlerini kapsamaktadır.

Ara Jüri (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3): Öğrencilerin alana ve programa ilişkin ön fikirlerini ve yarım dönemlik gelişimlerini değerlendirmeyi kapsayan bir ara sınav niteliğindedir. Ara jüriye belgelenebilir bir mazereti olmaksızın çıkmayan öğrenci, final teslimi yapamaz.

Final Jüri (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5): Mimari tasarım problemini çok yönlü bir biçimde ele alma ve araştırmaya dayalı bir mimari tasarım projesi geliştirme sürecinin bütününe yönelik bir değerlendirmeyi kapsayan bir final sınavı niteliğindedir.

Değerlendirme Kriteri

Final Jüri (%100) (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Değerlendirme,
1) Verilen bağlamı çok yönlü analiz etme ve yorumlayabilme (Grup Analiz Çalışmaları);
2) Mimari tasarım problemini çok yönlü bir biçimde araştırma (Bireysel Vaka Analizleri
Sunumu);
3) Orta karmaşıklıkta bir mimari program gereksinimini ve mekânsal karşılıklarını, özgün ve kapsamlı çözümler ile bir anafikir çerçevesinde geliştirip tasarlayabilme;
4) Anafikrin kavramsal anlamda derinliğini, netliğini ve süreç boyunca sürekliliğini sağlayabilme (Ara Jüri);
5) Proje sürecini görsel, yazılı ve sözel ortamlarda nitelikli biçimde ifade edebilme
(Final Jüri) kriterleri çerçevesinde yapılacaktır.

Araştırma Ödevi (ÖÇ1, ÖÇ2): Grup Analiz Çalışmaları ve Bireysel Vaka Analizleri
Sunumundan oluşan, verilen kentsel bağlamın analizini, bağlamdan geliştirilecek bir ihtiyaç programının yorumlanmasını ve bağlama özgü bir konsept fikrin geliştirilmesini sağlayan çalışmayı ve sınıf içi egzersizlerini kapsamaktadır.
Ara Jüri (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3): Öğrencilerin alana ve programa ilişkin ön fikirlerini ve yarım dönemlik gelişimlerini değerlendirmeyi kapsayan bir ara sınav niteliğindedir. Ara jüriye belgelenebilir bir mazereti olmaksızın çıkmayan öğrenci, final teslimi yapamaz.
Final Jüri (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5): Mimari tasarım problemini çok yönlü bir biçimde ele alma ve araştırmaya dayalı bir mimari tasarım projesi geliştirme sürecinin bütününe yönelik bir değerlendirmeyi kapsayan bir final sınavı niteliğindedir.

Öğrencilerin, "Dersin Amacı" doğrultusunda diğer derslerden ve daha önceki proje derslerinden edindikleri şu beceri ve yetkinlikleri projelerine aktarmalarını beklemektedir:
Analiz:
* Öğrencilerin MİM 3503-Mimari Tasarım III dersi kapsamında öğrenmiş oldukları, kentsel bağlamı anlamaya ve deşifre etmeye yönelik, Kentsel Analiz Yöntemleri'ni Urla ve Gülbahçe yerleşimleri ve proje alanları için derinlikli olarak uygulamaları ve elde ettikleri bulguları görsel olarak yetkin bir biçimde aktarmış olmaları (Dersin Öğrenim Kazanımı 1);
* Vaka Analizi olarak belirlenmiş Otobüs Terminali ve Aktarma Merkezlerinin işleyiş şemalarını ve tipolojilerini iyi analiz etmiş olmak, Intermodal Transportation Hub & Social Lab & Living Lab programlarının ihtiyaçlarını ve teknik gereksinimlerini saptayarak, kendi projesine yorumlayarak aktarabilmiş olmak,
* Farklı ulaşım modlarının teknik gereksinimlerini ve tipolojilerini güncel veriler ışığında yeniden düşünebilmek, araziye ve yere özgü seçim kriterleri oluşturabilmek, konu üzerinden programı detaylandırabilmek,
Programlama:
* Farklı ulaşım modlarının kesiştiği Otobüs Terminali ve Aktarma Merkezlerinin teknik, strüktürel ve mekânsal gereksinimlerinin çeşitliliğini kavramış olmak,
* Varış ve ayrılma noktası olmanın ötesinde, bölgenin sosyo-kültürel kapasitesini sıçratan, 7/24 yaşayan karma kullanımlı bir sosyal merkez olma niteliği sağlayan çeşitli mimari programlar önermek,
* 'Herkes için Tasarım İlkeleri'ne uygun tasarım yapmış olmak,
* Beslendiği ve dâhil olduğu ulaşım ağlarına sorunsuz eklemlenebilen, yakın çevresi ve mevcut yerleşimler ile etkili örüntüler kurarak erişim olanaklarını artırabilen, işleyişe yönelik zengin kentsel ve mekânsal senaryolar geliştirebilen bir program kurgulamak,
Konsept Geliştirme:
* Yapının formunun çevre verilerine, teknik ve program gereksinimlere göre biçimlendirmek;
* Mekânsal boyutlandırmayı mimari senaryo ve eylemlerin yanı sıra, teknik gerekliliklere ve geniş açıklıklı strüktürel sisteme göre belirlemek;

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1) Alandaki Grup Analiz Çalışmalarına katılmış olmak ve Bireysel Vaka Analizlerini sunmuş olmak süreç değerlendirmesinde dikkate alınacaktır.
2) Dönem içerisinde alınacak 8 bireysel kritiğin 4'ünden öğretim üyeleri veya elemanları tarafından imza karşılığında onay almış olmak Final Teslimi için ön şarttır. Bu şartı yerine getirmeyenler, Final Teslimi yapamayacaktır.
3) Ara Jüri'ye çıkmak zorunlu olup, Final Teslimi yapabilmek için ön koşuldur.
4) Her derse gerekli malzeme, araç ve gereçlerin getirilmesi gereklidir.
5) Derslere devamlılık şarttır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Deniz Güner / deniz.guner@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 4 48
Uygulama 12 4 48
Öğrenci Sunumları 2 8 16
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 5 60
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Proje Final Sunumu 1 13 13
Vize Sınavı 2 8 16
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 225

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15
ÖK.24
ÖK.35
ÖK.44
ÖK.55