DERS ADI

: TÜRK MİMARLIK TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 2814 TÜRK MİMARLIK TARİHİ ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. HALİL İBRAHİM ALPASLAN

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Türk kültürünün hakim olduğu coğrafyalardaki mimarlığı ele alan bu ders, sözkonusu coğrafyalardaki başlıca gelişmeleri ve karakteristik dönemleri toplumsal, ekonomik ve coğrafi arkaplanları, kurumları, yerleşme biçimleri, yapı tipleri ve yapım teknikleri bağlamında anahatlarıyla tanıtmayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mimarlığın tarihsel anlamını kavrama
2   Mimarlık tarihi kavramlarına ve terminolojisine ilişkin kuramsal bir altyapı kazanma
3   Mimarlık tarihindeki karakteristik dönemleri anahatlarıyla tanıma,
4   Tarihsel çevreyi farklı boyutlarıyla irdeleme ve değerlendirme
5   Orta Asya dan Anadolu ya Türk mimarlık tarihi hakkında bilgi sahibi olma.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin konusu, kapsamı, işleyişi üzerine bilgilendirme
2 Türk Mimarisinin Beslendiği Kaynaklar I Antik/Ortaçağ Anadolu Uygarlıkları ve Diğer Anadolu Kültürlerinin Mimarileri
3 Türk Mimarisinin Beslendiği Kaynaklar II Orta Asya Gelenekleri, Erken İslam Uygarlıkları ve Mimarileri
4 Osmanlı Öncesi Anadolu-Türk Mimarlığı
5 Osmanlı Mimarisi'ne Giriş: Terminoloji ve Yapı Tipolojisi
6 Osmanlı Mimarisi'ne Giriş: Terminoloji ve Yapı Tipolojisi
7 Arasınav
8 Osmanlı Mimarlığı, Erken Dönem
9 Osmanlı Mimarlığı, Klasik Dönem
10 Osmanlı Mimarlığı'nda Önemli Bir Figür Olarak Mimar Sinan
11 Osmanlı Mimarlığı'nda Önemli Bir Figür Olarak Mimar Sinan
12 Osmanlı Mimarlığı, Geç Dönem
13 Osmanlı Mimarlığı, Geç Dönem
14 Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı
15 Türk Mimarlığı nın Yakın Tarihi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kitap
Kuban D. Çağlar Boyunca Türkiye Sanatının Anahatları, YKY, 2004.
Kuban D. Osmanlı Mimarisi, YEM, 2007.
Necipoğlu G. Sinan Çağı, Bilgi Üniversitesi, 2013.
Tanyeli U. Mimar Sinan, Tarihsel ve Muhayyel, Metis, 2020.

Internet Sitesi
Halil İbrahim Alpaslan kişisel sitesi: www.arkeogezi.com

Podcast / Youtube
H. İbrahim Alpaslan kişisel youtube kanalı
Kültür Tarihi Sohbetleri youtube kanalı

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders yansıtılan görseller eşliğinde anlatımlar ve sınıf içi tartışmalar şeklinde işlenmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 YYS Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS Başarı Notu AS * 0.50 + YYS * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.50 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav: % 50 - ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5
Final Sınavı: % 50 - ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencilerin anlatılan konuları pasif olarak dinlemesinin yanısıra aktif olarak derse katılmaları, soru ve yorumlarla iletişimi zenginleştirmeleri amaçlanmaktadır. Dersin giriş-çıkış saatlerine uymak, derste sınıf düzenini bozacak eylemlerde bulunmamak dersin genel kurallarıdır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibrahim.alpaslan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba, 15:00-17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 4 1 4
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.13553
ÖK.23553
ÖK.33553
ÖK.43553
ÖK.53553