DERS ADI

: SIFIR KARBON YERLEŞİMLER

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 4642 SIFIR KARBON YERLEŞİMLER SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. AYÇA TOKUÇ

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Bu ders mimaride sürdürülebilirlik tartışmasına iklim değişimi ve dirençlilik kapsamında giriş yapmayı ve bu tartışmadaki teorik ve pratik anlayışı sıfır karbon yerleşim tasarımı ve malzeme seçimi üzerinden ilerletmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İklim değişimini ve tarihsel sürecini tanımlayabilme.
2   Sıfır karbonla ilgili temel kavramları tanımlayabilme.
3   Karbonsuzlaşma konusuyla ilgili teknolojileri farklı ölçeklerde sınıflandırabilme.
4   Düşük karbon tasarım ve malzeme örneklerinin avantaj ve dezavantajlarını tartışabilme.
5   Sıfır karbon tasarım hedef ve performans ölçütlerini tartışabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İklim Değişikliği, Azaltma, Uyum, Dirençlilik, Sıfır karbon kavramı Dersin Tanıtımı
2 Pasif Tasarım Stratejileri O: Pasif tasarım kılavuzları, örnek projeler; G:: Bina yönlendirmesi, güneş kontrolü, doğal havalandırma prensipleri
3 Aktif Tasarım Stratejileri O: Yenilenebilir enerji sistemleri hakkında teknik bilgiler G: Güneş panelleri, rüzgar türbinleri, jeotermal enerji sistemlerinin çalışma prensiplerini gösteren animasyonlar
4 Malzeme Seçimi ve Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi O: Sürdürülebilir malzeme kriterleri, yaşam döngüsü analizi raporları G: Farklı yapı malzemelerinin çevresel etkileri
5 Su ve Atık Yönetimi O: Su tasarrufu ve atık yönetimi teknikleri G: Yağmur suyu hasadı, gri su geri dönüşümü sistemlerini gösteren şemalar
6 İç Mekan Kalitesi ve Sağlıklı Binalar O: İç mekan konforu ve sağlığı ile ilgili araştırmalar; G: Doğal aydınlatma, havalandırma, termal konfor prensiplerini gösteren kesitler
7 ARA SINAV
8 Peyzaj Tasarımı ve Ulaşım O: Sürdürülebilir peyzaj tasarımı ilkeleri, kentsel hareketlilik planları G: Yerel bitki kullanımı, biyoçeşitliliği destekleyen peyzaj tasarımları
9 Sıfır Karbon Yerleşim Planlaması ve Altyapı Sistemleri O: Kentsel tasarım ilkeleri, akıllı şebekeler hakkında bilgiler G: Yoğunluk, karma kullanım, toplu taşıma entegrasyonunu gösteren kentsel planlama örnekleri
10 Ekonomi, Finans ve Yaşam Döngüsü Maliyet Analizi O: Sıfır karbon yatırımlarının maliyet ve faydaları G: Yaşam döngüsü maliyet analizi
11 Sosyal Boyut, Eğitim ve Farkındalık O: Sıfır karbonun toplumsal etkileri, eğitim programları G: Kullanıcı katılımını ve sosyal adaleti vurgulayan infografikler
12 Yasal Düzenlemeler, Standartlar ve Uluslararası Anlaşmalar O: Enerji verimliliği yönetmelikleri, sürdürülebilirlik sertifikasyonları G: Sertifikasyon süreçleri ve kriterleri
13 Vaka Çalışmaları O: Başarılı sıfır karbon yerleşim örnekleri G: Projelerin sunumu ve değerlendirilmesi
14 Vaka Çalışmaları O: Başarılı sıfır karbon yerleşim örnekleri G: Projelerin sunumu ve değerlendirilmesi
15 Vaka Çalışmaları Araştırma ödevi teslimi O: Başarılı sıfır karbon yerleşim örnekleri G: Projelerin sunumu ve değerlendirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Smith, A.D., Hill, G., 2011, Toward Zero Carbon: The Chicago Central Area Decarbonization Plan, Images Publishing, 272.
Yeang, K., 2012, Ekotasarım-Ekolojik Tasarım Rehberi, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 472.

Yardımcı kaynaklar:
La Roche, P.M., 2011, Carbon-Neutral Architectural Design, CRC Press, 344.
Ljubomir J., 2012, Designing Zero Carbon Buildings: Using Dynamic Simulation Methods, Routledge, 336.
Cook, M.G., 2011, The Zero-Carbon House, Crowood Press, 160.
Magdy, A., 2010, Zero Carbon Architecture, Lambert Academic Publishing, 88.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Her hafta için belirlenen konularla ilgili okuma materyalleri (makaleler, kitap bölümleri, raporlar) ve görsel materyaller (videolar, belgeseller, infografikler, örnek projeler) öğrencilere önceden verilir. Öğrenciler, bu materyalleri inceleyerek ve araştırma yaparak derse hazırlanır.

Dersin işleyişi:
Okuma ve Araştırma: Öğrenciler, her hafta verilen okuma materyallerini inceler ve konularla ilgili ek araştırmalar yapar.
Görselleştirme ve Sunum: Öğrenciler, okudukları ve araştırdıkları konuları görselleştirerek (infografikler, posterler, 3D modeller, animasyonlar vb.) sunuma hazır hale getirirler.
Tartışma ve Paylaşım: Ders saatinde öğrenciler, hazırladıkları görsel materyalleri sunar ve konularla ilgili tartışmalara katılırlar. Öğretmen, öğrencilerin sunumlarını ve tartışmalarını yönlendirir, ek bilgiler verir ve soruları cevaplar.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasinav
2 ODV Ödev/Sunum
3 YYS Yarıyılsonu
4 BNS Başarı Notu AS * 0.30 + ODV * 0.30 + YYS * 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.30 + ODV * 0.30 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar



Değerlendirme Kriteri

ARA SINAV % 30 (ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4)
Ödev/Sunum % 30 (ÖÇ1, ÖÇ3, ÖÇ3, ÖÇ4)
FİNAL % 40 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)


Ödev/Sunum notu: Verilen konusda derste yapılacak sunumlar değerlendirilir. Ödevler ve öğrenci sunumları, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, problemi ele alışı ve özgünlüğü, sunumun niteliği, sunum formatı ve sunum sonrası soruların yanıtlanması gibi kriterler üzerinden değerlendirilecektir.
Öğrencinin derse katılımı, öğrencinin devamlılığına, ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için sağladığı katkıya bağlı olacaktır. Bu kapsamda, öğretim üyesi derste kısa sınavlar yapabilir. Derse katılım, son not hesaplanmasında ek olarak kullanılır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Öğrencilerin konulara ve ilgili kaynaklara hazırlanmış olarak derslere katılmaları beklenmektedir.
3. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
4. Her türlü kopya ya da intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
5. Öğretim üyesi kısa sınavlar/ödevler yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar ödev/sunum ve derse katılım notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ayca.tokuc@deu.edu.tr; 0232-301 8497

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 9:20-10:20

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 2 2 4
Öğrenci Sunumları 10 2 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 1 8 8
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Web'de Tarama ve Kütüphane Çalışması 1 8 8
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 3 3
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Proje Ödevi 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 78

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.14
ÖK.24
ÖK.334
ÖK.45
ÖK.555