DERS ADI

: BÖLGESEL-GELENEKSEL MİMARLIK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 4724 BÖLGESEL-GELENEKSEL MİMARLIK SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ESTER ETİ AKYÜZ LEVİ

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Geleceğin mimarlarını toplumun ürünü olan halk yapı sanatı konusunda bilgilendirmek; evrensel problemlere getirdikleri çözümlerle daha iyilerin yapılmasını olanaklı kıldığından, incelenmesi ve kendinden dersler alınması gereken yerel ve geleneksel mimariyi tanıtmak; onların bu konuda değerlendirme ve yorum yapabilmelerini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Vernaküler mimari, yöre mimarisi, geleneksel mimari, Türk evine ilişkin temel kavramları ve değerlendirmeleri anlatabilme.
2   Bölgesel bağlamda Anadolu konut mimarisini örneklerle açıklayabilme.
3   Anadolu'nun farklı bölge ve yerleşimlerinin evlerini karşılaştırabilme.
4   Anadolu konut mimarisini farklı açılardan sınıflandırma.
5   Anadolu konut mimarisini yorumlayabilme.
6   Geleneksel mimariye ilişkin bir araştırmayı güncel teknolojiden de yararlanarak görsel, yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, Dersin amaç, içerik ve işleniş yönteminin tanıtılması (Anlatım yöntemi)
2 Vernaküler mimari kavramı ve ortaya çıkış nedenleri (Anlatım yöntemi, Soru cevap yöntemi ile fikir alışverişi, tartışma yöntemi)
3 Dünya'dan yöre mimarisi örnekleri (Anlatım yöntemi, Soru cevap yöntemi ile fikir alışverişi, Sınıf içi uygulama -1)
4 Türk evi kavramı, sınıflandırılması ve özellikleri Yerel Mimariye ilişkin kavramlar (Anlatım yöntemi, Soru cevap yöntemi ile fikir alışverişi, tartışma yöntemi, Oyunla öğrenelim 1)
5 Anadolu yerel mimarisinden örnekler (Ahşap Mimari) 5.1. Karadeniz Yöre Mimarisi (Anlatım yöntemi, Soru cevap yöntemi ile fikir alışverişi, tartışma yöntemi Oyunla öğrenelim 2)
6 Anadolu yerel mimarisinden örnekler (Taş Mimari) 6.1. Doğu Anadolu Yöre Mimarisi 6.2. Güneydoğu Anadolu Yöre Mimarisi 6.3. İç Anadolu Yöre Mimarisi (Kapadokya) Karşılaştırmalı değerlendirme (Anlatım yöntemi, Soru cevap yöntemi ile fikir alışverişi, tartışma yöntemi Sınıf içi uygulama 2)
7 Ara sınav
8 Anadolu yerel mimarisinden örnekler (Karma mimari ve diğer) 8.1. Ege Yöre Mimarisi 8.2. Akdeniz Yöre Mimarisi 8.3. Marmara Yöre Mimarisi (Anlatım yöntemi, Soru cevap yöntemi ile fikir alışverişi, tartışma yöntemi Oyunla öğrenelim 3)
9 Anadolu yöresel mimarisinin karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi (Anlatım yöntemi, Soru cevap yöntemi ile fikir alışverişi, tartışma yöntemi)
10 Öğrenci sunumları Ödevlerin toplanması. (Sunum, tartışma ve soru cevap yöntemi)
11 Öğrenci sunumları (Sunum, tartışma ve soru cevap yöntemi)
12 Öğrenci sunumları (Sunum, tartışma ve soru cevap yöntemi)
13 Öğrenci sunumları (Sunum, tartışma ve soru cevap yöntemi)
14 Öğrenci sunumları (Sunum, tartışma ve soru cevap yöntemi)
15 Genel değerlendirme (Sunum, tartışma ve soru cevap yöntemi)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


* Akyüz Eti, Orhun Deniz, Yıldırım Bilge ve Özlem Arıtan, "Kula'dan İki Ev",
Egemimarlık, (1/1999), 33-38.

* Akyüz Levi, Eti, "Denizli Aydınlar Köyü Evleri", TÜBA Kültür Envanteri Dergisi (7/2009), 165-178.

* Aran, Kemal, Barınaktan Öte, Anadolu Kır Yapıları, Ankara, 2000.

* Bektaş, Cengiz, Türk Evi, İstanbul, 2018 (4. baskı).

* Eldem, Sedad Hakkı, Türk Evi Osmanlı Dönemi, Turkish Houses Ottoman Period III, İstanbul, 1987.

* Özgökçeler Karaman Gülser, Akyüz Levi Eti, "Turgutlu Yukarı Bozkır Evleri ve Koruma Sorunları", TÜBA-KED (16/2017), 163-177.

* Özgüner, Orhan, Köyde Mimari, Doğu Karadeniz, Ankara, 1970.

* Rudofsky, Bernard, Architecture Without Architects, New Mexico, 1987.

* Steinhardt, Nancy Shatzman, Chinese Traditional Architecture, New York, 1984.

* Tuna, Celâl, Orta Karadeniz Bölgesi Sahil Kesiminde Geleneksel Mimari, İstanbul, 2008.

* Tunca U. D., Akyüz Levi E. E., "Kırsal Mirasın Korunması ve Yerel Turizm: Foça Kozbeyli Örneği", Journal of Humanities and Tourism Research, sa.11, 503-525, 2021.

* Taç, Egemimarlık, Mimarlık, Yapı, Vakıflar dergilerinden çeşitli makaleler.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrencilerin derse aktif katılımı beklenmektedir.
-Literatür araştırması ve arşiv araştırması.

-Alan çalışması.

-Sözlü ve görsel sunumlarla aktarım.

-Sınıf içi tartışma ortamı ile ortaya atılan fikirlerin geliştirilmesi, yorumlamalar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasinav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DK DerseKatılım
4 YYS Yarıyılsonu
5 BNS Başarı Notu AS * 0.20 + ODV * 0.25 + DK * 0.05 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.20 + ODV * 0.25 + DK * 0.05 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencinin derse aktif katılımı yanı sıra, özellikle yerel mimari bağlamında duyarlı, gözlemci olması beklenmektedir.

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav %20 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3)
Ödev / Sunum %25 (ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6)
Derse katılım % 5 (ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Final Sınavı %50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)


Öğrenme çıktılarının bilgi boyutu (ÖÇ1), ara sınav ve final sınavı; kavrama boyutu (ÖÇ2, ÖÇ3) ara sınav, final sınavı ve ödev; uygulama boyutu (ÖÇ2), ara sınav, final sınavı, ödev; analiz boyutu (ÖÇ3), ara sınav, final sınavı ve derse katılım; değerlendirme boyutu (ÖÇ4, ÖÇ5), final sınavı, ödev ve derse katılım ile, ÖÇ6 ödev ile ölçülmektedir.
Derse katılıma ilişkin değerlendirme, öğrencinin devamı, sınıf içi uygulama çalışmalarındaki performansı, ders esnasında tartışma ortamına aktif katılımı ve bu bağlamdaki niteliksel katkısı ile belirlenecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

eti.akyuz@gmail.com; eti.levi@deu.edu.tr
0090 232 301 84 60; 0555-4128310

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 10.10 - 10.55

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 9 2 18
Uygulama 0 0 0
Öğrenci sunumları 5 2 10
Teknik gezi 0 0 0
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 0 0 0
Grup ödevi hazırlama 0 0 0
Sunum hazırlama 1 4 4
Bireysel ödev hazırlama 1 7 7
Vize Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav v.b. 0 0 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1355
ÖK.255
ÖK.3355
ÖK.4355
ÖK.5355
ÖK.655