DERS ADI

: TÜKETİM VE MİMARLIK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 4522 TÜKETİM VE MİMARLIK SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. İNCİ UZUN

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Tüketim, tüketim kültürü/toplumu kavramlarını, mekânsal etkilerini ve ürünlerini kavramak; bu mekânların tasarım ölçütlerini ve niteliklerini analiz ederek tüketim ve mimarlık ilişkilerine dair eleştirel bir bakış açısı kazanmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tüketim kavramı ve kuramları ile ilgili bilgi sahibi olma
2   Tüketim olgusu ile mimarlık ilişkisini kurabilme
3   Mimari tasarım ürünlerini birer tüketim nesnesi olarak analiz edebilme
4   Tüketim mekânlarının tasarım kriterlerini çözümleyebilme
5   Mimari tasarım ürünleri ile mimari çevrenin biçimlenişinde tüketim kavramının etkilerini değerlendirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma, dersin amacının ve içeriğinin aktarılması.
2 Tüketim kavramının ortaya çıkışı: Sanayi devrimi, seri üretim, kapitalizm ve burjuvazi ilişkileri
3 Tüketim kültürü/tüketim toplumu tartışmaları
4 Modernizm ve tüketimin mekânsal yansımaları
5 Postmodernizm ve tüketimin mekânsal yansımaları
6 Tüketim aracı olarak mekân: Alışveriş/yaşam tarzı merkezleri
7 Tüketim aracı olarak mekân: Mağazalar
8 Ara Sınav
9 Tüketim nesnesi olarak mekân: Turizm alanları, turizm yapıları
10 Tüketim nesnesi olarak mekân: Eğlence mekânları ve restoranlar
11 Tüketim nesnesi olarak mekân: Konut
12 Öğrenci ödevlerinin sunumu
13 Öğrenci ödevlerinin sunumu (devam)
14 Öğrenci ödevlerinin sunumu (devam) ve dönemin kısa özeti

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Baudrillard, J. (1997). Tüketim kültürü. (H. Deliceçaylı, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Bocock, R. (1997). Tüketim. (İ. Kutluk, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
Featherstone, M. (1996). Postmodernizm ve tüketim kültürü. (M. Küçük, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Lodziak, C. (2003). Kapitalizm ve Kültür. (B. Kurt, Çev.). İstanbul, Çitlenbik Yayınları. Lefebre, H. (1998). Modern dünyada gündelik hayat. (I. Gürbüz, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
Chaney, D. (1999). Yaşam tarzları. (İ. Kutluk, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
Ritzer, G. (2000). Büyüsü bozulmuş dünyayı büyülemek. (Ş.S. Kaya, Çev.). İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
Robins, K. (1999). İmaj. (N.Türkoğlu, Çev.). İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
Urry, J. (1999). Mekanları tüketmek. (R.G. Öğdül, Çev.). İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
Sennett, R. (1999). Gözün vicdanı. (S. Sertabiboğlu ve C. Kurultay, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Erkip, F. (2003). The shopping mall as an emerging public space in Turkey.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derslerin ilk haftalarında öğretim üyelerinin konuya ilişkin görsellerle desteklenmiş bilgi aktarımları yapılacak, son haftalarında ise öğrencilerin hazırladıkları ödevler tartışılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 YYS Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS Başarı Notu AS * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav % 40 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3)
Final Sınavı % 60 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders dönemi başında açıklanacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

inci.uzun@deu.edu.tr, +90 232 301 84 89

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders dönemi başında açıklanacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 10 2 20
Uygulama 0 0 0
Öğrenci sunumları 3 2 6
Teknik Gezi 0 0 0
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (mimari tasarım süreci) 6 2 12
Final sınavına hazırlık 1 8 8
Diğer kısa sınavlara hazırlık 1 10 10
Bireysel ödev hazırlama 0 0 0
Grup ödevi hazırlama 0 0 0
Sunum hazırlama 1 10 10
Diğer 1 4 4
0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Diğer kısa sınav vb. 0 0 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 74

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.354
ÖK.454
ÖK.55454