DERS ADI

: GECİKMİŞ MODERNLİKLER

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 4524 GECİKMİŞ MODERNLİKLER SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. DENİZ GÜNER

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Modernleşme sürecinin batı-dışı coğrafyalar üzerindeki etkilerine odaklanarak, öğrencilerin sosyal, tarihi, felsefik ve ekonomik paradigmaların/değişimlerin/dönüşümlerin mimarlık disiplini içindeki karşılıklarını bulabilmelerini amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Modern, modernite, modernleşme, modernizm ve gecikmiş modernlikler gibi kavramları tanımlamak.
2   Modernleşme sürecinin Batı-dışı ülkeler üzerindeki etkilerini açıklamak
3   Modern Hareketin Türkiye mimarlık ortamında karşılaştığı dirençleri ve karşı-dirençleri örneklemek
4   Gecikmiş modernliğin hayatımızı, düşüncelerimizi, zihniyet yapımızı ve yapılı çevremizi şekillendiren etkilerini yorumlayabilmek
5   Tarihsel anlatıları ve historiyografileri eleştirel bir bakışla sorgulayabilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hafta 01 Dersin amaç, yöntem ve referans kaynaklarına ilişkin açıklayıcı bilgilerin verilmesi, LogBook teslim formatının açıklanması
2 Hafta 02 Kavram ve olgular arasındaki fark ve benzerliklerin açıklanması: Aşk ve Nefret Sarmalında Bir Nitelik: Modern Zorunlu Bir Süreç: Gecikmiş Modernleşme Bir Kimlik Bunalımı Durumu: Modernite Tepkiselliğini Yitirmiş Estetik Bir Şablon: Modernizm
3 Hafta 03 Hayaletler & Lanetler I: Avrupa-Merkezcilik
4 Hafta 04 Hayaletler & Lanetler II: Şarkiyatçılık
5 Hafta 05 Hayaletler & Lanetler III: Garbiyatçılık
6 Hafta 06 Hayaletler & Lanetler IV: Hayali Cemaatler & Milliyetçilik
7 Hafta 07 Ara Sınav
8 Hafta 08 Hayaletler & Lanetler V: Geleneğin İcadı
9 Hafta 09 Hayaletler & Lanetler VI: Kozmopolitanizm
10 Hafta 10 Hayaletler & Lanetler VII: Gecikmiş Modernlikler
11 Hafta 11 Hayaletler & Lanetler VIII: Öteki Modernlikler & Temellük Pratikleri
12 Hafta 12 Hayaletler & Lanetler IX: Bitmeyen Bir İnşai Faaliyet: Kimlik
13 Hafta 13 Hayaletler & Lanetler X: Gündelik Hayat, Banallik ve Popüler Kültür
14 Hafta 14 Hayaletler & Lanetler XI: Hakikat Sonrası Dönem
15 Hafta 15 Hayaletler & Lanetler XII: Türkiye'de Güncel Mimarlık Pratikleri & LogBook Teslimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bozdoğan, S. (2002). Modernizm ve Ulusun İnşası; Erken Cumhuriyet Türkiyesi'nde Mimari Kültür, İstanbul: Metis Yayınları.
Gürbilek, N. (2004). Kör Ayna, Kayıp Şark; Edebiyat ve Endişe. İstanbul: Metis Yayınları.
Jusdanis, G. (1998). Gecikmiş Modernlik ve Estetik Kültür, Milli Edebiyatın İcat Edilişi. İstanbul: Metis Yayınları.
Shayegan, D. (2001). Yaralı Bilinç; Geleneksel Toplumlarda Kültürel Şizofreni, İstanbul: Metis Yayınları.
Tanju, B. (2007). Tereddüd ve Tekerrür-Mimarlık ve Kent Üzerine Metinler 1873-1960, İstanbul: Akın Nalça Yayınları.
Tanyeli, U. (2005). İstanbul 1900-2000 Konutu ve Modernleşmeyi Metropolden Okumak. İstanbul: Ofset Yapımevi Yayınları.
Tanyeli, U. (2007). Mimarlığın Aktörleri: Türkiye 1900-2000. İstanbul: Garanti Galeri Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, "modern olmak" hakkında tarihsel, kuramsal ve felsefi kısa bir bilgilendirme ile başlayacak ve periferi ülkelerinde yaşanan "gecikmiş modernlik"ler, onların düşünsel kökenlerine ve modellerine odaklanan kuramsal bir çerçeve ile devam edecektir.

Yapılacak olan sunumlar, metin okumaları ve bir dizi tartışma ile öğrencilerin konu ile olan ilişkileri zenginleştirilecektir. Bu sunumların amacı, "modern olma" olgusunun Türkiye'deki anlamı üzerine bir bakış üretebilmektir.

Teorik ders anlatımlarının yanı sıra, öğrencilerin bireysel araştırma ödevleri, sunumları veya ortaklaşa gerçekleştirilen metin okumaları ve film sunumları sonunda yapılacak bir dizi tartışma ile öğrencilerin derse etkin bir biçimde katkı koyacaklardır.

Dersin kurgusu bağlamında öğrenciler, seçecekleri özgül bir durum, konu veya tema hakkında hazırlayacakları araştırmalarını Ara Sınav Ödevi ve Final Sınav Ödevi olarak sunacaklardır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 YYS Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS Başarı Notu AS * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ARA SINAV ÖDEVİ % 40 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ4)
FİNAL SINAVI ÖDEVİ % 60 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslere devamlılık şarttır.
2. Derse katılmamış olmak ödevlerin ve çalışmaların geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
4. Her türlü intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

deniz.guner@deu.edu.tr 232 301 84 96

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 10.00-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 3 39
Vize sınavına hazırlık 1 3 3
Final sınavına hazırlık 1 3 3
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.45435
ÖK.55435