DERS ADI

: YERLEŞİM PLANLAMASI İLKELERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 3399 YERLEŞİM PLANLAMASI İLKELERİ SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. NESLİHAN KARATAŞ

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Amacı

Planlamanın sosyal, ekonomik, hukuksal ve teknik boyutlarıyla çok yönlü değerlendirmeye tabii tutulması, planlamada sosyo-kültürel yapının, yaşam alanlarının, teknik donatılarının, analiz ve sentez çalışmalarının gerektirdiği yaklaşımların irdelenmesi ve geçmişten günümüze ve geleceğin planlama yöntemlerine, kavram ve anlayışlarına genel bir bakış yapılarak öğrencinin eğitim süreci içerisinde aldığı bilgilerin pekiştirilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Geçmişten günümüze planlama tiplerini ve kademelerini listeleyebilecek.
2   Planlama sürecini sınıflandırarak, alt ve üst ölçekli planlarla ilişkilendirebilecek
3   Kentsel mekânsal araştırma yöntemleri, analiz teknikleri ve tasarım ilkelerini tekrarlayacak
4   Planlama ve uygulama sürecinde yer alan yasal ve yönetsel mevzuatı ezberleyecek.
5   Mekânsal planlama ve Türkiye kent planlama tarihini müzakere edebilecek
6   Kent planlama süreci içerisinde ortaya çıkan yeni kavram ve anlayışları, mekânsal gelişimleri ve geleceğin kentlerini yorumlayabilecek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Planlama tipolojileri ve iç ilişkileri
2 Planlama süreci, farklı planlama kademeleri ve birbirleriyle ilişkileri, plancının rolü
3 Türkiye'de kent planlama tarihi ve gelişimi Bu hafta öğrencilere ödev konuları dağıtılacaktır.
4 Türkiye'de kent planlama tarihi ve gelişimi
5 Planlama kuramları ve mekânsal planlama
6 Planlama kuramları ve mekânsal planlama
7 Stratejik mekânsal planlama
8 Stratejik mekânsal planlama ve diğer mekansal planlama türleri ile farkları
9 Ara Sınav veya ödev
10 Kentsel araştırma süreci, mekânsal analiz teknikleri ve sentez çalışmalarının bileşenleri ve yapımı Bu hafta öğrenciler hazırladıkları ödevleri birbirlerine kısa sunumlarla aktaracaklardır.
11 Yaşam alanı olarak kentler, konut ve konut alanları tasarımı ve ilkeleri Bu hafta öğrenciler hazırladıkları ödevleri birbirlerine kısa sunumlarla aktaracaklardır.
12 Donatı alanları, yeşil alanlar ile sosyal ve teknik altyapı tasarımı ve ilkeleri Bu hafta öğrenciler hazırladıkları ödevleri birbirlerine kısa sunumlarla aktaracaklardır.
13 Ticaret alanları ve çalışma alanları tasarımı ve ilkeleri Bu hafta öğrenciler hazırladıkları ödevleri birbirlerine kısa sunumlarla aktaracaklardır.
14 Ulaşım Planlaması Bu hafta öğrenciler hazırladıkları ödevleri birbirlerine kısa sunumlarla aktaracaklardır.
15 Planlama ve uygulama araçları, yasal ve yönetsel mevzuatlar ve uygulama sorunları Bu hafta öğrenciler hazırladıkları ödevleri birbirlerine kısa sunumlarla aktaracaklardır.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Tekeli, İlhan (2009), "Akılcı Planlamadan, Bir Demokrasi Projesi olarak Planlamaya", İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları
Yardımcı kaynaklar: 1. Tekeli, İlhan (2009), "Modernizm, Modernite ve Türkiye'nin Kent Planlama Tarihi", İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları
2. Reader, John (2007), "Şehirler", İstanbul, Yapı Kredi Yayınları
3. Hatt P.K., Albert, J.Reiss ve diğerleri (Yazarlar), Duru, Bülent ve Alkan, Ayten (Derleme ve Çeviri), (2002), "20. Yüzyıl Kenti", Ankara, İmge Kıtabevi
4. Keleş, Ruşen (1996), "Kentleşme Politikaları", Ankara, İmge Kitabevi
5. Ersoy, Melih (2009), "Kentsel Planlamada Arazi Kullanım Standartları", Ankara, TMMOB, BRC Basım ve Matbaacılık
6. Ersoy, M. (2007), "Kentsel Planlama Kuramları", İmge, Ankara
Referanslar:
1. Benevolo, Leonardo (Yazar), Nirven, Nur (Çeviren) (2006), "Avrupa Tarihinde Kentler", İstanbul, Literatür Yayıncılık
2. Erginöz, Murat Aykaç (2010), "İlkçağdan Günümüze Mimarlık ve Şehircilik Tarihi", İstanbul, Arion Yayıncılık

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders çevrimiçi online olarak (canlı ders tabanlı çevrimiçi eğitim model) sürdürülecek. Ders, konferans sunumlar, soru-cevap, tartışmalar, okumalar biçiminde işlenerek öğretilecek, öğrenciler derse devam ederek aktarılan konferans sunumları dinleyerek, ders sırasında tartışma ve soru-cevaplardan ve okumalardan dersi öğrenecektir. Öğrencilere ödev konuları verilecek ve verilen konuda bir ödev hazırlamaları ve sunmaları istenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 OD Ödev
3 YYI Yarıyıliçi Notu AS * 0.50 + OD * 0.50
4 YYS Yarıyılsonu Notu
5 BNS Başarı Notu YYI * 0.50 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYI * 0.50 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Listeleme, tekrarlama ara sınav veya ara ödev değerlendirmesi ile ölçülmektedir.
İlişkilendirme, ezberleme ödev ile ölçülmektedir.
Müzakere etme, yorumlama final sınavı veya final ödevi ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, ders anlatımı, konferans sunumlar, okumalar ve tartışmalar biçiminde sürdürülecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

neslihan.karatas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 15:00-17:00 arası

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 9 2 18
Uygulama 4 1 4
Öğrenci Sunumları 4 1 4
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 30 30
Sunum Hazırlama 1 3 3
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 98

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.14
ÖK.24
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.54
ÖK.64