DERS ADI

: TAKTİKSEL KENTLEŞME

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 3498 TAKTİKSEL KENTLEŞME SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. İLGİ ATAY KAYA

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Amacı

Dersin sonunda dersi alan öğrencilerin taktiksel kentleşmeyi tanımlayabilmeleri ve örneklerle açıklayabilmeleri, uygulanmış örnekleri değerlendirebilmeleri ve yeni çözümler önerebilmeleri amaçlanmıştır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Taktiksel kentleşme ve kendin yap kentleşmesi ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme
2   Taktiksel kentleşmeyi örneklerle açıklayabilme
3   Şehir planlama sürecinde katılım ve taktiksel kentleşme konularını ilişkilendirebilme
4   Taktiksel kentleşme örneklerini olumlu ve olumsuz yönleriyle değerlendirebilme
5   Kentteki küçük sorunlara taktiksel çözümler önerebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Taktiksel kentleşmeye giriş
2 Kuramsal çerçeve: Kent hakkı, strateji & taktik
3 Kuramsal çerçeve: Planlamada katılımcı yaklaşımlar
4 Taktiksel kentleşme, kendin yap kentleşmesi, yer oluşturma
5 Aktörler ve amaçlar
6 Taktiksel kentleşmenin meşrulaşması
7 Ara Sınav
8 Kamusal alanda uygulanmış örnekler
9 Kendin yap bahçeciliği
10 Taktiksel kentleşme örneklerini değerlendirme
11 Taktiksel çözümler ve işbirlikleri
12 Ödev kritiği
13 Ödev teslimi ve sunumları
14 Genel değerlendirme ve tartışma
15 Final sınavları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- Alpak, E. M., & Düzenli, T. (2018). Kentsel Tasarımda Esneklik ve Adaptasyon: Kentsel Meydan Senaryoları Üretimi Flexibility and Adaptation in Urban Design: Construction of Urban Square Scenarios. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 5(16), 16-22.
- Atay Kaya I, Kut Görgün E, (2017) "Kentsel Mekân Üretiminde 'Kendin Yap' Hareketi", Planlama, 27(1), 56-73.
- Atay Kaya I, Kut Görgün E, (2019) "Formalization of Do It Yourself (DIY) Urbanism through coproduction: Examples from Turkey", Journal of Urban and Landscape Planning, 4.
- Benner, S. M. (2013), Tactical Urbanism: From Civil Disobedience to Civic Improvement; The University of Texas: Auistin.
- Çınar, H. S., & Yirmibeşoğlu, F. (2020). Kentlerde Taktiksel Yaklaşımla Domino Etkisi Yaratmak: Türkiye'de Taktiksel Yaklaşım. In Mimarlık, Planlama ve Tasarım Alanında Akademik Çalışmalar (pp. 31-44). Gece Kitaplığı / Gece Publishing.
- Douglas, G. C. C. (2014), Do-it-yourself urban design: The social practice of informal improvement through unauthorized alteration, City Community, 13 (1), 5-25.
- Fabian, L., & Samson, K. (2015). Claiming participation a comparative analysis of DIY urbanism in Denmark. Journal of Urbanism: International Research on Placemaking and Urban Sustainability, 1-19.
- Kut Görgün E, Atay Kaya I, (2017) "Kamusal Mekânda Taktiksel Uygulamalar: İzmir Örnekleri", Ege Mimarlık, 97, 44-47.
- Kut Görgün E, Atay Kaya I, (2020) "Kamusal Mekanda Kendin Yap Bahçeciliği: İzmir'de Öğrenci Atölyesi Deneyimi", Meltem İzmir Akdeniz Akademisi Dergisi, 7, 28-42.
- Lydon, M.; Garcia, T. (2015), Tactical urbanism: short-term action for long-term change, Island Press, Washington, DC.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, okumalar, konu anlatımları ve sınıf içi tartışmalar yoluyla öğrenilecek ve öğretilecektir. Sınıf için tartışmalarda öğrenci merkezli eğitimi destekleyecek şekilde örnek olay inceleme ve beyin fırtınası yöntemlerinden faydalanılacaktır. Ödev yoluyla öğrenme yöntemi uygulanacak ve öğrencilerden taktiksel kentleşme örnekleri hakkında bir ödev hazırlamaları ve sunmaları istenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 OD Ödev
3 YYI Yarıyıliçi Notu AS * 0.50 + OD * 0.50
4 YYS Yarıyılsonu Notu
5 BNS Başarı Notu YYI * 0.50 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYI * 0.50 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yarıyıl içinde bir Ara Sınav notu ve bir ödev notu ve yarıyıl sonunda bir Final Sınavı notu verilecektir.

Değerlendirme Kriteri

Kavramları tanımlayabilme, örneklerle açıklayabilme ve konuları ilişkilendirebilme kazanımları ara sınav ile ölçülecektir. Konuları ilişkilendirebilme, örnekleri değerlendirebilme ve çözümler üretebilme kazanımları ise ödev ve final sınavında değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, konferans sunumlar ve tartışmalar biçiminde sürdürülecektir. Ders kapsamında akademik dürüstlük ilkelerine uyulması esastır. Derse devam zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ilgi.kaya@deu.edu.tr +90232-3018471

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 10:30 - 12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Öğrenci Sunumları 1 2 2
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Ödev Hazırlama 1 22 22
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.14
ÖK.25
ÖK.344
ÖK.45544
ÖK.555444