DERS ADI

: İNSAN VE KENTSEL ÇEVRE İLİŞKİLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 2228 İNSAN VE KENTSEL ÇEVRE İLİŞKİLERİ SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. GÖZDE EKŞİOĞLU ÇETİNTAHRA

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Amacı

Bu ders kapsamında, insan psikolojisinin fiziksel ve sosyal çevre ile karşılıklı etkileşiminin, çevre psikolojisi ve kentsel tasarım disiplinleri üzerinden tartışılması hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çevre psikolojisine ilişkin kavramları ve ilkeleri öğrenecek,
2   Çevrenin algılanmasında etkili olan psikolojik, mimari ve coğrafi değişkenleri listeleyebilecek,
3   İnsan mekân ilişkilerini analiz eden yöntemleri yorumlayabilecek,
4   Çevre psikolojisinin, kentsel tasarımla ilişkisini çözümleyebilecek,
5   Mevcut kentsel mekanların insan psikolojisine etkilerini, ders kapsamında öğrenecekleri ilkeler kapsamında değerlendirebilecektir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma, ders içeriğinin ve işleyişinin aktarılması, değerlendirme yöntemlerinin anlatılması
2 Duyu, algı, algılama süreci
3 Bilinç ve Çevre Psikolojisi: Psikolojik-Mimari-Coğrafi Arka Plan
4 Mekan Algısı, Mekansal İmajlar, Zihinsel / Bilişsel Haritalar
5 Davranışı Belirleyen Fiziksel Mekan, Kişisel ve Sosyal Çevre Özellikleri
6 Yapılı Çevrenin Algılanması: Peyzaj-Mimari-Kent
7 Çevre Psikolojisi Çalışmalarında Yöntemler ve Örnekler Ödev konusu bu hafta verilecektir. Ödev grupları belirlenecektir.
8 Ara sınav
9 Alan Çalışması
10 Ödev kritiği
11 Ödev kritiği
12 Ödev kritiği
13 Ödev sunumu
14 Ödevler üzerine tartışmalar Dönem değerlendirmesi
15 Final Sınavları Haftası Final Sınavları Haftası

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bechtel, R.B. ve Churchman, A. (2002). Handbook of environmental psychology. New York: John Wiley & Sons.
Lang, J. (1987). Creating Architectural Theory: The Role of the Behavioral Sciences in Environmental Design.
Göregenli, M. (2010). Çevre Psikolojisi: İnsan-Mekan İlişkileri. İstanbul Bilgi Üniversitesi.
Valentin, J. ve Gamez, L. (2010). Environmental Psychology: New Developments. Nova Science Publishers.
Steg, L., Van Den Berg, A.E. ve De Groot, J.I. (2012). Environmental Psychology: An Introduction. New York: John Wiley & Sons.
Ekşioğlu, G. (2010). Çevre Estetiğinin Konut Fiyatları Üzerindeki Etkisinin Hedonik Fiyat Yöntemi İle Modellenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). DEÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
Ekşioğlu Çetintahra, G. ve Çubukçu, E. (2010). The influence of environmental aesthetics on economic value of housing: An empirical research on virtual environments. Journal of Housing and the Built Environment, 30 (2), 331-340.




Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, konferans sunumlar ve okumalar ile tariflenebilecek bir yönteme sahiptir. Ara sınav dışında, öğrencilerden dönem içerisinde bir ödev hazırlamaları istenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 SN Sunum
3 YYS Yarıyılsonu Notu
4 BNS Başarı Notu AS * 0.20 + SN * 0.30 + YYS * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.20 + SN * 0.30 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara Sınav (%20) + Sunum/Ödev (%30) + Yarıyıl Sonu (%50) + BÜTÜNLEME

Değerlendirme Kriteri

Öğrenme ve Listeleme Ara Sınav (%20); Çözümleme ve Yorumlama Ödev (%30); Yorumlama, Çözümleme ve Değerlendirme Final Sınavı (%50) ile ölçülmektedir.
Dönem boyunca bir ara sınav yapılacak ayrıca bir ödev teslimi yapılması beklenecektir. Ödev tesliminde öğrenci grupları oluşturulacak ve bir grup çalışması yapılması beklenecektir.
Ödev sunumu değerlendirmesinde öğrencilerin ödevini ilan edilen resmi tarihlerde teslim etmesi ve sunması zorunludur. İlan edilen tarihte ödevini sunmayan öğrenciler, ödevilerini teslim etmiş olsalar da değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, konferans sunumlar ve okumalar ile tariflenebilecek bir yönteme sahiptir. Dönem içerisinde öğrencilerden grup çalışmasına dayalı bir ödev hazırlamaları istenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gozde.eksioglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 11:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Öğrenci Sunumları 1 2 2
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 6 2 12
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 77

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.211
ÖK.311
ÖK.41
ÖK.5111