DERS ADI

: MADENCİLİKTE COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ (CBS)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MDN 3357 MADENCİLİKTE COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ (CBS) SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Maden Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. BAYRAM KAHRAMAN

Dersi Alan Birimler

Maden Mühendisliği

Dersin Amacı

Madenciliğin tüm aşamalarında grafik ve öznitelik verilerinin aynı anda kullanılmasına duyulan ihtiyaç ve pek çok verinin mekânsal bir nitelik taşıması da CBS nin madencilikte kullanımını zorunlu hale getirmektedir. Bu ders CBS yazılımlarının madenciliğin hangi aşamalarında ve nasıl kullanılabileceği hakkında öğrenciyi bilgilendirecektir.
Bu ders kapsamında öğrenciler, madenciliğin pek çok aşamalarında (Maden arama faaliyetleri, işletme haklarının yönetimi, yer seçimi, çevre etki değerlendirmesi, maden rehabilitasyonu) CBS kullanımı hakkında bilgi sahibi olacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   CBS nin tanımı ve önemini kavramalı ve değerlendirmeli
2   CBS nin temel bileşenlerini sınıflandırıp uygulamalı
3   CBS nin görevlerini sınıflandırıp tespit edebilmeli
4   CBS ve CAD yazılımları arasındaki farkları belirleyebilmeli
5   CBS madencilikte hangi alanlarda ve ne amaçla kullanılacağını tespit edebilmeli

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 CBS nin tanımı ve önemi hakkında sunum verilecektir. Sınıf içi tartışma (SİT) yaptırılarak, CBS nin madencilik için öneminin öğrenciler tarafından anlaşılması sağlanarak, öğrencilerden CBS ve CAD yazılımları ile ilgili araştırma yapmaları istenecektir
2 Öğrenciler yaptıkları araştırmaları kısa bir süre sınıfta sunarak tartışırlar. CBS ve CAD yazılımları üzerine fikirleri alınacaktır. Öğretim üyesi CBS ve CAD yazılımları hakkında mini sunum verecektir.
3 CBS nin madencilikte hangi alanlarda ve ne amaçla kullanılabileceği ile tartışma yaptırılması ve fikirlerinin alınacaktır. Öğrencilere CBS nin madencilikte hangi alanlarda ve ne amaçla kullanılabileceği ile ilgili sunum yapılacaktır.
4 Öğretim üyesi CBS yazılımları hakkında detaylı sunum verecektir. Dersi alan öğrencilerin sayısına bağlı olarak gruplar oluşturulacak. Öğrenciler tartışarak ödevlerinde kullanacakları yazılımı seçmeleri sağlanacaktır.
5 Her bir grup için hazırlanmış madenlere ait farklı veriler verilecektir. Bu verilerin sayısallaştırılması ile ilgili genel bir sunum yapılacaktır. Her bir grubun kendilerine ait madenlerle ilgi verileri sayısallaştırmaları istenecektir.
6 Sayısallaştırılan verilerin hangi alanlarda ve ne amaçla kullanılabileceğinin sunumu yapılacaktır. Öğrenciler tartıştırılarak ellerindeki sayısallaştırılmış verileri farklı alanda ve amaçla kullanacaklarının kararının verilmesi sağlanacaktır.
7 Sayısallaştırılan verilerin hangi alanlarda ve ne amaçla kullanılabileceğinin sunumu yapılacaktır. Öğrenciler tartıştırılarak ellerindeki sayısallaştırılmış verileri farklı alanda ve amaçla kullanacaklarının kararının verilmesi sağlanacaktır.
8 Gruplar ellerindeki madenlere ait verilerle yaptıkları çalışmanın ilkini sunarak sonuçları hakkında sınıf içi tartışma yapacaklar. Öğretim üyesi hazırlanan ödevlerle ilgili eksiklikleri giderecek mini sunum yapacaktır.
9 Gruplar ellerindeki madenlere ait verilerle yaptıkları çalışmanın ikincisini sunarak sonuçları hakkında sınıf içi tartışma yapacaklar. Öğretim üyesi hazırlanan ödevlerle ilgili eksiklikleri giderecek mini sunum yapacaktır.
10 Gruplar ellerindeki madenlere ait verilerle yaptıkları çalışmanın üçüncüsünü sunarak sonuçları hakkında sınıf içi tartışma yapacaklar. Öğretim üyesi hazırlanan ödevlerle ilgili eksiklikleri giderecek mini sunum yapacaktır.
11 Gruplar ellerindeki madenlere ait verilerle yaptıkları çalışmanın dördüncüsünü sunarak sonuçları hakkında sınıf içi tartışma yapacaklar. Öğretim üyesi hazırlanan ödevlerle ilgili eksiklikleri giderecek mini sunum yapacaktır.
12 Gruplar ellerindeki madenlere ait verilerle yaptıkları çalışmanın beşincisini sunarak sonuçları hakkında sınıf içi tartışma yapacaklar. Öğretim üyesi hazırlanan ödevlerle ilgili eksiklikleri giderecek mini sunum yapacaktır.
13 Ödev grupları ders kapsamında yaptıkları analizleri 15-20 dakikalık sürede sunacak ve tartışacaklar.
14 Ödev grupları ders kapsamında yaptıkları analizleri 15-20 dakikalık sürede sunacak ve tartışacaklar.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Eskikaya, Ş., Karpuz, C., Hindistan M.A., Tamzok N. (Ed.) (2008). Maden Mühendisliği Açık Ocak İşletmeciliği El Kitabı. (2. Baskı). Ankara: TMMOB Maden Mühendisleri Odası Yayınları.
Tecim, V., (2008). Coğrafi Bilgi Sistemleri Harita Tabanlı Bilgi Yönetimi (1. Baskı).Ankara: Renk Form Ofset Matbaacılık Ltd. Şti.
Coğrafi Bilgi Sistemleri, Mart 2011, http://www.cografya.gen.tr/cbs/

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sözlü sunum + Sınıf içi tartışma + Görsel anlatım yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.50 + FN * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.50 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ1-3: Ara sınav, ödev ve uygulama ile değerlendirilecek
ÖÇ 1-4: Ayrıca final sınavı ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

bayram.kahraman@deu.edu.tr Tel:0 232 301 75 21

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı, Cuma 10:30-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 1 14
Uygulama 14 1 14
Ödev Hazırlama 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 13 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Ödev Sunumu 2 2 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 88

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1111211113214123
ÖK.2111232223224223
ÖK.3221131224223122
ÖK.4323342335343223
ÖK.5423242335434234