DERS ADI

: DOĞA TARİHİ VE EVRİM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
JEO 3157 DOĞA TARİHİ VE EVRİM SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Jeoloji Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. FUNDA AKGÜN

Dersi Alan Birimler

Jeoloji Mühendisliği

Dersin Amacı

Öğrencilere Dünya nın oluşumundan, ilk canlının ortaya çıkışından başlayarak, evrim kavramını, işleyiş mekanizmalarını öğreterek, canlı ve fosil kayıtlardan evrimin kanıtlarını göstererek, canlılardaki değişimi anlamalarını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Canlıların, geçmiş jeolojik devirlerde yaşamış olan atasal türlerden meydana gelişini anlayabilme.
2   Yeni bir türün meydana gelişinde işleyen süreç ve mekanizmaları farkedebilme.
3   Yeni bir canlı türünün tek tek bireylerin değil, populasyondaki bazı bireylerin değişimi ile meydana geldiğini kavrayabilme.
4   Canlı türlerinin sürekli bir değişim içerisinde olduklarını, fosil ve güncel kayıtlardan değerlendirebilme.
5   Evrimsel süreçler ile insanın evrimini ilişkilendirebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Big-bang teorisi.
2 İnorganik ve organik evrimle ilgili görüşler.
3 Jeolojik zamanlar ve canlıların ortaya çıkışı.
4 Evrim Teorisinin Ortaya Çıkışı ve gelişimi.
5 Evrim teorileri; Lamarkizm, Darvinizm, Mutasyonculuk, NeoDarvinizm.
6 Evrimsel süreçler: Genetik çeşitlilik ve tesadüfler, mutasyon, adaptasyon, doğal seçilim, yapay seçilim, genetik sürüklenme, göçler ve diğer evrim mekanizmaları
7 Mikroevrim
8 Evrim hızı ve filogeni
9 Türleşme, biyolojik, coğrafik ve morfolojik türler, yeni türler oluşturan mutasyonlar,
10 Makroevrim
11 Fosil Kanıtlar; Körelmiş yapılar, Zaman ve mekanda yayılış, Doğrudan gözlem,
12 Dünya üzerindeki yaşam tarihi
13 İnsanın evrimi
14 Canlılar arasındaki filojenetik ilişkiyi gösteren evrim ağacının değerlendirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Demirsoy, A. (1999) Kalıtım ve Evrim, Meteksan Yayınları, Ankara
2. Freeman, S.& Herron, J.C (2002) Evrimsel analiz, Çev. ed. Çıplak, B. vd. Palme
Yay., Ankara
Yardımcı kaynaklar:
1. Gould, S., J., 1977, Darwin ve sonrası, Türkiye Bilimsel Araştırma Kurumu, Popüler
Bilim Kitapları, no. 125, 313s
2. Şengün, A & Ulakoğlu, S. (1992) Evrim (Evolusyon), İst. Üni. Yay. No: 3629. İst.
Üni. Basımevi, İstanbul.
3. Bilim ve Teknik, 1999, Canlıların evrimi, Türkiye Bilimsel Araştırma Kurumu, Aylık
popüler bilim dergisi, sayı 375, 104s.
4. http://evrimağacı.org
5. Kampourakis, K, 2014. Understanding Evolution. Cambridge; New York: Cambridge
University Press. ISBN 978-1-107-03491-4.
6. Demirsoy, A., 2017. Evrim, 412 s.. Asi KitapYayınları, İstanbul. ISBN:978-605-9331-
60-9
7. Şengün, A & Ulakoğlu, S., 1992. Evrim (Evolusyon), İst. Üni. Yay. No: 3629. İst.
Üni. Basımevi, İstanbul.
8. Mayr, E., 1997. Evolution and the Diversity of Life: Selected Essays. ISBN-13 :
978-0674271050

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sözlü ve görsel sunum, ödev ve tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 OD Ödev
3 PR Proje
4 FN Final
5 BNS BNS VZ * 0.20 + OD * 0.20 + PR * 0.20 + FN * 0.40
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.20 + OD * 0.20 + PR * 0.20 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Her öğrenci hazırladığı ödevi ve projeyi derste sunar .
Tüm öğrenciler kendilerine verilen ödev ve proje dışındaki konulara da hazırlıklı gelir ve tüm konular derste interaktif bir şekilde işlenir.

Değerlendirme Kriteri

Vize x 0,20
Ödev x 0,20
Proje x 0,20
Final x 0,40
Bütünleme şeklinde değerlendirilir.
ÖÇ 1 arasınav, proje, final ve bütünleme sınavında
ÖÇ 2, 3 ve 4 ödev, proje, arasınav, final ve bütünleme sınavında ölçülecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrenciler düzenli olarak derslere katılmakla ve tartışmalarda yer almakla yükümlüdürler

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

e mail: funda.akgun@deu.edu.tr
tel: 0232-3017261

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe günü, saat: 15-17 arası.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 20 20
Proje Hazırlama 1 20 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
Proje Final Sunumu 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 141

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.1552353455
ÖK.2525455
ÖK.35535355
ÖK.455553352
ÖK.55525535