DERS ADI

: SU KAYNAKLARININ YÖNETİMİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İNŞ 4161 SU KAYNAKLARININ YÖNETİMİ SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İnşaat Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. CEM POLAT ÇETİNKAYA

Dersi Alan Birimler

İnşaat Mühendisliği
İnşaat Mühendisliği (İ.Ö)

Dersin Amacı

Bu ders kapsamında su kaynakları yönetimine duyulan ihtiyaç, yönetim amaç ve
tercihlerinin belirlenmesi, su kaynakları yönetiminin sosyal, ekonomik, yasal ve idari
yönleri, entegre yönetim yaklaşımı ve temel kavramlar işlenerek su kaynakları yönetim
ve planlamasında sistem yaklaşımının temel felsefesi ve unsurları ile ilgili bilgiler
verilmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sektörel su taleplerini sınıflandırabilme.
2   Su kaynakları yönetimi ile ilgili temel teknik terimleri ve kavramları tanımlayabilme
3   Sürdürülebilirlik ilkesinin su kaynakları yönetimine de uygulanmasının gerekliliğini tarif edebilme.
4   Su kaynakları yönetiminde sistem yaklaşımının unsurlarını tanıma.
5   Sistem yaklaşımına göre modellenmiş ve optimize edilecek bir su kaynakları tahsisi probleminde amaç fonksiyonunun ve kısıtların yapısını ve içeriğini tayin edebilme.
6   Su kaynakları yönetiminde yönetim amaçlarına uygun politikaları seçebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, dersin amacı, Türkiye'nin su potansiyeli ve su ihtiyacı
2 Su ihtiyaçlarının tayini, sektörel su talepleri ve kullanımları
3 Su kullanımlarının sosyal, ekonomik, yasal ve yönetimsel boyutu, göstergelerin tayini
4 Su kaynakları planlamasında amaç ve hedeflerin tayini
5 Su arzının ve kalitesinin güvenilirliği
6 Planlama ve uygulama safhasında göstergelerin izlenmesi, hidrometeorolojik gözlem ağları ve izleme çalışmaları
7 Su Kaynaklarının Yönetimi (Klasik ve Entegre-Uyumlanabilir Yönetim Anlayışı)
8 Veri tabanları ve veri güvenilirliği
9 Su bütçesi ve su kalitesi benzeşim (simülasyon) modelleri
10 Su bütçesi ve su kalitesi benzeşim (simülasyon) modelleri
11 Model senaryolarının türetimi, DPSIR yaklaşımı
12 Alternatif karar seçeneklerinin oluşturulması, karar verme süreçleri, karar verici ve paydaş davranış biçimleri, trade-off ilişkileri
13 Uzman sistemlerin entegre havza yönetiminde kullanımı
14 Türkiye'nin genel durumu ve su kaynakları yönetimi felsefesinde karşılaşılan kolaylık ve zorluklar (Verilen örnek üstüne role playing oyunu)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Water Resource Systems Planning and Analysis , Loucks, D.P.; Stedinger, J.R., Haith,
D., Prentice-Hall, 1981
Su Kaynakları Sistemleri , Bayazıt, M., İTÜ 1994

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derste yapılan görsel sunumlar ve sunum slaytları (dersi veren öğretim görevlisi
tarafından kişisel web sayfasında ilan edilerek öğrencinin derse gelmeden önce
incelemesi talep edilmektedir. Son 2 haftada ise öğrencilere su sektöründeki aktörlere
uygun roller ve öncelikleri tanımlanarak, son haftada ortaya konan, bir havzadaki su
tahsisi problemi üzerine rollerine uygun olarak birlikte çözüm üretmeleri istenerek
role playing oynanmaktadır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.50 + FN * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.50 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1,2,3,4,5 ve 6: Ara sınav ve finalde sorulan sorular ile değerlendirilmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam, sınavlarda başarılı olmanın ilk kuralıdır. Ders kapsamında anlatılan bilgiler ve sunulan slaytlardaki konular sınav sorusu olarak çıkmaktadır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Cem Polat Çetinkaya cem.cetinkaya@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

: Dönemin ders programı oluşturulduğunda öğretim üyesi tarafından ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Diğer (Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar) 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 92

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.14
ÖK.25
ÖK.34
ÖK.44
ÖK.5545
ÖK.6