DERS ADI

: TEHLİKELİ ATIKLAR

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÇEV 3624 TEHLİKELİ ATIKLAR ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Çevre Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. GÖRKEM AKINCI

Dersi Alan Birimler

Çevre Mühendisliği

Dersin Amacı

Tehlikeli atık ve yönetimi ile ilgili temel kavramları, yasal mevzuatı, atık azaltımı, geri kazanımı, depolama ve nihai bertaraf proseslerini öğrenmek ve tehlikeli atıklarla kirletilmiş arazilerin temizlenmesi hakkında bilgi sahibi olmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tehlikeli atık tanımı, kaynakları ve ayırt edici özellikleri ile bunların belirlenmesine dair metodlar hakkında bilgi sahibidir
2   Tehlikeli atıkların biriktirilmesi, toplanması, taşınması, geçici depolanması ve bertarafına ilişkin yasa ve yönetmelikleri tanır ve atık yönetiminde kullanabilir
3   Tehlikeli atıkların oluşumunun azaltılması, kontrol edilebilir/tehlikesiz hale dönüştürülmesinde kullanılan fiziksel, kimyasal ve biyolojik yöntemleri bilir, atık için uygun yöntemi belirleyebilir
4   Tehlikeli atık geri kazanım/ bertaraf tesis kapasitesini belirleyebilir
5   Tehlikeli atık kontrol/geri kazanım/ ara depolama/ depolama/ arıtım tesislerdeki iş sağlığı ve güvenliği kurallarını bilir ve uygulayabilir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tehlikeli atık kavramı (özellikleri, sınıflandırılması, tehlikeli atık kaynakları), özel tehlikeli atıklar (atık yağlar, piller ve aküler, tıbbi atıklar, atık lastikler)
2 Tehlikeli atıkların yasal mevzuattaki yeri ve önemi
3 Tehlikeli atığın karakterizasyonu (tutuşabilirlik, aşındırıcılığı, reaktifliği, toksisite) ve risk değerlendirmesi Tehlikeli atığın karakterizasyonuna göre işlenmesi sırasında alınması gereken iş sağlığı ve güvenliği önlemleri de anlatılacaktır.
4 Tehlikeli atıkların biriktirilmesi, toplanması, taşınması ve geçici depolanması
5 Tehlikeli Atıkların Azaltımı ve Geri Kazanımı, Mekanik Arıtım Yöntemleri
6 Tehlikeli Atıkların Biyolojik Arıtım Yöntemleri Biyoremediasyon, fitoremediasyon, kompostlama, yerinde toprak iyileştirme(landfarming) yöntemleri öğretilecektir.
7 Problem Çözümü, Soru-Cevap
8 Tehlikeli Atıkların Fizikokimyasal Arıtım Yöntemleri Gravity seperation, faz değiştirme, çözünme, sabitlenmiş ortamdan geçirme, kimyasal süreçler öğretilecektir.
9 Tehlikeli Atıkların Yeniden rafine etme ya da yeniden üretim yöntemleri Stabilizasyon ve Solidifikasyon
10 Termal Yöntemler ve Tehlikeli Atıklardan Yakıt Hazırlama sabit fırın, döner fırın, akışkan yatak, sıvı enjeksiyonu, ATY üretimi
11 Tehlikeli Atıkların Nihai Bertarafı Düzenli depolama, derin kuyu deşarjı gibi yöntemleri öğrenmeleri planlanmıştır.
12 Tehlikeli Atıklarla Kirletilmiş Sahaların Yerinde Arıtımı- Fiziksel/Kimyasal Yöntemler Toprak yıkama, Solidfikasyon/stabilizasyon yoluyla hareketsizleştirme, Yükseltgenme/indirgenme reaksiyonları, İyon değişimi, Metal ekstraksiyonu
13 Tehlikeli Atıklarla Kirletilmiş Sahaların Yerinde Arıtımı-Biyolojik/Termal Yöntemler Kompostlama, arazide arıtım (landfarming), Fitoremediasyon, Çamursu fazda biyolojik arıtım, Isıl desorpsiyon, Yakma, Piroliz, Vitrifikasyon
14 ÖDEV KONTROLÜ VE SUNUMLAR

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Hazardous Waste Identification and Classification Manual, Wagner, T.P. Van Nostrand Reinhold, 1990, New York, USA.
Hazardous Waste Minimization, Freeman, H., McGraw-Hill Inc., 1990, USA.
Hazardous Waste Management, Michael D. LaGrega, P. L. Buckingham, J. C. Evans, McGraw-Hill Book Comp., 2010, USA
Hazardous and Industrial Waste Treatment, Charles N. HAAS, Richard J. VAMOS, Prentice-Hall Inc., 1995, USA
Hazardous Waste Chemistry, Toxicology and Treatment Stanley E. MANAHAN, Lewis Publishers, Inc., 1990, USA
Hazardous Waste Management, Charles A. WENTZ, McGraw-Hill Book Comp., 1989, USA
Environmental Toxicology and Chemistry; Donlad G. Crosby, Oxford Univ. Press Inc, 1998, USA
Impact Assessment of Hazardous Aquatic Contaminants, Salem S. Rao, CRC Press LLC Lewis Publishers, 1999, USA7. e-books (more than 100)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler teorik olarak haftada 2 saat anlatılacaktır. Öğrencilerden ödevlerine dair nihai sunumlarını yarıyıl sonunda yapmaları beklenir. Derse aktif katılım önem taşımaktadır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 OD Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.30 + OD * 0.20 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + OD * 0.20 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin derse ve ödev kontrollerine devamı ile ödev sunumuna katılımı zorunludur. Sene içi başarı durumu ara sınav, ödev ve sunum performansları ile yıl sonu sınav başarılarına göre değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencilerin derse devamı, derse aktif katılımı, tartışma yapabilir olması beklenmekte olup öğrendiklerini değerlendirebilmesi gibi özelliklere sahip olarak dersi tamamlaması beklenmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gorkem.akinci@deu.edu.tr , neval.baycan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra, ilgili dönemin ders yükü göz önüne alınarak belirlenecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 1 12
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 4 4
Ödev Hazırlama 2 3 6
Sunum Hazırlama 1 4 4
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 58

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.1444
ÖK.24444
ÖK.3444
ÖK.44
ÖK.545555