DERS ADI

: YER BİLİMLERİNDE İNSANSIZ HAVA ARAÇLARININ (İHA) KULLANIM ALANLARI VE UYGULAMALARI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MTS 3044 YER BİLİMLERİNDE İNSANSIZ HAVA ARAÇLARININ (İHA) KULLANIM ALANLARI VE UYGULAMALARI SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mühendislik Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. MEHMET AKBULUT

Dersi Alan Birimler

Endüstri Mühendisliği
Makina Mühendisliği
Makina Mühendisliği (İ.Ö)
Metalurji ve Malzeme Mühendisliği
Maden Mühendisliği
Jeofizik Mühendisliği
İnşaat Mühendisliği
Çevre Mühendisliği
Jeoloji Mühendisliği
İnşaat Mühendisliği (İ.Ö)

Dersin Amacı

Mühendislik öğrencilerine İnsansız Hava Araçları (İHA) gibi güncel teknolojilerin kullanımının tanıtılması ile yer bilimsel çerçevede mühendislik becerilerini arttırmak ve ilgili sektörün güncel gereksinimlerine cevap verecek yetkin mühendisler yetiştirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İnsansız hava platformlarını faydacı bir bakış açısıyla irdeleyebilme.
2   Dünyada ve Türkiye de kullanılan en son İHA uygulamaları hakkında bilgi sahibi olabilme.
3   Güvenli ortamların sağlanması için İHA süreçlerinde ilgili mevzuata göre mesleki risk önleme ve çevre koruma durumlarını değerlendirmek.
4   İHA temelli yeni bir iş kolu oluşturmak için gerekli girişimcilik kültürü ve profesyonel girişimle ilgili süreçleri öğrenme.
5   Mühendislik uygulamalarında, denetim, planlama ve afet sonrası durumlar gibi İHA ların farklı profesyonel uygulamalarını gerçekleştirebilme.
6   Konvansiyonel yöntemlerle karşılanmayacak uygulama ihtiyaçlarını sürdürülebilir yöntemlerle çözebilme.
7   Mekansal veri toplama teknolojisini fotogrametrinin temel prensipleriyle öğrenebilme ve veri kaynaklarını Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ile yönetebilme.
8   CBS ile arazi kullanım planlamasıyla özel görevler tasarlayabilme ve özel işler için önerilen yazılım seçenekleriyle, teslim edilebilir bir ürünü sonuç değerlendirmeleriyle hazırlayabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin genel tanıtımı ve yararlanılacak ana ve yardımcı kaynaklar ile ilgili ders materyallerinin tanıtımı ve ders sunumlarının verilmesi.
2 Sivil havacılık ve insansız hava araçlarına ait kavramların verilmesi, yer bilimi ile ilişkisinin vurgulanması.
3 İnsansız hava araçlarının kullanımında kullanılan temel yöntemlerin, yazılımların ve bu kavramların içerikleri.
4 İnsansız hava araçlarıyla çözülecek yer bilimsel problemler ve bu problemlerin çözümüne ışık tutacak veri setlerinin edinimi.
5 Ortofoto, Dijital Yüzey Modeli, Sayısal Yükseklik Modeli, 3B Model ve Nokta Bulutlarının oluşturulması.
6 Havadan araştırmalar ve Fotogrametri ile elde edilen veri setlerinin, verilecek örneklerle mekânsal analizi ve coğrafi bilgi sistemleriyle örnek sonuçların yorumlanması.
7 Örneklerle termal görüntüleme uygulamaları.
8 Örneklerle termal görüntülerin işlenmesi.
9 Örneklerle multispektral görüntüleme uygulamaları.
10 Örneklerle multispektral görüntülerin işlenmesi.
11 Projeye yönelik takım çalışması için öğrencilerin kendi içlerinde ayrılması ve oluşturulmuş gruplara ilgili İHA uygulamalarında konularının dağıtılması ile ilgili aydınlatmalar ve anlatımlar.
12 Takım Proje sunumları 1: Ders kapsamındaki tüm konular, takım proje sunumlarındaki geri bildirimlerle harmanlanarak bir özet şeklinde öğrencilere aktarılır. Öğrencilerin, yer bilimlerindeki problem çözmeye dayalı yeteneklerine katkılar sağlanır. Elde edilen sonuçların kazanımları vurgulanarak, öğrencilerin bu noktada bilinç seviyesi arttırılır.
13 Takım proje sunumları 2: Ders kapsamındaki tüm konular, takım proje sunumlarındaki geri bildirimlerle harmanlanarak bir özet şeklinde öğrencilere aktarılır. Öğrencilerin, yer bilimlerindeki problem çözmeye dayalı yeteneklerine katkılar sağlanır. Elde edilen sonuçların kazanımları vurgulanarak, öğrencilerin bu noktada bilinç seviyesi arttırılır.
14 Takım proje sunumları 3: Ders kapsamındaki tüm konular, takım proje sunumlarındaki geri bildirimlerle harmanlanarak bir özet şeklinde öğrencilere aktarılır. Öğrencilerin, yer bilimlerindeki problem çözmeye dayalı yeteneklerine katkılar sağlanır. Elde edilen sonuçların kazanımları vurgulanarak, öğrencilerin bu noktada bilinç seviyesi arttırılır.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Tal, Daniel, and Jon Altschuld. Drone technology in architecture, engineering and construction: A strategic guide to unmanned aerial vehicle operation and implementation. John Wiley & Sons, 2021.
Garg, P. K. (2021). Unmanned aerial vehicles: An introduction. Mercury Learning and Information.
Valavanis, K. P., & Vachtsevanos, G. J. (Eds.). (2015). Handbook of unmanned aerial vehicles (Vol. 1). Dordrecht: Springer Netherlands.
Mohamed, N., Al-Jaroodi, J., Jawhar, I., Idries, A., & Mohammed, F. (2020). Unmanned aerial vehicles applications in future smart cities. Technological forecasting and social change, 153, 119293.
Albeaino, G., Gheisari, M., & Franz, B. W. (2019). A systematic review of unmanned aerial vehicle application areas and technologies in the AEC domain. Journal of information technology in construction, 24.
Berni, J. A., Zarco-Tejada, P. J., Suárez, L., & Fereres, E. (2009). Thermal and narrowband multispectral remote sensing for vegetation monitoring from an unmanned aerial vehicle. IEEE Transactions on geoscience and Remote Sensing, 47(3), 722-738.
Ahmed, O. S., Shemrock, A., Chabot, D., Dillon, C., Williams, G., Wasson, R., & Franklin, S. E. (2017). Hierarchical land cover and vegetation classification using multispectral data acquired from an unmanned aerial vehicle. International journal of remote sensing, 38(8-10), 2037-2052.
Turner, D., Lucieer, A., & Watson, C. (2011, April). Development of an Unmanned Aerial Vehicle (UAV) for hyper resolution vineyard mapping based on visible, multispectral, and thermal imagery. In Proceedings of 34th International symposium on remote sensing of environment (Vol. 4).
Nishar, A., Richards, S., Breen, D., Robertson, J., & Breen, B. (2016). Thermal infrared imaging of geothermal environments by UAV (unmanned aerial vehicle). Journal of Unmanned Vehicle Systems, 4(2), 136-145.
Ma, Y., Wu, X., Yu, G., Xu, Y., & Wang, Y. (2016). Pedestrian detection and tracking from low-resolution unmanned aerial vehicle thermal imagery. Sensors, 16(4), 446.
Casas-Mulet, R., Pander, J., Ryu, D., Stewardson, M. J., & Geist, J. (2020). Unmanned aerial vehicle (UAV)-based thermal infra-red (TIR) and optical imagery reveals multi-spatial scale controls of cold-water areas over a groundwater-dominated riverscape. Frontiers in Environmental Science, 8, 64.
Yakar, M., Ulvi, A., Yiğit, A. Y., & Hamal, S. N. G. (2022). İnsansız Hava Aracı Uygulamaları Agisoft-Metashape. Mersin Üniversitesi Harita Mühendisliği Kitapları.
Yavuz, G. (2019). Açık maden işletmelerinde insansız hava aracı (İHA) uygulamaları. Türkiye Jeoloji Bülteni, 62(1), 99-112.
Villi, O., & Yakar, M. (2023). İnsansız Hava Araçları ve Coğrafi Bilgi Sistemleri Uygulamaları. Türkiye Coğrafi Bilgi Sistemleri Dergisi, 5(1), 20-33.
Yardımcı kaynaklar:
https://www.indexdatabase.de/
Diğer ders materyalleri: DJI Phantom 4 Multispectral ve DJI Matrice 30 T insansız hava araçları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders/Sunum
2. Takım Çalışması Projeleri / Projeler sunum şeklinde teslim edilecek ve ilgili derste grup tarafından sunulacaktır.
3. Doküman ve kaynak açık değerlendirme sınavı
Yüz yüze ve/veya uzaktan öğrenme ile kullanılan İHA uygulamaları, terimler, kullanılacak alet ve donanımlar tanıtılır ve temel kavramlar öğrenciye öğrenme çıktıları çerçevesinde sunumlar vasıtasıyla aktarılır. Farklı alanlarda yapılmış İHA ile toplanmış veri setleri takım çalışması için öğrencilere dağıtılır ve her hafta öğrenci takımlarının derste sunum olarak aktarılması sağlanır. Doküman, proje ve kaynak erişimine açık değerlendirme sınavı ile öğrencinin seviyesi ölçülür.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 PR Proje
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.15 + PR * 0.35 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.15 + PR * 0.35 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Takım çalışması sunumundan bir Proje puanı belirlenir. Sunumlar, sunumun yapıldığı dersin sonunda teslim edilir. Ara ve Final sınavlarında çeşitli soru tipleriyle değerlendirme yapılır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Takım çalışmasına katılmak esastır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Mehmet AKBULUT makbulut@deu.edu.tr / 0 232 301 73 49
Öğr. Gör. Dr. Semih ESKİ: semih.eski@deu.edu.tr / 0 232 301 73 17

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 7 7
Proje Hazırlama 1 4 4
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.12
ÖK.23
ÖK.32
ÖK.42
ÖK.52
ÖK.62
ÖK.72
ÖK.82