DERS ADI

: GIDA GÜVENLİĞİ VE SANİTASYON

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TMT 4027 GIDA GÜVENLİĞİ VE SANİTASYON SEÇMELİ 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Turizm İşletmeciliği (İngilizce)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. MANOLYA AKSATAN KAPLANSEREN

Dersi Alan Birimler

Turizm İşletmeciliği (İngilizce)

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, gıdaların hazırlanması, bekletilmesi ve servisi sırasında uyulması gereken kurallar, kritik kontrol noktalarında tehlike analizinin nasıl yapılabileceğini, gıda kaynaklı hastalıkların nedenlerini, soruşturulmasını ve kontrolünü sağlama ile ilgili genel bilgilerin verilmesidir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Gıda kaynaklı hastalıkların yaratabileceği sonuçları belirtip yiyecek-içecek işletmesinin bu olay sonrasında karşılaşabileceği durumları tartışabilmelidir.
2   Çapraz bulaşmanın engellenmesindeki süreçler irdelenip, teslim alma, depolama, dağıtım, bekletme ve servis aşamasında yapılması gerekenleri tartışabilmelidir.
3   HACCP sisteminin gerekliliğini kavrayıp tehlike faktörlerini önem sırasına göre listeleyip, gıdanın izlenme sürecindeki kontrol noktalarını belirleyebilmelidir.
4   Kayıt, gözden geçirme ve problem çözümleri için gereken veri girişini ve dokümantasyonu hazırlayabilmelidir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Gıda Güvenliği ve Hijyeni Yönetimi
2 Gıda Güvenliğini Tehdit Eden Unsurlar
3 Gıda Zehirlenmesini Tetikleyen Faktörler
4 Ürün Akışının Takibi
5 HACCP Sistemi
6 Araç-gereç, Donanım ve Malzemeler
7 Temizlik ve Dezenfeksiyon İşlemleri
8 Çevrenin Hijyeni, Haşere Kontrolü ve Atık Yönetimi
9 Kaza Önleme ve Kriz Yönetimi
10 Sunumlar / Tartışma
11 Sunumlar / Tartışma
12 Sunumlar / Tartışma
13 Sunumlar / Tartışma
14 Sunumlar / Tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Swane, D., Rue, N. ve Linton, R. (2003). Essentials of Food Safety & Sanitation. New Jersey: Prentice Hall.
2. Shaw, I. (2012). Food Safety: The Science of Keeping Food Safe. Oxford: Wiley-Blackwell.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders Anlatımı: Haftada üç saat ders anlatımı olacaktır.
2. Örnek Olay Çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ODEV PROJE
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV* 0.30 + YYS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME NOTU
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV * 0.30 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Bu dersin üç değerlendirme yöntemi bulunmaktadır:
Öğrenciler ara sınavdan sorumludurlar.
Öğrenciler dönem projesinden sorumludurlar.
Öğrenciler final sınavından sorumludurlar.

Değerlendirme Kriteri

Dönem ödevinin puanlandırılması
1. Restoran yöneticisine sormak üzere 10 adet mülakat sorusu oluşturma (20 puan)
Bu bileşen mevcut değil veya beklentilerin altında kalıyor ve/veya verilen bağlamda tamamen yersiz. 1 (0%)
Bu bileşen biraz eksik ve bağlama tam olarak uymuyor. 2 (40%)
Bu bileşen, tatmin edici bir şekilde geliştirilmiş ve bağlama kabul edilebilir bir standartta uyuyor. 3 (60%)
Bu bileşen iyi geliştirilmiş ve bağlama uyuyor. 4 (80%)
Bu bileşenin geliştirilme şekli dikkat çekicidir ve bağlama mükemmel bir şekilde uymaktadır. 5 (100%)
2. Mülakat sorularının cevaplarını tartışmak, gıda güvenliği ve sanitasyon kuralları ile karşılaştırmak (30 puan)
Bu bileşen mevcut değil veya beklentilerin altında kalıyor ve/veya verilen bağlamda tamamen yersiz. 1 (0%)
Bu bileşen biraz eksik ve bağlama tam olarak uymuyor. 2 (40%)
Bu bileşen, tatmin edici bir şekilde geliştirilmiş ve bağlama kabul edilebilir bir standartta uyuyor. 3 (60%)
Bu bileşen iyi geliştirilmiş ve bağlama uyuyor. 4 (80%)
Bu bileşenin geliştirilme şekli dikkat çekicidir ve bağlama mükemmel bir şekilde uymaktadır. 5 (100%)
3. Tehlikenin önlenmesi, gıda güvenliği ve sanitasyonun iyileştirilmesi için önerilerde bulunmak (20 puan)
Bu bileşen mevcut değil veya beklentilerin altında kalıyor ve/veya verilen bağlamda tamamen yersiz. 1 (0%)
Bu bileşen biraz eksik ve bağlama tam olarak uymuyor. 2 (40%)
Bu bileşen, tatmin edici bir şekilde geliştirilmiş ve bağlama kabul edilebilir bir standartta uyuyor. 3 (60%)
Bu bileşen iyi geliştirilmiş ve bağlama uyuyor. 4 (80%)
Bu bileşenin geliştirilme şekli dikkat çekicidir ve bağlama mükemmel bir şekilde uymaktadır. 5 (100%)
4. Projenin etkili bir şekilde aktarılması (30 puan)
Bu boyut mevcut değil veya beklentilerin altında kalıyor ve/veya verilen bağlamda tamamen yersiz. 1 (0%)
Bu boyut biraz eksik ve bağlama tam olarak uymuyor. 2 (40%)
Bu boyut, tatmin edici bir şekilde geliştirilmiş ve bağlama kabul edilebilir bir standartta uyuyor. 3 (60%)
Bu boyut iyi geliştirilmiş ve bağlama uyuyor. 4 (80%)
Bu boyut geliştirilme şekli dikkat çekicidir ve bağlama mükemmel bir şekilde uymaktadır. 5 (100%)

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Fakültede kopyacılık eylemini belirlemede TURNITIN programı kullanılmaktadır.
4. Derse geç gelme veya erken ayrılma durumlarında öğrenci devamsız sayılacaktır.
5. Ders sırasında cep telefonundan mesajlaşma ya da herhangi bir elektronik aletin kullanılması yasaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

E-posta: manolya.aksatan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Uygulama 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 8 3 24
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 0 0 0
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Sunum Hazırlama 1 4 4
Proje Hazırlama 1 8 8
Diğer Kısa Sınav 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 102

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.34
ÖK.45