DERS ADI

: DÜNYA SİYASETİNDE OSMANLI MİRASI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IRE 4206 DÜNYA SİYASETİNDE OSMANLI MİRASI SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Uluslararası İlişkiler (İngilizce)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. İBRAHİM SAYLAN

Dersi Alan Birimler

Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler (İngilizce)
Uluslararası İlişkiler (İngilizce)

Dersin Amacı

Dersin temel amacı Osmanlı İmparatorluğu'nun Batı Avrupa, Balkanlar ve Ortadoğu'daki siyasal ve kültürel mirasını ve etkilerini öğrencilere tanıtmaktır. Bu ders teorik ve tarihi metinler yoluyla Osmanlı mirasının önemini anlaşılır kılmayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Osmanlı mirasının nitelik ve kapsamına dair bir anlayış ortaya koymak
2   Osmanlı yönetiminin ve uzun vadeli etkilerinin halen halklar ve devletler nezdinde bölgede etkili olduğunu analiz edebilme yetisine sahip olmak
3   Araştırma ve sunma becerilerini geliştirmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş ve dersin tanıtımı
2 Osmanlı Tarihine Giriş (1300-1600) Zorunlu Okumalar: Halil İnalcık, The Ottoman Empire The Classical Age 1300-1600, London: Phoenix, pp. 55-118. Önerilen Okumalar: Justin McCarthy, The Ottoman Turks, London and New York: Longman, pp. 101-44. Kemal H. Karpat, `The Stages of Ottoman History in The Ottoman State and Its Place in World History (with a comment by C.A.O. van Nieuwenhuijze), Leiden, E.J.Brill, 1974, pp. 79-106
3 Osmanlı Tarihine Giriş (1300-1600) Zorunlu Okumalar: Halil İnalcık, The Ottoman Empire The Classical Age 1300-1600, London: Phoenix, pp. 121-202. Önerilen Okumalar: Norman Itzkowitz, Ottoman Empire and Islamic Tradition, London: Phoenix, pp. 87-109.
4 Osmanlı Tarihine Giriş (1600-1918) Zorunlu Okumalar: Kemal H. Karpat,Studies on Ottoman Social and Political History, Leiden: Brill, 2002, pp. 27-74. Önerilen Okumalar: Justin McCarthy, The Ottoman Turks, London and New York: Longman, pp. 145-92. M. Şükrü Hanioğlu, A Brief History of Late Ottoman Empire, pp.6-41 and 72-108.
5 Osmanlı Tarihine Giriş (1600-1918) orunlu Okumalar: M. Şükrü Hanioğlu, A Brief History of Late Ottoman Empire, pp.150-211. Önerilen Okumalar: Justin McCarthy, The Ottoman Turks, London and New York: Longman, pp. 283-367. İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, İstanbul: Timaş, 2008. Halil İnalcık and Mehmet Seyitdanlıoğlu, Tanzimat- Değişim Sürecinde Osmanlı İmparatorluğu, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2011.
6 Dünya Siyasetinde Osmanlı Mirasını Nasıl Anlamalı I Zorunlu Okumalar: Halil Inalcik, `The Meaning of Legacy , in Imperial Legacy: the Ottoman Imprint on the Balkans and the Middle East, L. Carl Brown (ed.), New York: Columbia UP, pp.17-29. Norman Itzkowitz, `The Problem of Perceptions in Imperial Legacy: the Ottoman Imprint on the Balkans and the Middle East, L. Carl Brown (ed.), New York: Columbia UP, pp.30-44.
7 Dünya Siyasetinde Osmanlı Mirasını Nasıl Anlamalı II Zorunlu Okumalar: Halil Inalcik, `The Meaning of Legacy , in Imperial Legacy: the Ottoman Imprint on the Balkans and the Middle East, L. Carl Brown (ed.), New York: Columbia UP, pp.17-29. Norman Itzkowitz, `The Problem of Perceptions in Imperial Legacy: the Ottoman Imprint on the Balkans and the Middle East, L. Carl Brown (ed.), New York: Columbia UP, pp.30-44.
8 Osmanlı İmparatorluğu'nun Avrupa'nın Modernleşme Çabalarına Etkisi I Zorunlu Okumalar: Halil İnalcık, `The Turkish Impact on the Development of Modern Europe in The Ottoman State and Its Place in World History (with a comment by M. Kortepeter) Leiden, E.J.Brill, 1974, pp. 51-60.
9 Osmanlı İmparatorluğu'nun Avrupa'nın Modernleşme Çabalarına Etkisi II ZorunluOkumalar Ayla Göl, `Europe, Islam and Pax Ottomana 1453-1774 in International Orders in the Early Modern World Before the Rise of the West, Shogo Suzuki et al (eds.), London and New York, Routledge, 2014, pp.34-54. Cemal Kafadar, `The Ottomans and Europe in Handbook of European History 1400-1600, Thomas A. Brady, Jr. et al (eds.), Leiden, New York, Koln: E.J.Brill, 1994, pp. 589-628.
10 Osmanlı'nın Balkanlardaki Mirası I Zorunlu Okumalar: Kemal H. Karpat, Studies on Ottoman Social and Political History, Leiden: Brill, 2002, pp. 434-72. Maria Todorova, `The Ottoman Legacy in the Balkans , in Imperial Legacy: the Ottoman Imprint on the Balkans and the Middle East, L. Carl Brown (ed.), New York: Columbia UP, pp.45-77.
11 Osmanlı'nın Balkanlardaki Mirası II Zorunlu Okumalar: Kemal H. Karpat, Studies on Ottoman Social and Political History, Leiden: Brill, 2002, pp. 434-72. Maria Todorova, `The Ottoman Legacy in the Balkans , in Imperial Legacy: the Ottoman Imprint on the Balkans and the Middle East, L. Carl Brown (ed.), New York: Columbia UP, pp.45-77.
12 Ortadoğu'da Osmanlı Mirası:Pan-Arabizm ve Milliyetçilik I Zorunlu Okumalar: Andre Raymond, `The Ottoman Legacy in Arab Political Boundaries , in Imperial Legacy: the Ottoman Imprint on the Balkans and the Middle East, L. Carl Brown (ed.), New York: Columbia UP, pp.115-32. Albert Hourani, `The Ottoman Background of the Modern Middle East in The Ottoman State and Its Place in World History, Kemal H. Karpat (ed.), Leiden, E.J.Brill, 1974, pp. 61-78.
13 Ortadoğu'da Osmanlı Mirası:Pan-Arabizm ve Milliyetçilik II Zorunlu Okumalar: Kemal H. Karpat, Studies on Ottoman Social and Political History, Leiden: Brill, 2002, pp. 730-51.
14 Dersin genel değerlendirmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders içeriğinde belirtilmektedir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1) Ders anlatımı
2) Katılım
3) Dönem ödevi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARA SINAV
2 ODV ÖDEV PROJE
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV* 0.40 + YYS * 0.30
5 BUT BÜTÜNLEME NOTU
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV* 0.40 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

-İlgili bölgelerde Osmanlı mirasını açıklamak.
-Osmanlı mirasına özel bir vurgu yaparak bölgede yer alan ülkelerin tarihsel sorunlarını ve geleneklerini anlamak.
-Kütüphane ve internet kaynaklarını akademik araştırma için kullanmak.

Dönem ödevi ve dönem ödevi sunumlarının değerlendirilmesinde kullanılacak derecelendirme ölçeği:
a) Zayıf (%0) b) Orta (%40) c) İyi (%60) d) Çok iyi (%80) e) Mükemmel (%100)
Ödev/dönem projesi değerlendirme kriterleri (Toplam Puan 100):
1) Konu seçiminin gerekçelendirilmesi - 10 Puan a) Konu seçiminin gerekçelendirilmesi yapılmamıştır b) Konu seçimi yeterince gerekçelendirilmemiştir c) Konu seçimi gerekçelendirilmiştir ancak dersin amaçlarıyla ilişkilendirilmemiştir d) Konu seçimi dersin amaçlarıyla ilişkilendirilerek yeterli şekilde gerekçelendirilmiştir e) Konunun dersin amaçları açısından önem ve ilgisi ayrıntılı bir şekilde açıklanmıştır
2) Araştırma sorusunun tanımlanması - 10 Puan a) Araştırma sorusu belirtilmemiştir b) Araştırma sorusu muğlak şekilde tanımlanmıştır c) Araştırma sorusu tam olarak tanımlanmamıştır d) Araştırma sorusu tam olarak tanımlanmıştır ancak bağlam belirtilmemiştir e) Araştırma sorusu tam olarak ve konunun bağlamı içerisinde tanımlanmıştır
3) Kuramsal çerçeve - 20 Puan a) Ödevin kuramsal çerçevesi bulunmamaktadır b) Kuramsal çerçeve zayıftır ve araştırma sorusuyla zayıf şekilde bağlantılandırılmıştır c) Kuramsal çerçeve sunulmuştur ancak araştırma sorusuyla gerekli bağlantılar kurulmamıştır d) Kuramsal çerçeve yeterince detaylandırılmıştır ve araştırma sorusunu cevaplamak için kullanılmıştır e) Kuramsal çerçeve araştırma sorusunu cevaplarken yetkin bir şekilde kullanılmıştır
4) Ampirik kanıt - 20 Puan a) Araştırma sorusunu cevaplarken ampirik kanıt sunulmamıştır b) Tartışma geliştirmek ve desteklemek için yeterince ampirik kanıt sunulmamıştır c) Ampirik kanıtlar sunulmuştur ancak bu düzensiz bir şekilde yapılmıştır d) Ampirik kanıtlar yeterince sunulmuştur ve metindeki argümanlarla bağlantılandırılmıştır e) Ampirik kanıtlar yeterlidir ve bağlamı karakterize eden durumlar ve gelişmeleri betimlemek ve argümanları temellendirmek için ustalıkla kullanılmıştır
5) Tartışma - 30 Puan a) Araştırma sorusunu cevaplamak için argüman geliştirilmemiştir b) Araştırma sorusunu açıklamaya yönelik argümanlar yetersiz ve tutarsızdır c) Araştırma sorusunu açıklamak için yeterince argüman sunulmuştur, ancak bu dağınık bir şekilde yapılmıştır d) Araştırma sorusunu açıklamaya yönelik analitik ve sistematik argümanlar oluşturulmuştur e) Araştırma sorusunu açıklamak için argümanlar tutarlı ve analitik şekilde oluşturulmuş ve kuram ile ampirik kanıtların özenli bileşimiyle desteklenmiştir
6) Standard atıf stili ve kaynakça - 10 Puan a ) Kaynakça sunulmamıştır b) Standart atıf stili kullanılmamıştır c) Standart atıf stili düzenli şekilde metin boyunca kullanılmamıştır d) Standart atıf stili metin boyunca düzenli olarak kullanılmıştır e) Standart atıf stili metin boyunca düzenli olarak kullanılmıştır ve çalışmanın son kısmında kaynakça sunulmuştur

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1) Dersin %70'ine devam zorunludur.
2) Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3) Sınıf içi tartışmalara katılım gereklidir.
4) Her öğrenci dönem ödevi hazırlayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibrahim.saylan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 20 20
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 147

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.34