DERS ADI

: SİVİL TOPLUM VE DEVLET

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IRE 4314 SİVİL TOPLUM VE DEVLET SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Uluslararası İlişkiler (İngilizce)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. ZÜHAL ÜNALP ÇEPEL

Dersi Alan Birimler

Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler (İngilizce)
Uluslararası İlişkiler (İngilizce)

Dersin Amacı

Bu ders öğrencilere uluslararası ilişkilerde son yıllarda çokça tartışılmakta olan bir fenomeni tanıtmayı amaçlamaktadır: Sivil toplum. Sivil toplum nedir Sivil toplum evrensel mi yoksa kültürel olarak göreceli bir kavram mıdır Sivil toplumu devletten ayıran nedir Sivil toplum hareketleri neden ve nasıl 1990'lardan sonra artmıştır Sivil toplum ve demokratikleşme arasında nasıl bir ilişki vardır Sivil toplum Türkiye ve diğer ülkeleri nasıl etkilenmektedir Verilecek cevaplar bu dersin özünü oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sivil toplum kavramını tanımlamak ve 1990 lardan sonra demokratikleşme süreçlerindeki rolünü açıklamak.
2   Dünyadaki farklı teorik sınıflandırmaları kavramak için farklı ülkelerdeki sivil toplum-devlet ilişkilerini açıklamak.
3   Sivil toplum-devlet ilişkilerini değerlendirmek için çeşitli ülkelerdeki farklı gelişmeleri karşılaştırmak.
4   Bir grubun üyesi olarak etkin bir şekilde çalışmak. Sivil toplum alanında gönüllü olarak çalışmak.
5   Sunum yaparak iletişim becerilerini sergilemek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş
2 Sivil toplum nedir
3 Sivil toplum ve demokratikleşme I: Demokrasiye geçiş sürecinde sivil toplum
4 Sivil toplum ve demokratikleşme II: Demokrasinin pekişmesi sürecinde sivil toplum
5 Sivil toplum-devlet ilişkileri: Teorik sınıflandırmalar
6 Sivil toplum ve toplumsal hareketler
7 Genel Değerlendirme
8 Türkiye'de sivil toplum
9 Grup Sunumları
10 Grup Sunumları
11 Grup Sunumları
12 Grup Sunumları
13 Grup Sunumları
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Anheier, H. K., & Seibel, W. (1990). The third sector in comparative perspective: Four propositions. In H.K. Anheier & W. Seibel (Eds.), The third sector comparative studies of nonprofit organizations (pp.379 387). Berlin, New York: de Gruyter.
2. Diamond, Larry et al. Consolidating the Third Wave Democracies, Baltimore and London: The John Hopkins University Press, 1997.
3. Esping-Andersen, G. (1990). The three worlds of welfare capitalism. Cambridge: Polity Press.
4. Huntington, S., The Third Wave, Democratization in the Late Twentieth Century, Norman and London: University of Oklahoma Press, 1991.
5. Keane, J. (1988). Democracy and civil society. London: Verso.
6. Schofer, E., & Fourcade-Gourinchas, M. (2001). The structural contexts of civic engagement: Voluntary association membership in comparative perspective. American Sociological Review, 66, 806-828.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders Anlatımı
2. Bireysel çalışma (ödev hazırlamak)
3. Grup çalışması (sunum yapmak)

Önemli Duyuru: Öğrencilerin dönem boyunca gönüllü faaliyetlerde bulunabilmesi için dönem başlamadan önce grup üyelerinin bir sivil toplum örgütüne üye olması ve dersin öğretim üyesine mail yoluyla grup üyeleri ve sivil toplum örgütü bilgisinin iletilmesi beklenmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SUN SUNUM
2 ODV ODEV
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU SUN * 0.70 + ODV * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ödevler:
Örgütün tarihsel süreci, devletle ilişkisi (iş birliği ya da karşıtlığa dayalı ilişki) ve toplumsal refaha katkısı anlatılmalıdır. Zayıf: Bu unsur bulunmamakta, beklentilerin altında kalmakta veya önemli ölçüde intihal tespit edilmektedir. Orta: Bu unsur kısmen eksiktir ve beklentileri kısmen karşılamaktadır. İyi: Bu unsur tatmin edici bir şekilde geliştirilmiştir ve kabul edilebilir standartları karşılamaktadır. Çok iyi: Bu unsur iyi geliştirilmiştir ve beklentileri aşmaktadır. Mükemmel: Bu unsur kayda değer bir şekilde geliştirilmiş, beklentileri aşmış ve bir rol model haline gelmiştir.

Sunumlar:
Sunumlar Veri Toplama, Gönüllü Faaliyetler ve Veri Raporu bölümlerinden oluşmalıdır.
Veri Toplama kapsamında öğrenciler sivil toplum kuruluşu hakkında genel bilgi (tarihsel arka plan, güncel faaliyetler ve sosyal refaha katkısı) toplamalıdır. Zayıf: Bu unsur beklentilerin tamamen altında kalmaktadır: kuruluş hakkındaki bilgi yetersizdir. Orta: Bu unsur beklentileri kısmen karşılamaktadır, ancak kuruluşa ilişkin güncel bilgileri içermemektedir. İyi: Bu unsur beklentileri karşılamaktadır: kuruluş hakkında bilgi yeterlidir. Çok iyi: Bu unsur beklentileri aşıyor: yeterli bilgi ve ayrıntılı araştırma mevcuttur. Mükemmel: Bu unsur beklentileri aşar ve bir rol model haline gelir: mülakatlar, anketler vb. gibi çeşitli metotlar aracılığıyla detaylı bilgi sağlar.
Gönüllü Faaliyetler kapsamında öğrenciler dönem boyunca gerçekleştirdikleri gönüllü faaliyetlerini tarih, kapsam, sertifika, fotoğraf gibi detayları paylaşarak ifade edeler. Zayıf: Bu unsur beklentilerin tamamen altında kalmaktadır: faaliyet, faaliyetlerin tarihi faaliyetlerle ilgili belge yoktur. Orta: Bu unsur beklentileri kısmen karşılamaktadır: sınırlı sayıda faaliyet ve belge mevcuttur. İyi: Bu unsur beklentileri karşılamaktadır: verilerin sunumunda küçük sorunlar bulunmakta, ancak faaliyetler tutarlı veya doğru yorumlanmaktadır. Çok iyi: Bu unsur beklentileri aşmaktadır: verilerin sunumunda sorun yoktur, faaliyetler içgörülü ve ayrıntılı bir şekilde yorumlanmıştır.
Veri Raporu kapsamında öğrenciler gözlemlerini ifade ederek sivil toplum kuruluşunun toplumsal refaha, hedef gruplara ve kendi yaşamlarına katkısını raporlarlar. Zayıf: Bu unsur beklentilerin tamamen altında kalmaktadır: veri raporu yoktur veya önemli intihal tespiti bulunmaktadır. Orta: Bu unsur beklentileri kısmen karşılamaktadır: içeriğin/argümanların kalitesinde, sunumun yapısında ve yazının netliğinde birkaç sorun bulunmaktadır. İyi: Bu unsur beklentileri karşılamaktadır: içeriğin/argümanların kalitesinde, sunumun yapısında ve yazının netliğinde çok az sorun vardır. Çok iyi: Bu unsur beklentileri aşmaktadır: içeriğin/argümanların kalitesinde, sunumun yapısında ve yazının netliğinde sorun yoktur. Mükemmel: Bu unsur beklentileri aşmakta ve bir rol model haline gelmektedir: zengin ve güçlü kavrayış mevcuttur. Sunumun yapısında veya yazının netliğinde herhangi bir sorun yoktur.

Değerlendirme Kriteri

1. Sivil toplum, demokratikleşme, sivil toplum-devlet ilişkileri konularının kavranması sağlanacaktır.
2. Farklı ülkelerdeki sivil toplum hareketleri incelenecek ve değerlendirilecektir.
3. Grup çalışmaları ile ülkeler arasındaki ve örgütler arasındaki farklılıklar tespit edilecektir.
4. Ödev yazılması ve sunulması sürecinde yüksek iletişim becerileri sergilenecektir.
5. Kütüphane ve internet kaynaklarını bağımsız olarak kullanabilme becerisi sergilenecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin % 70'ine katılmak zorunludur.
2. İntihal yasaktır.
3. Gönüllü ve aktif çalışmalar yapılacaktır.

Önemli Duyuru: Öğrencilerin dönem boyunca gönüllü faaliyetlerde bulunabilmesi için dönem başlamadan önce grup üyelerinin bir sivil toplum örgütüne üye olması ve dersin öğretim üyesine mail yoluyla grup üyeleri ve sivil toplum örgütü bilgisinin iletilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

zuhal.unalp@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 5 60
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 20 20
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 132

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5