DERS ADI

: ULUSLARARASI SİSTEMİN TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IRE 4202 ULUSLARARASI SİSTEMİN TARİHİ SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Uluslararası İlişkiler (İngilizce)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. İBRAHİM SAYLAN

Dersi Alan Birimler

Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler (İngilizce)
Uluslararası İlişkiler (İngilizce)

Dersin Amacı

Dersin amacı öğrencilere öncelikle uluslararası sistem kavramının ana akım uluslararası ilişkiler kuramları tarafından nasıl işlendiğini tanıtmak ve bunlara yönelik eleştirileri ele almaktır. Ardından, uluslararası sistemi temel analiz birimi olarak alan dünya sistem analizi yaklaşımını ayrıntılı şekilde incelemektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Uluslararası sistem kavramının uluslararası ilişkiler kuramları tarafından nasıl kavramsallaştırıldığını incelemek;
2   Uluslararası ilişkiler ile tarih disiplinleri arasındaki ilişkiyi açıklamak;
3   Tarihsel sosyoloji yaklaşımı yardımıyla uluslararasın sistemin tarihsel niteliğini ortaya koymak;
4   Dünya sistem analizi yaklaşımıyla uluslararası sistemin ortaya çıkışını, günümüze kadar gelişimini ve başlıca özelliklerini açıklamak;
5   "Modern dünya sisteminin sonu mu " tartışmaları hakkında bilgi sahibi olmak;
6   Araştırma ödevi hazırlamak ve sunmak yoluyla akademik sunum ve yazma yeteneklerini geliştirmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanıtımı ve Giriş
2 KISIM I: Uİ ÇALIŞMALARINDA ULUSLARARASI SİSTEM KAVRAMI Uluslararası Sistem Kavramı: Bir Analiz Biriminden Daha Fazlası
3 Uİ Kuramlarında Uluslararası Sistem Kavramı
4 Uİ ile Tarih Disiplinlerini Neden ve Nasıl Birleştirmeli Ana Akım Uİ Kuramlarının Eleştirisi ve Alternatifler
5 KISIM II: DÜNYA SİSTEM ANALİZİ: ULUSLARARASI SİSTEMETARİHSEL SOSYOLOJİK BİR BAKIŞ Uluslararası Sistemlerin Tarihsel Karakteri ve Kapitalist Dünya Sisteminin (Modern Dünya Sistemi - MDS) Yükselişi
6 MDS'nin Yapısal Özellikleri ve Tarihsel Genişlemesi: Kutuplaşma ve Dahil Etme
7 Devletlerarası Sistem ve Hegemonik Rekabetler
8 Eşitsizliklerin Oluşumu: Irk, Ulus, Cinsiyet, Sınıf
9 MDS'nin Jeokültürü
10 MDS Yaklaşımına Yöneltilen Eleştiriler
11 KISIM III: SUNUMLAR Sunumlar I
12 Sunumlar II
13 Sunumlar III
14 Sunumlar IV

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Immanuel Wallerstein, World-Systems Analysis: An Introduction, Duke University Press, Durham NC, 2004.
2. Barry Buzan and Richard Little, International Systems in World History Remaking the Study of International Relations, Oxford University Press, Oxford, 2000
3. Etienne Balibar and Immanuel Wallerstein, Race, Nation, Class Ambiguous Identities, Verso, London & New York, 1991.
4. John M. Hobson, `What s at stake `bringing historical sociology back into international relations in Historical Sociology of International Relations, Stephen Hobden, John M. Hobson (eds.), Cambridge University Press, Cambridge, 2002, pp. 3-41.
5. Theda Skocpol, "Wallerstein's World Capitalist System: A Theoretical and Historical Critique", American Journal of Sociology, 82(5), 1977, pp. 1075-90.
6. R. Brenner, "Origins of Capitalist Development: A Critique of Neo-Smithian Marxism", New Left Review, 104, 1977, pp. 25-92.
7. Stephen Hobden, John M. Hobson, Historical Sociology of International Relations, Cambridge University Press, Cambridge, 2002
8. Karen A. Mingst and Ivan M.Arreguin-Toft, The Essentials of International Relations (5th ed.), W.W.Norton Company, 2010, pp.109-133.
9.Jon D. Carlson, `Broadening and Deepening: Systemic Expansion, Incorporation and the Zone of Ignorance , Journal of World Systems Research 7 (2), Fall 2001, pp.225-263.
10.Terence K. Hopkins and Immanuel Wallerstein, `Capitalism and Incorporation of New Zones into the World Economy , Review 10 (5/6), Summer/Fall 1987, pp. 763-780.
11. Immanuel Wallerstein, The Dutch Hegemony in the World Economy (chp. 2), in The Modern World-System II, New York, London, Academic Press, 1980, pp.219-273.
12.Immanuel Wallerstein, Geopolitics and Geoculture, Cambridge: Cambridge UP, 1991, pp. 184-199.
13.Göran Therborn, `Culture as a World-System , Protosociology 20, 2004, pp.46-68.
14.Enrique Dussel, `Debate on the Geoculture of the World-System , in The World We are Entering 2000-2050, Immanuel Wallerstein and Armand Clesse (eds.), Dutch UP, The Netherlands, pp.239-246.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders anlatımı
2. Haftalık okumaların tartışılması
3. Dönem ödevi ve sunumu

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ODEV PROJE
3 SUN SUNUM
4 YYS YARIYIL SONU SINAVI
5 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 +ODV * 0.20 + SUN * 0.10 + YYS* 0.40
6 BUT BÜTÜNLEME NOTU
7 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 +ODV* 0.20 + SUN * 0.10 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Öğrenci dünya-sistemi yaklaşımının ve sınıfta öğretilen diğer sosyolojik perspektiflerin kavram ve savlarını açık ve mantıklı bir biçimde açıklayacaktır.
2. Öğrenci; zaman, mekan, analiz birimi ve disiplinler arası sınırlar kavramsallaştırmalarını eleştirel bir bakışla tartışacaktır.
3. Öğrenci dönem ödevi konusu hakkındaki soru ve bulgularını tartışmak üzere iyi düzenlenmiş bir sunum yapacaktır.
4. Öğrenci; sınıf arkadaşları ve öğretim üyesinden alacağı geri bildirimleri göz önünde bulundurarak bir dönem ödevi teslim edecektir. Ödev; iyi düzenlenmiş bir yapı, literatür taraması, araştırma sorusu, uygun alıntılar ve desteklenmiş savlar içerecektir.

Dönem ödevi ve dönem ödevi sunumlarının değerlendirilmesinde kullanılacak derecelendirme ölçeği:
a) Zayıf (%0) b) Orta (%40) c) İyi (%60) d) Çok iyi (%80) e) Mükemmel (%100)
Ödev/dönem projesi değerlendirme kriterleri (Toplam Puan 100):
1) Konu seçiminin gerekçelendirilmesi - 10 Puan a) Konu seçiminin gerekçelendirilmesi yapılmamıştır b) Konu seçimi yeterince gerekçelendirilmemiştir c) Konu seçimi gerekçelendirilmiştir ancak dersin amaçlarıyla ilişkilendirilmemiştir d) Konu seçimi dersin amaçlarıyla ilişkilendirilerek yeterli şekilde gerekçelendirilmiştir e) Konunun dersin amaçları açısından önem ve ilgisi ayrıntılı bir şekilde açıklanmıştır
2) Araştırma sorusunun tanımlanması - 10 Puan a) Araştırma sorusu belirtilmemiştir b) Araştırma sorusu muğlak şekilde tanımlanmıştır c) Araştırma sorusu tam olarak tanımlanmamıştır d) Araştırma sorusu tam olarak tanımlanmıştır ancak bağlam belirtilmemiştir e) Araştırma sorusu tam olarak ve konunun bağlamı içerisinde tanımlanmıştır
3) Kuramsal çerçeve - 20 Puan a) Ödevin kuramsal çerçevesi bulunmamaktadır b) Kuramsal çerçeve zayıftır ve araştırma sorusuyla zayıf şekilde bağlantılandırılmıştır c) Kuramsal çerçeve sunulmuştur ancak araştırma sorusuyla gerekli bağlantılar kurulmamıştır d) Kuramsal çerçeve yeterince detaylandırılmıştır ve araştırma sorusunu cevaplamak için kullanılmıştır e) Kuramsal çerçeve araştırma sorusunu cevaplarken yetkin bir şekilde kullanılmıştır
4) Ampirik kanıt - 20 Puan a) Araştırma sorusunu cevaplarken ampirik kanıt sunulmamıştır b) Tartışma geliştirmek ve desteklemek için yeterince ampirik kanıt sunulmamıştır c) Ampirik kanıtlar sunulmuştur ancak bu düzensiz bir şekilde yapılmıştır d) Ampirik kanıtlar yeterince sunulmuştur ve metindeki argümanlarla bağlantılandırılmıştır e) Ampirik kanıtlar yeterlidir ve bağlamı karakterize eden durumlar ve gelişmeleri betimlemek ve argümanları temellendirmek için ustalıkla kullanılmıştır
5) Tartışma - 30 Puan a) Araştırma sorusunu cevaplamak için argüman geliştirilmemiştir b) Araştırma sorusunu açıklamaya yönelik argümanlar yetersiz ve tutarsızdır c) Araştırma sorusunu açıklamak için yeterince argüman sunulmuştur, ancak bu dağınık bir şekilde yapılmıştır d) Araştırma sorusunu açıklamaya yönelik analitik ve sistematik argümanlar oluşturulmuştur e) Araştırma sorusunu açıklamak için argümanlar tutarlı ve analitik şekilde oluşturulmuş ve kuram ile ampirik kanıtların özenli bileşimiyle desteklenmiştir
6) Standard atıf stili ve kaynakça - 10 Puan a ) Kaynakça sunulmamıştır b) Standart atıf stili kullanılmamıştır c) Standart atıf stili düzenli şekilde metin boyunca kullanılmamıştır d) Standart atıf stili metin boyunca düzenli olarak kullanılmıştır e) Standart atıf stili metin boyunca düzenli olarak kullanılmıştır ve çalışmanın son kısmında kaynakça sunulmuştur

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Dersin %70'ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Öğrenciler dersten önce haftalık okumaları yapmış olmalı ve sınıftaki tartışmalara katılmalıdırlar.
4. Her öğrenci, öğretim üyesinin rehberliğinde bir dönem ödevi konusu seçecektir. Öğrenciler ödev taslaklarını öğretim üyesiyle tartışmalı, bunları sınıfta sunmalı ve ödevlerini sınıfta aldıkları geri bildirimleri de dikkate alarak tamamlamalıdırlar.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibrahim.saylan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Sunum Hazırlama 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 15 15
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 142

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6