DERS ADI

: ULUSLARARASI ÇATIŞMA ÇÖZÜMÜ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IRE 4108 ULUSLARARASI ÇATIŞMA ÇÖZÜMÜ SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Uluslararası İlişkiler (İngilizce)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. NAZİF MANDACI

Dersi Alan Birimler

Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler (İngilizce)
Uluslararası İlişkiler (İngilizce)

Dersin Amacı

Çatışma çözümü, öğrencilerin ve uygulayıcıların derin anlaşmazlıkları incelemelerine ve etkili yaklaşımlar geliştirmelerine olanak tanıyan disiplinlerarası bir çalışma alanıdır. Bu alandaki akademisyenler, çalışmalarını kalkınma, insan hakları ve insani yardım, güvenlik politikası, psikoloji ve sosyal psikoloji ile ilişkilendirirler. Çalışma programı, bu ve diğer yaklaşımların unsurlarını, çatışmaların kök nedenlerini ve dinamiklerini anlamalarını geliştiren, çatışmaları önleme, yönetme, çözme ve dönüştürme için gereken yöntemler ve araç setlerini içeren bir çerçeveye entegre eder. Çatışma çözümü, çatışma anlayışımızı ve şiddeti azaltma ile sadece siyasi değil, ekonomik, sosyal, psikolojik ve bilişsel çıkarları da uyumlu hale getirme pratiklerimizi geliştirebilecek fikirler, teoriler ve yöntemlerle ilgilidir. Kurs, öğrencileri grup içi (ulus, etnik köken) çatışmaların nedenleri ve olası çözümleri ile ilgili teorik görüşlerle tanıştırmayı ve çatışmaların kök nedenlerini, taraflarını, konularını ve bunlarla başa çıkma yollarını ve metodolojilerini belirleyebilecek analiz becerisini kazandırmayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çatışma kavramını tanımlamak
2   Uluslararası ve ulus-içi aktörler arasındaki çatışmaların çözümünü anahatlarıyla açıklamak
3   Çatışma çözümünün güçlüklerini kavramak
4   İnsani müdahale, barışı koruma, uluslararası arabuluculuk ve çatışma-sonrası süreçler kavramlarını betimlemek
5   Bir dönem ödevi hazırlayarak çatışma çözümü vakalarını analiz edebiliyor olmak
6   Akademik iletişimi geliştirmek amacıyla, akademik araştırmalardan faydalanmada farkındalığını artırmak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş -
2 Temel terim ve kavramlar Bercovitch, et.al., pp. 1-11. + (Hugh Miall, Oliver Ramsbotham, Tom Woodhouse, Contemporary Conflict Resolution, Blackwell, 2005, chapters 1 and 3.)
3 Saldırganlık ve savaş Keith Shimko, International Relations Perspectives and Controversies, Woodsworth 2010, pp. 115-139.
4 Çatışmanın maddi kaynakları: Toprak ve ekonomik unsurlar Vasquez and Valeriano in Bercovitch, et.al., pp. 193-209; Le Billon in Bercovitch, et.al., pp. 210-224.
5 Etnik ve dinsel çatışmalar Rotchild in Bercovitch, et.al., pp. 246-263; Kadayıfcı-Orellana in Bercovitch, et.al., pp. 264-284.
6 Çatışmaları önlemek: Teori ve pratik Lund in Bercovitch, et.al., pp. 288-321.
7 Çatışma çözümleme ve müzakere Zartman in Bercovitch, et.al., pp. 322-339.
8 Arabuluculuk Bercovitch in Bercovitch, et.al., pp. 340-357.
9 Hakemlik, yargısal çözüm ve geriye dönük adalet Cede in Bercovitch, etal., pp. 358-375; + (Martina Fisher, Transitional Justice and Reconciliation, Berghoff Handbook of Conflict Resolution, Berghoff Stiftung Press, 2010, pp. 406-429.)
10 Çatışmayı dönüştürmek Hugh Miall, Conflict Tansformation: A Multidimensional Task, Berghoff Handbook of Conflict Resolution, Berghoff Stiftung Press, 2004, pp. 1-20.
11 Barışıklaşma ve çatışma sonrası barışın inşası Yaacov Bar-Simon Tov (ed), From Conflict Resolution to Reconciliation, Oxford Press, 2004, pp. 11-38.
12 Vaka Çalışması Sunumları -
13 Vaka Çalışması Sunumları -
14 Vaka Çalışması Sunumları -

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


Ana kaynak: Jacob Bercovitch, Victor Kremenyuk and William Zartman (eds.), The Sage Handbook of Conflict Resolution, London: Sage, 2009.

Yardımcı kaynaklar:
Hugh Miall, Oliver Ramsbotham, Tom Woodhouse, Contemporary Conflict Resolution, Blackwell, 2005, chapters 1 and 3.
--------- Conflict Tansformation: A Multidimensional Task, Berghoff Handbook of Conflict Resolution, Berghoff Stiftung Press, 2004, pp. 1-20.
Keith Shimko, International Relations Perspectives and Controversies, Woodsworth 2010, pp. 115-139.
Yaacov Bar-Simon Tov (ed), From Conflict Resolution to Reconciliation, Oxford Press, 2004, pp. 11-38; 111-124; 177-198.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders seminerleri
2. Haftalık okumalar
3. Sınıf içi tartışmalar
4. Dönem ödevi önerisi hazırlama
5. Sınıfta ödev sunma
6. Dönem ödevi hazırlama
7. Vize sınavı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 KSN KISA SINAV
3 RAP RAPOR
4 SUN SUNUM
5 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + KSN * 0.20 + RAP * 0.20 + SUN * 0.20


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Öğrenci çatışma kavramını tanımlayacak; uluslararası ve ulus-içi aktörler arasındaki çatışmaların çözümünü anahatlarıyla açıklayacak; çatışma çözümünün güçlüklerini kavrayacak; insani müdahale, barışı koruma, uluslararası arabuluculuk ve çatışma-sonrası süreçler kavramlarını betimleyecektir.
2. Öğrenci konuyla ilgili teorik ve ampirik bilgileri yansıtan bir vaka araştırması yapacak ve etkili bir biçimde sunacaktır.
3. Öğrenci; dersin okumalarının bilindiği ve kavrandığını gösteren, tutarlı ve önceden düşünülmüş katkılar sunacaktır.


Kurs Gereksinimleri:
Ara sınav yapılacaktır. Öğrenciler, aşağıda belirtildiği şekilde bir dönem ödevi hazırlamakla yükümlüdür, bu ödev final notunun hesaplanmasında dikkate alınacaktır. Elbette, ödevlerin içeriği, biçimi ve üslubu değerlendirme sırasında göz önünde bulundurulacaktır.

Öğrenci Sorumlulukları:
a) Öğretim görevlisi, öneri ve araştırma ödevlerinin teslim tarihlerine ilişkin oldukça serttir. Herhangi bir gecikme final notunu etkileyecektir.
b) Kurs, öğretim görevlisi tarafından belirlenen metinlerin ve konuların okunması ve tartışılmasına dayanır, akademik kaynaklarda sunulan veya öğrencilere önerilen perspektiflerden yararlanılır.
c) Öğrenciler, araştırma ödevlerinin konusunu ve incelenecek temel teorik veya maddi meseleleri özetleyen bir sayfalık (yaklaşık 500 kelime) bir öneri sunmalıdır. Bu öneri, öğretim görevlisinin ilerlemeyi ve gelişimi değerlendirmesine yardımcı olacak ve bağımsız çalışmayı destekleyecek geri bildirim sağlayacaktır. Araştırma önerisi, öğretim görevlisine 3 hafta içinde teslim edilmelidir.
d) Öğrenciler, kursun temalarını ve konularını ele alan en az 3.000 kelimelik bir araştırma ödevi yazmakla yükümlüdür. Bu ödev, derste doğrudan ele alınan kaynakların ötesinde kaynakları içeren özgün bir araştırma olmalıdır. Öğrenciler, yüksek kaliteli bir akademik çalışma üretmek için öğretim görevlisi ile işbirliği yapmaları beklenir. Araştırma ödevinin taslak versiyonu, 10. hafta 10. derste öğretim görevlisine teslim edilmelidir; ardından öğrenciler sınıfta çalışmalarını sunmaya başlayacaktır. Yukarıda belirtildiği gibi, dönem ödevleri final sınavı olarak değerlendirilecektir, bu nedenle öğrenciler, final sınav tarihi olarak ilan edilen tarihte nihai formunu teslim etmekle yükümlüdür.
e) Ara sınavı takip eden haftalarda bir önceki hafta işlenen konuya dair olmak üzere en fazla 4 quiz olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Dersin %70'ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Öğrenciler zorunlu okumaları ilgili dersten önce yapmış olmalıdır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

nazif.mandaci@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Kitap Okuma 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Sunum Hazırlama 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 25 25
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 117

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6