DERS ADI

: KARŞILAŞTIRMALI SİYASETTE SEÇİLMİŞ KONULAR

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IRE 4117 KARŞILAŞTIRMALI SİYASETTE SEÇİLMİŞ KONULAR SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Uluslararası İlişkiler (İngilizce)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MÜGE AKNUR

Dersi Alan Birimler

Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler (İngilizce)
Uluslararası İlişkiler (İngilizce)

Dersin Amacı

Dersin amacı öğrencilerin karşılştırmalı siyaset ve siyaset bilimi alanında devam etmekte olan tartışmalara kritik bir gözle bakmalarını sağlamaktır. Bu bağlamda devlet ve devlet oluşumu ve millet ve milliyetçilik, demokratikleşme ve demokrasinin pekişmesi, otoriterliğin güçlenmesi ve popülizm konuları incelenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrencinin karşılaştırmalı siyaset ve siyaset bilimi alanında günümüzdeki tartışmalara pek çok açıdan bakabilmeleri için bu alandaki anlayışını ve aşinalığını geliştirmek
2   Öğrencinin sınıfta öğretilen karşılaştırmalı siyaset alanındaki konuları eleştirel ve analitik bakış açısı ile inceleyebilmesi.
3   Öğrencinin eleştirel argumanlar yapabilmek için gerekli becerileri geliştirebilmesi.
4   Öğrencinin sunum yapabilmek için gerekli becerileri geliştirebilmesi.
5   Öğrencilerin diğer öğrenciler ve dersin hocası ile bu alanda tartışmalara girebilmek için gerekli becerileri geliştirebilmeleri.
6   Öğrencilerin karşılaştırmalı siyaset ve siyaset bilimi alanlarında gerekli akademik ve akademik olmayan kaynaklara ulaşmak için becerileri geliştirebilmeleri.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse giriş
2 Karşılaştırmalı siyaset nedir Ülke karşılaştırması nasıl yapılır Sabri Sayarı & Hasret Dikici Bilgin, Karşılaştırmalı Siyaset Alanının Gelişimi in Karşılaştırmalı Siyaset, Temel Konular ve Yaklaşımlar, eds., Sabri Sayarı & Hasret Dikici Bilgin, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2014, pp. 6-10. Michael Roskin et. al., Political Science: An Introduction, New Jersey: Pearson Education, 2006, pp. 26-34.
3 Devlet ve devlet oluşumu Kenneth Newton & Jan W. Van Deth, Foundations of Comparative Politics, Cambridge: Cambridge University Press, 2010. Patrick H. O Neil, Essentials of Comparative Politics, New York: W.W. Norton & Company, 2010
4 Güçlü Devlet, Zayıf Devlet, Başarısız Devlet http://www.fundforpeace.org/global/ q=indicators
5 Millet Patrick H. O'Neil, Essentials of Comparative Politics, New York: W.W. Norton & Company, 2010, Chapter 3: Nations and Society, pp. 47-57. Andrew Heywood, Political Theory: An Introduction, New York: Palgrave-MacMillan, 2004, pp. 89-119.
6 Milliyetçilik Ernest Gellner, Nationalism and Modernization, pp. 55-63; Ernest Gellner, Nationalism and High Cultures. pp. 63-70; Eric Hobsbawn, The Nation as Invented Tradition, pp. 76-82; Benedict Anderson, Imagined Communities, pp. 89-96 in Nationalism, eds., John Hutchinson and Anthony Smith, Oxford: Oxford University Press, 1994. (power point slides provided by the instructor)
7 Sunumlar
8 Demokratikleşme Phillippe C. Schmitter and Terry Lynn Karl, "What Democracy Is And Is Not ," Journal of Democracy 2,3 (1991), pp. 75-88. Yunus Sözen, Siyasi Rejimler: Demokrasiler ve Diğer Sistemler, in Karşılaştırmalı Siyaset: Temel Konular ve Yaklaşımlar, eds., Sabri Sayarı & Hasret Dikici, Istanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2014, pp. 56-64
9 Demokrasinin Pekişmesi Wolfgang Merkel, Embedded and Defective Democracies, Democratization, 11, 5 (2004), pp. 33-58. Freedom in the World 2024, Freedom House Report
10 Otoriterliğin Devamı Sarah Repucci & Amy Slipowitz, Global Expansion of Authoritarian Rule Freedom in the World 2022, Freedom House. Larry Diamond, Democratic regression in Comparative Perspective: Scope, Methods, and Causes, Democratization, 28:1, (2021), pp. 22-42.
11 Ototriterliğin Devamı Persistence of Authoritarianism in the Middle East (ppt provided by the instructor) Persistence of Authoritarianism in Latin America (ppt provided by the instructor)
12 Popülizm Cas Mudde and Cristóbal Rovira Kaltwasser, Populism: A Very Short Introduction (Oxford: Oxford University Press, 2017)
13 Popülist Radikal Sağ Partilerin Yükselişi Müge Aknur & İbrahim Saylan, Batı Avrupa da Populist Radikal Sağ Partiler, İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021.
14 Sunumlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Michael Sodaro, Comparative Politics, A Global Introduction, New York: McGraw Hill, 2008. (power point slides provided by the instructor)
2. Mark I. Lichbach & Alan S. Zuckerman, "Research Traditions and Theory in Comparative Politics: An Introduction," in Comparative Politics, Rationality, Culture and Structure, eds., Mark I. Lichbach & Alan S. Zuckerman, Cambridge: Cambridge University Press, 1997.
3. Sabri Sayarı & Hasret Dikici Bilgin, Karşılaştırmalı Siyaset Alanının Gelişiminin Karşılaştırmalı Siyaset, Temel Konular ve Yaklaşımlar, eds., Sabri Sayarı & Hasret Dikici Bilgin, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2014, pp. 6-10.
4. Michael Roskin et. al., Political Science: An Introduction, New Jersey: Pearson Education, 2006, pp. 26-34.
5. Kenneth Newton & Jan W. Van Deth, Foundations of Comparative Politics, Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
6. Patrick H. O'Neil, Essentials of Comparative Politics, New York: W.W. Norton & Company, 2010
7. http://www.fundforpeace.org/global/ q=indicators
8. Patrick H. O'Neil, Essentials of Comparative Politics, New York: W.W. Norton & Company, 2010, Chapter 3: Nations and Society, pp. 47-57.
9. Andrew Heywood, Political Theory: An Introduction, New York: Palgrave-MacMillan, 2004, pp. 89-119.
10. Ernest Gellner, Nationalism and Modernization, pp. 55-63; Ernest Gellner, Nationalism and High Cultures. pp. 63-70; Eric Hobsbawn, The Nation as Invented Tradition, pp. 76-82; Benedict Anderson, Imagined Communities, pp. 89-96 in Nationalism, eds., John Hutchinson and Anthony Smith, Oxford: Oxford University Press, 1994. (power point slides provided by the instructor
11. Phillippe C. Schmitter and Terry Lynn Karl, "What Democracy Is And Is Not ," Journal of Democracy 2,3 (1991), pp. 75-88.
12. Yunus Sözen, Siyasi Rejimler: Demokrasiler ve Diğer Sistemler, in Karşılaştırmalı Siyaset: Temel Konular ve Yaklaşımlar, eds., Sabri Sayarı & Hasret Dikici, Istanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2014, pp. 56-64
13. Wolfgang Merkel, Embedded and Defective Democracies, Democratization, 11, 5 (2004), pp. 33-58.
14. Freedom in the World 2024, Freedom House Report
15. Sarah Repucci & Amy Slipowitz, Global Expansion of Authoritarian Rule Freedom in the World 2022, Freedom House.
16. Larry Diamond, Democratic regression in Comparative Perspective: Scope, Methods, and Causes, Democratization, 28:1, (2021), pp. 22-42.
17. Cas Mudde and Cristóbal Rovira Kaltwasser, Populism: A Very Short Introduction (Oxford: Oxford University Press, 2017)
18.Müge Aknur & İbrahim Saylan, Batı Avrupa da Populist Radikal Sağ Partiler, İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık, 2021.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders Anlatımı
2. Sunum yapmak (Grup ve/veya bireysel)
3. Rapor yazmak (Grup ve/veya bireysel)
3. Sınavlar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 RAP RAPOR
3 SUN SUNUM
4 YYS YARIYIL SONU SINAVI
5 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + RAP* 0.30 + SUN * 0.10 + YYS * 0.30
6 BUT BÜTÜNLEME NOTU
7 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + RAP* 0.30 + SUN * 0.10 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Öğrenci karşılaştırmalı politika ve siyaset bilimi alanında güncel konu ve tartışmaları açıklayacaktır.
2. Öğrenci güncel konu ve tartışmaları eleştirel bir şekilde analiz edebilecektir.
3. Öğrenci sunumlarını hazırlayabilmek için IT'den yararlanacaktır.
4. Öğrenci görüşlerini ve düşüncelerini açık, tam ve kendinden emin bir şekilde sunabilecektir.
5. Analitik bir çerçeveye dayanarak öğrenci eleştirel argumanlar yapabilecektir.
6. Öğrenci kütüphane ve internetten yararlanabilecektir.

Sunumların değerlendirilmesinde kullanılacak değerlendirme ölçeği:

Konu bilgisi ve sorulara yanıt verme becerisi: araştırma için seçilen konu hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olunması ve sorulara etkili bir şekilde yanıt verme becerisine sahip olunması (30 puan).Konuyu kavrama ve yürütülen araştırmayla ilgili sorulara yanıt verme becerisi yok Zayıf (%0).Konuya hakim değil ve sorulara cevap vermede zayıf ve yetersiz Orta (%40).Konuya hakim ve sorulara cevap verebilme becerisine yeterince sahip ancak net ve analitik bir vizyondan yoksun İyi (%60).Konuya çok hakim ve sorulara net ve analitik bir vizyonla iyi yanıt verme becerisi Çok iyi (%80).Konuya mükemmel derecede hakimiyet ve sorulara net ve analitik bir vizyona sahip, profesyonelce yanıt verebilme becerisi Mükemmel (%100).

İçeriğin organizasyonu ve bütünlüğü: yürütülen araştırmanın organize ve bütünsel bir analizinin sağlanması (25 puan).İçeriğin organizasyonu ve bütünlüğünden yoksun Zayıf (%0).İçeriğin organizasyonu ve bütünlüğü zayıf ve yetersiz bir şekilde oluşturulmuştur Orta (%40).İçeriğin organizasyonu ve bütünlüğü sağlanmış ancak konu tam olarak ele alınmamıştır İyi (%60). İçeriğin organizasyonu ve bütünlüğü yeterince sağlanmış, konuyu tam olarak kapsamaktadır Çok iyi (%80). İçeriğin organizasyonu ve bütünlüğü profesyonelce, konuyu tam olarak kapsayarak oluşturulmuştur Mükemmel (%100).

Literatür taraması: yürütülen araştırma için hem ulusal hem de uluslararası kaynaklardan yararlanılarak kapsamlı bir literatür taraması sağlamak (25 puan). Yapılan çalışma ile ilgili literatür taraması yok Zayıf (%0).Zayıf ve yetersiz literatür taraması Orta (%40).Literatür taraması yeterince sağlanmış ancak kapsamlı bir çalışma yapılmamıştır İyi (%60).Kapsamlı bir araştırma ile iyi sağlanmış literatür taraması Çok iyi (%80).Derinlemesine bir araştırma ile profesyonel olarak sağlanan literatür taraması Mükemmel (%100).

Slaytların tasarımı ve verilerin, görsellerin ve diğer detayların etkili kullanımı: ilgili veriler, görseller ve diğer detaylarla desteklenen iyi tasarlanmış slaytların sunumu (10 puan).Gereksiz slayt kullanımı veya hiç slayt kullanılmaması Zayıf (%0).Zayıf slayt tasarımı ve verilerin, görsellerin ve diğer detayların rastgele kullanımı Orta (%40).Verileri, görselleri ve diğer detayları içeren yeterli slayt tasarımı İyi (%60). Veriler, görseller ve diğer detaylarla desteklenmiş çok iyi slayt tasarımı Çok iyi (%80).Veriler, görseller ve diğer detaylarla etkili bir şekilde desteklenen çok iyi tasarlanmış slaytlar Mükemmel (%100).

Zaman yönetimi: yürütülen araştırmanın belirlenen süre içinde sunumu (10 puan).Zaman yönetiminden yoksun Zayıf (%0).Orta halli zaman yönetimi Orta (%40).İyi zaman yönetimi İyi (%60).Çok iyi zaman yönetimi Çok iyi (%80).Mükemmel zaman yönetimi Mükemmel (%100).

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Dersin en az yüzde 70'ine katılmak zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi disiplin cezası alacaktır.
3. Dersteki tartışmalara katılmak zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

muge.aknur@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Sunum Hazırlama 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 20 20
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.455
ÖK.55
ÖK.65