DERS ADI

: YÖNETİM BİLİMİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
QMT 2003 YÖNETİM BİLİMİ ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

İşletme (İngilizce)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. GÜZİN ÖZDAĞOĞLU

Dersi Alan Birimler

İşletme (İngilizce)

Dersin Amacı

Değerlendirmenin en önemli kriteri, işletme problemleri için uygun modeller oluşturabilmektir. Daha sonra öğrencilerden sorunları çözmeleri ve çözümlerin kullanımına uygun yorumlar yapmaları beklenir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İşletme verilerini analiz etmede kullanılan temel matematiksel modeller, doğrusal programlama kavramlar ve teknikler konusunda bilgi sahibi olmak.
2   İşletme eniyileme kararlarını verebilmek için doğrusal programlamanın temel araçlarını kullanabilmek.
3   Gerçek işletme eniyileme problemleri karşısında eleştirel düşünme ve bağımsız problem çözme becerilerini kullanmak.
4   Analiz yapmak ve sunumları desteklemek için elektronik tablolama aracını ve/veya bir çözücü paket programını kullanabilmek.
5   Temel bir optimizasyon yönteminin sonuçlarını net bir şekilde aktarabilmek ve yönetsel etkilerini açıklayabilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanıtımı Temel Kavramlar ve Model Kurma
2 Temel Kavramlar ve Model Kurma Elektronik Hesap Tablolarıyla Model Kurma
3 Eniyileme Modellerine Giriş Duyarlılık Analizleri
4 Minimizasyon Örnekleri
5 Maksimizasyon Örnekleri
6 Doğrusal Programlama Modelleri Duyarlılık Analizleri
7 Doğrusal Programlama Modelleri Duyarlılık Analizleri
8 Doğrusal Programlama Modelleri Duyarlılık Analizleri
9 Ağ Modelleri Ulaştırma problemi,
10 Ağ Modelleri Atama problemi
11 Ağ Modelleri Ulaştırma problemi,
12 Ağ Modelleri Ulaştırma problemi,
13 Karma Tamsayılı Doğrusal Programlama
14 Karma Tamsayılı Doğrusal Programlama

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders Kitabı:

1. Management Science Modeling, Albright and Winston, 3. Baskı ve sonrası, South-Western Cengage Learning.
(Alternatif olarak, Practical Management Science,Albright and Winston, 4. Baskı ve sonrası, South-Western Cengage Learning)

Ek Kaynaklar:
1. İşletme Problemleri için Optimizasyon -Adım Adım Uygulama Örnekleriyle, Sabri ERDEM, Makina Mühendisleri Odası Yayınları, 2010
2. Öğretim Üyesi Tarafından Sağlanan Ders Sunumları
3. Elektronik Tablolar, Doğrusal Programlama ve Duyarlılık Analizleri Konusunda Kullanıma Açık Videolar
4. Yazılımlar: Çözücü eklentisi ile Elektronik Tablolama yazılımı.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler

Ders anlatımı yüksek derecede etkileşimlidir ve formatı doğrudandır. Öğretim üyesi öğrencileri ortaya çıkan sorulara yanıt vermeye yönlendirir ve tartışılan konulardaki görüşlerini sunmalarını ister. Dersler, kavramanın ek açıklamalar ve örneklerle önemli ölçüde pekiştirildiği bir ortamda temel optimizasyon kavramlarının ve tekniklerinin aktarımına yöneliktir. Yoğun bir matematikten ziyade işletme problemleri üzerine kurgulanan modeller ve bu modellerin bilgisayar ortamında çözümü üzerinde durulacaktır.

2. Bilgisayar Uygulamaları

Ders süresince farklı alanlara özgü işletme problemlerinin doğrusal programlama modelleri kurgulanacak ve bu modellerin çözümü için elektronik tablolama ve/veya bir çözücü paket programı kullanılacaktır. Bu yazılımların kullanımına ilişkin bilgiler, optimizasyon problemleriyle ilişkilendirilen ders içindeki uygulamalar, örnek videolar ve kitaplar kullanılarak sağlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 PRB PROBLEM ÇÖZÜMÜ
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.35 + PRB* 0.20 +YYS * 0.45
5 BUT BÜTÜNLEME NOTU
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.35 + PRB* 0.20 +BUT* 0.45


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ögrenciler, model kurma ve analizinin temel kavramlarini ne kadar anladiklarini gostermek amaciyla belirli periyotlarda küçük ödevler şeklinde yüklenecek problemleri çözerek raporlayacaklardır. Bu rapor iki kısımdan oluşacaktır. Ilk kisim cebirsel modelin kurulmasi, ikinci kisim ise elektronik tablo modellemesi ve analizidir. Bu kapsamda verilen her bir ödev 100 puan üzerinden değerlendirilecektir. Bu kısa ödevlerden alınan puanların ortalaması (PSL) ise %20 ağırlıklı olarak ders başarı notuna eklenecektir.

Dönem ortasında önceden duyurulacak bir tarihte arasınav (MT), dönem sonunda yine belirlenen takvime uygun olarak yılsonu sınavı (FN) uygulanacak ve yukarıda belirtilen ağırlıklarla ders başarı notuna eklenecektir.

Değerlendirme Kriteri

Ödevlerin değerlendirilmesinde aşağıdaki kriterler dikkate alınmaktadır:

1. Öğrenci problemin ne olduğunu açık bir şekilde belirleyebilir (5 puan).
2. Öğrenci örnek olaydaki sayısal verileri organize edebilir (5 puan).
3. Öğrenci uygun değişkenler setini tanımlayabilir (10 puan).
4. Öğrenci amaç fonksiyonunu formüle edebilir (10 puan).
5. Öğrenci kısıtlamaları formüle edebilir (10 puan).
6. Öğrenci standart forma göre tam bir matematiksel model yazabilir (10 puan).
7. Öğrenci modeli çözebilecek tekniği seçebilir (5 puan).
8. Öğrenci modeli bir elektronik tablo modeli üzerinde formüle edebilir (20 puan).
9. Öğrenci seçilen modeli uygun araç ve teknolojileri kullanarak çözebilir (örn., optimizasyon araçları) (5 puan).
10. Öğrenci çözümün çıktılarını yorumlayabilir (20 puan).

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Akademik dürüstlük akademide sorumlu ve dürüst davranışları göstermek ve etik ilkeleri takip etmektir. Tüm öğrenciler akademik dürüstlük ilkesine tabidir ve başkalarının fikri mülkiyet haklarına saygı göstermelidir. Özellikle her öğrenci intihal kaçınmalıdır. Her türlü intihal ciddidir ve akademik dürüstlük ilkesini ihlal etmektedir.

İntihali anlamak ve intihalden kaçınmak için, şu bağlantıya bakınız: https://www.plagiarism.org/understanding-plagiarism.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri


Dönem boyunca lütfen online.deu.edu.tr platformu içindeki mesajlar, sohbet odası ve canlı ders gibi iletişim kanallarını kullanınız.

Doç.Dr.Güzin Özdağoğlu

guzin.kavrukkoca@deu.edu.tr

Fakültedeki Oda No: 132a

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders kapsamındaki tüm iletişim online.deu.edu.tr platformu içerisinde yapılacaktır. Bire bir desteğe ihtiyacınız varsa, mesaj yazabilir veya eğitmenden veya öğretim asistanından görüşme için randevu talep edebilirsiniz (çevrimiçi).

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 11 2 22
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
Uygulama sınavı 2 4 8
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 106

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.111215222
ÖK.21314142
ÖK.311444143235
ÖK.411425145223
ÖK.511534134533