DERS ADI

: İŞLETME İÇİN İLERİ YAPAY ZEKA MODELLERİ VE GPT MODELLERİNE GİRİŞ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
QMT 4246 İŞLETME İÇİN İLERİ YAPAY ZEKA MODELLERİ VE GPT MODELLERİNE GİRİŞ SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İşletme (İngilizce)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SABRİ ERDEM

Dersi Alan Birimler

İşletme (İngilizce)

Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilere GPT, son teknoloji dil üreteci modeli ve işletme yönetimi alanında önemli diğer ileri AI araçlarını tanıtacaktır. Konular, GPT ve diğer AI araçlarının doğal dil işleme, veri analizi ve karar verme için kullanımını içerecektir. Ders ayrıca bu teknolojilerin etik ve toplumsal sonuçlarını incelemeyi de içerecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   GPT ve diğer ileri AI araçlarının yeteneklerini ve sınırlamalarını anlamak
2   GPT ve diğer AI araçlarının nasıl işletme yönetimi görevleri için uygulanabileceğini öğrenmek, örneğin doğal dil işleme, veri analizi ve karar verme
3   Pratik projeler ve görevler aracılığıyla GPT ve diğer AI araçlarını kullanma becerilerini elde etmek
4   Bu teknolojilerin etik ve toplumsal sonuçlarını analiz etmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 GPT ve Doğal Dil İşlemeye Giriş
2 GPT ve Veri Analizi
3 GPT ve Veri Analizi
4 GPT ve Veri Analizi
5 GPT ve Karar Verme
6 GPT ve Karar Verme
7 GPT ve Karar Verme
8 İşletme Yönetiminde Diğer AGI araçları ve Uygulamaları
9 İşletme Yönetiminde Diğer AGI araçları ve Uygulamaları
10 İşletme Yönetiminde Diğer AGI araçları ve Uygulamaları
11 GPT ve AI'nın Etik ve Toplumsal Sonuçları
12 GPT ve AI'nın Etik ve Toplumsal Sonuçları
13 Uygulama
14 Uygulama

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kitaplar:
"Generative Pre-trained Transformer 3 (GPT-3): A Concise Overview" by A. Raza and S. Hasan GPT-3 ve yetenekleri hakkında bir özet sunar.
"AI for Business: The Essential Guide to Artificial Intelligence" by B. O'Reilly, AI ve işletmedeki uygulamalarına giriş yapar.

Online dersler ve kaynaklar:
OpenAI'nin GPT-3 Playground, GPT-3 hakkında öğrenmek ve yeteneklerini deneyimlemek için önemli bir kaynaktır.
Kaggle, veri bilimi yarışmalarını ev sahipliği yapar ve veri analizi ve makine öğrenimi hakkında öğrenmek için çok sayıda kaynak sunar.
Coursera ve edX, AI ve ilgili konularda geniş bir yelpazede online kurslar sunar, bunların çoğu alanında uzman olan öncü uzmanlar tarafından verilir.

Araştırma Makaleleri:
"The OpenAI GPT-3 paper" (Brown et al., 2020), GPT-3 ve yetenekleri hakkında derinlemesine bir bakış sunar.
"AI in Business: Past, Present, and Future" (Hamel and Bughin, 2018), AI'nın işletmedeki tarihini ve mevcut ve gelecekteki uygulamalarını özetler.
"Transforming the generative pre-trained transformer into augmented business text writer", Khalil, F., Pipa, G. Transforming the generative pre-trained transformer into augmented business text writer. J Big Data 9, 112 (2022). https://doi.org/10.1186/s40537-022-00663-7

Araçlar ve yazılım:
GPT-3 (ChatGPT) by OpenAI, dil üreteci modeli olarak son teknolojiye sahip ve dersin odak noktasıdır.
Google Palm, birçok görevde teknolojik beklentiye uygun bir performans gösterir.
Python, veri bilimi ve makine öğrenimi için popüler bir programlama dilidir ve yukarıda önerilen dersler ve kaynakların birçoğunda kullanılır.

Etik ve Toplumsal Sonuçlar:
"The Social Dilemma" adlı belgesel, Netflix tarafından üretilmiş ve AI ve teknolojinin etik ve toplumsal sonuçları hakkında bir özet sunar.
Oxford Üniversitesi'nin "AI Ethics Lab" adlı kaynağı, AI etiği hakkında geniş bir yelpaze sunar, dahil olmak üzere sorumlu AI geliştirme rehberleri ve vaka çalışmaları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kullanım senaryoları sunumları: Öğrencilerin finans, sağlık ve e-ticaret gibi farklı sektörlerde GPT ve diğer AGI araçlarının gerçek dünya kullanım örneklerinin araştırmaları ve sunumu.
Örnek çalışmalar: Gerçek dünya iş senaryolarında GPT ve diğer AGI araçlarının uygulanmasını ve bu araçların sektör ve toplum üzerindeki etkisini gösteren örnek çalışmalar.
Konuk konuşmacılar: Farklı sektörlerde GPT ve diğer AGI araçlarını kullanan uzmanlar ile teknolojinin gerçek dünya perspektifleri.
Grup projeleri: Öğrencilerin belirli bir sektör için bir kullanım örneği geliştirmek için gruplar halinde çalışmalarını ve bulgularını sınıfta sunumları.
Derste öğrenme: Belirli kullanım örnekleri üzerinden sınıf içi çalışmaları.
Rol yapma: Öğrencilerin işletme lideri veya yönetici olarak rol yapmalarını ve sektör ile ilgili bir sorunu çözmek veya bir karar vermek için GPT ve diğer AGI araçlarını kullanmaları.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 ODV ÖDEV PROJE
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ODV* 0.60 + ODV * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınıf içi çalışmalarımızda olduğu gibi, öğrencilerin uygun tasarım/programlama/geliştirme aracını kullanarak yeni bir uygulama/program/sorgulama/tasarım oluşturmaları bekleniyor ve her aşamayı bir video sunumu olarak gösterecekler. Bunu yapmak için:

1- Öğrenciler online.deu.edu.tr gibi ilgili araçlara/platformlara kaydolacaklar.
2- Öğrenciler, yoksa, Google (ve YouTube) hesabı oluşturacaklar.
3- Öğrenciler, ekran kaydedici uygulama olarak OBS'yi (https://obsproject.com adresini ziyaret ederek) yükleyecekler.
4- Öğrenciler sınıf içi çalışmalarımızı gözden geçirecekler.
5- Öğrenciler, bilgisayarlarında ekran kayıt uygulamasını başlatacaklar.
6- Öğrenciler, kodlama/geliştirme/tasarım/test etme işlemlerini yaparken ne yaptıklarını sesli ve yüzlerini gösterecek şekilde sunacaklar. Geliştirme/tasarım/programlama/modelleme/sorgulama yapmadan önce kendilerini ve çalışmalarını tanıtacaklar. Video sunumlarda İngilizce konuşmalılar. (10 PUAN) Kayıt sırasında kamerayı açmalı ve KENDİ YÜZLERİNİ göstermelidirler. (10 PUAN)
7- Ödev/proje hakkındaki ayrıntılı açıklamalar burada verilecek. (40-60 PUAN)
7-a Ödeve/projeye konu olan problemi/vakayı anlatarak doğru anladığınızı gösterin (10 PUAN)
7-b Ödev/projeyi analiz edin (10 PUAN)
7-c Ödev/projeye ilişkin çözümünüzü gerçekleştirin (10-20 PUAN)
7-d Ödev/proje uygulaması sonucunda bulgularınızı/çıkarımlarınızı özetleyin (10-20 PUAN)
7-e Ödev/proje uygulamasındaki çıkarımlarınızı ve deneyiminizi tartışın (10-20 PUAN)

8- Öğrenciler, ekranlarını kaydedecek ve YouTube kanallarına yükleyecekler. Videoyu kişisel seçimlerine bağlı olarak "herkese açık ancak listelenmemiş" veya "herkese açık olarak herkese açık" olarak yayımlayabilirler. Videolarının düzgün oynandığından ve paylaşım linkine sahip herkesin erişimine açık olduğundan emin olmak için kendileri kontrol edecekler. Öğrencilerin Youtube'da önemli aşamaları timeline içinde işaretlemeleri tavsiye edilir. Öğrenci videolarının süresi en fazla 20 dakika olacak ve 10 dakikadan az olmayacak! (10 PUAN)
9- Öğrenciler, YouTube bağlantılarını bu ödev cevaben bir ek dosya olarak gönderecekler. online.deu.edu.tr platformu sınırlı depolama alanına sahip olduğu için online.deu.edu.tr ortamına yüklemeye çalışmayacaklar. Youtube videolarının var ve erişilebilir olup olmadığının sorumluluğu öğrencilerdedir. (10 PUAN)
10- Öğrenciler, çalışma dosyalarını uygun formatta yükleyecekler ve PDF formatında bir Raporla birlikte buraya ekleyecekler ve diğer materyalleri, resimler vb. de ayrıca sistem üzerinden yükleyecekler. Tüm dosya isimlerinde öğrenci kimliği ve ödev/proje numarası bilgisi yer almalıdır. (10-20 PUAN)
11- GEÇ GÖNDERİLERDEN 20 PUAN KESİLECEKTİR!!!

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Ödev Hazırlama 3 10 30
Sunum Hazırlama 4 5 20
Proje Hazırlama 1 14 14
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 130

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.13
ÖK.24423
ÖK.34444433
ÖK.45