DERS ADI

: İSTATİSTİKSEL KALİTE KONTROLÜ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
QMT 4237 İSTATİSTİKSEL KALİTE KONTROLÜ SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İşletme (İngilizce)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. AYSUN KAPUÇUGİL İKİZ

Dersi Alan Birimler

İşletme (İngilizce)

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilere iş süreçlerinin kalite perspektifinden nasıl izleneceğini aktarmak ve onları istatistiksel kalite kontrol alanındaki yeni teknikler, yeni kalite yönetimi yaklaşımları ve yöntemleri ile tanıştırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İş yaşamında kalitenin önemini açıklayabilmek
2   Toplam Kalite Yönetimi (TKY) ve Altı Sigma gibi metodolojilerin içinde İstatistiksel Kalite Kontrolün (İKK) rolünü anlamak
3   Temel İKK araçlarını ve tekniklerini tanımlamak, her bir aracın/tekniğin hangi koşullarda uygulanabileceğini bilmek
4   İKK araç ve tekniklerini kullanabilmek
5   Bir İKK çalışması veya projesi yapabilmek ve sonuçları yorumlayabilmek
6   İş yaşamında motivasyonu yüksek, sorumluluk sahibi ve üretken bir vatandaş olarak kalitenin öncülüğünü yapabileceğini göstermek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kalite ve Kalite İyileştirme kavramlarının anlamı (Genel tekrar)
2 Kalite Metodolojisinin Kısa Tarihçesi; Toplam Kalite Yönetimi
3 İlgili temel istatistik konularının gözden geçirilmesi Sınıf içi çalışma
4 İstatistiksel Kalite Kontrolünün Felsefesi ve Yöntemleri
5 Kontrol Kartlarının İstatistiksel Temelleri
6 Değişkenler için Kontrol Kartları, Nitelikler için Kontrol Kartları Sınıf içi çalışma
7 Kümülatif Toplamlı (CUSUM) & Üstel Ağırlıklı Hareketli Ortalamaya dayalı (EWMA) Kontrol Kartları Süreç ve Ölçüm Sistemleri Yetenek Analizi (PCA)
8 Altı Sigma (Temel Kavramlar)
9 Altı Sigma (DMAIC modeli)
10 Altı Sigma (DMAIC modeli)
11 Altı Sİgma Sınıf Atölye Çalışması
12 Vaka Projelerinin Sunumları
13 Vaka Projelerinin Sunumları
14 Vaka Projelerinin Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Besterfield, D.H. (2009). Quality Control (8th Edition). Pearson / Prentice Hall. ISBN: 0135000955
2. Summers, D.C.S. (2010). Quality (5th Edition). Pearson / Prentice Hall. ISBN: 0131592491.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders anlatımı: Derslerde, istatistiksel kalite kontrol tekniklerini ve metodolojileri aktarılacaktır.

2. Takım çalışması:

Sınıf içi ödevler, ev ödevleri ve projelerinde, öğrenciler öğrendikleri kavramları ve uygulamaları birlikte tartışarak ve çözümler geliştirerek tekrar edebilecekleri şekilde bir takım çalışması olarak gerçekleştireceklerdir.

3. Sunumlar
Projeler dönem sonunda sunulacak ve tartışılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ODEV PROJE
3 SUN SUNUM
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + ODV * 0.40 + SUN * 0.20


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Arasınav, derste ele alınan konular çerçevesinde, istatistiksel kalite kontrol yöntemleri ile analiz yapma ve yorumlama becerisini ölçecek sorulardan oluşmaktadır.

Dönem projesi ise bir kuruluşun (hipotetik) verileri kullanılarak istatistiksel kalite kontrol sürecinin adımlarının uygulanmasına yönelik bir grup çalışmasıdır. Dönem projesine yönelik yönlendirme klavuzu ve formatlar öğrencilere ders esnasında
sunulmaktadır.

Değerlendirme Kriteri

Bu derste her öğrenci takım üyesi olarak bir dönem projesi üzerinde çalışmaktadır. Dönem projesi, sunum yoluyla öğrencilerin problem çözme becerilerinin yanı sıra iletişim becerilerini de geliştirmeyi amaçlamaktadır. Öğrenciler tercihlerine göre takımlarını oluştururlar. Maksimum ekip üyesi sayısı 5 ile sınırlıdır.

Proje içeriği eğitmen tarafından verilecek rehberli şablon dosyasında anlatılacaktır.

Raporlar ve ödevler belirli bir akademik formata yani APA'ya göre hazırlanmalıdır. Dönem projesinin rapor kalitesi şu altı özelliğe göre değerlendirilir: Mantık ve Organizasyon, Dil, Yazım ve Dilbilgisi, Fikir Geliştirme, Amaç ve Hedef Kitle, Biçim.

İçerik gereklilikleri (puanın %80'ini oluşturur) ve rapor kalitesi özellikleri (puanın %20'si) bir araya gelerek projenin genel notunu belirler.

Proje çalışmalarında kaliteli içerik sunmanın yanı sıra tüm ekip üyelerinin birlikte katkıda bulunması da kritik önem taşıyor. Akran Değerlendirme formu, her ekip üyesinin hem kendi performansını hem de diğer ekip üyelerinin performansını değerlendirmesine olanak tanıyarak bireysel katkısını değerlendirmek için kullanılır. Bu akran değerlendirme puanlarına dayanarak, her grup üyesinin projeye katkısını yansıtacak bir çarpan katsayısı hesaplanır. Bu nedenle öğrenciler dönem projesi notlarını katkılarına göre bireysel olarak alırlar.

Öğrenciler bu dönemin son dersinde proje çalışmalarını 15 dakikalık bir sunumla sunarlar.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin en az %70'ine katılım zorunludur.
2. Her türlü kopyacılık eylemi disiplin soruşturması açılması ile sonuçlandırılacaktır
3. Sınıf içi tartışmalara katılım zorunludur. Bu matematik ağırlıklı bir derstir. Konular, öğrencinin aktif katılımı ve uygulama yapmasını gerektirmektedir.
4. Her bir konu tamamlandıktan bir hafta sonra öğenciler ev ödevlerini teslim etmelidir.
5. Bu ders, öğrencinin aktif katılımı ve uygulama yapmasını sağlayacak şekilde tasarlanmıştır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Aysun Kapucugil İkiz
aysun.kapucugil@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Öğrenci Sunumları 2 3 6
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 9 2 18
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Proje Hazırlama 1 30 30
Sunum Hazırlama 1 8 8
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 120

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1123531
ÖK.2232353
ÖK.333521
ÖK.44343353
ÖK.5143414353233
ÖK.62233533