DERS ADI

: İKTİSADİ DÜŞÜNCELER TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ECO 2009 İKTİSADİ DÜŞÜNCELER TARİHİ ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İktisat (İngilizce)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MUSTAFA ERDEM ÖZGÜR

Dersi Alan Birimler

İktisat (İngilizce)

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrenciye iktisatın bir sosyal bilim olarak teorik gelişimini aktarmaktır. Bu amaçla öğrenciye hem iktisadi düşünce tarihinin gelişimi hem de bu gelişim içerisinde kullanılan yöntemler öğretilir. Bu derste Eski Yunan iktisadi düşüncesinden başlayarak iktisadi düşüncenin ana okulları ve düşünürleri tanıtılır. Merkantilizm, Klasik politik iktisat ve buna karşı gelişen (Alman Tarihçi Okul, Marksist iktisat gibi) iktisadi düşünce akımları, Neoklasik iktisat, Kurumsal İktisat, Keynezyen İktisat ve modern iktisadi düşünce okulları bu dersin konularını oluşturur. Bu ders bir iktisat tarihi dersi olmamakla birlikte iktisadi düşüncenin geliştiği iktisadi çerçeve de öğrenciye anlatılır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1 Bu ders tamamlandığında öğrenci:
2   2 Farklı iktisat okullarını tanır.
3   3 Farklı iktisat okullarının ve akımlarının içinde oluştuğu iktisadi yapıyı ve çevreyi bilir.
4   4 Modern iktisat okullarını ve onların öncellerini bilir.
5   5 Güncel ekonomik sorunları anlama ve çözme konusunda iktisadi düşüncenin gelişiminden faydalanabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1 İktisadi düşünce tarihi neden gereklidir Erken iktisadi düşünce 11 Modern mikroekonomik terorinin gelişimi Modern makroekonomik düşünce
2 2 Merkantilizm ve Fizyokrasi 12 Modern heterodoks iktisadi düşünce
3 3 Adam Smith Sınıf içi Tartışma
4 4 David Ricardo ve Thomas Robert Malthus Sınıf içi Tartışma
5 5 John Stuart Mill Alman Tarihçi Okul
6 6 Karl Marx
7 7 Marjinal Analizin Temelleri William Stanley Jevons, Carl Menger and Leon Walras
8 8 Neoklasik İktisat ve Alfred Marshall
9 9 Kurumsal İktisat ve Thorstein Veblen Avusturya Okulu
10 10 John Maynard Keynes ve Keynezyen İktisat

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders Kitabı: Landreth, Harry and David V. Colander (2002). History of Economic Thought. Boston: Houghton Mifflin.

Yardımcı Kaynaklar: Smith, Adam (1776) Wealth of Nations.
Ekelund Jr., Robert B. and Robert F. Hebert (1997). A History of Economic Theory and Method. Singapore: McGraw-Hill.

Websites:
http://socserv2.socsci.mcmaster.ca/~econ/ugcm/3ll3/
http://www.econlib.org

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders anlatımı
2. Haftalık okumalar
3. Sınıf içi tartışma ve değerlendirme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ODEV
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + ODV * 0.10 +YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME NOTU
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + ODV * 0.10 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Bu ders tamamlandığında öğrencinin:
1. Temel iktisat okullarını bilmesi
2. Bu iktisat okullarının geliştiği iktisadi yapıyı bilmesi
3. Güncel sorunların anlaşılmasında iktisadi düşüncenin gelişimini kullanabilmesi
4. İktisadi düşüncenin temel taşı sayılan eserleri tanıması beklenir.

Sunumlar tarihi/güncel ekonomik olaylarla ilgili olacaktır.
a) Öğrenci bir konu seçecek veya öğretim elemanı sunum konusunu öğrenciye atayacaktır. Sunumlar 1) organizasyon, 2) içerik, 3) sunum üzerinden değerlendirilecektir. Kriter 1 ve 2, toplam sunum notunun %50'si, kriter 3 ise toplam sunum notunun %50'sidir.
(1) Konuyu gerekli tüm bilgilerle birlikte mantıklı bir sırayla sunan ve referansları dahil eden öğrenciler %100 (Mükemmel) puan alacaklardır. Konuyu gerekli tüm bilgilerle birlikte mantıklı bir sırayla sunan ancak kaynak göstermeyen öğrenciler %80 (Çok iyi) alacaklardır. Konuyu mantıksal bir sırayla sunan ancak gerekli bilgileri eksik olan ve kaynak göstermeyen öğrenciler %60 (İyi) puan alacaklardır. Konuyu sunan ancak mantıksal bir sıralamaya sahip olmayan ve kaynak göstermeyen öğrenciler %40 (Orta) alacaktır. Alakasız bir konuyu kaynak göstermeden sunan öğrenciler %0 (Zayıf) alacaklardır.

(2) Konuyu iyi bir şekilde açıklayan ve sunumun geri kalanı için bir çerçeve oluşturan, sunumunu konuyu özetleyen bir sonuçla bitiren öğrenciler% 100 (Mükemmel) alacaklardır. Konuyu iyi bir şekilde ortaya koyan ve sunumun geri kalanı için bir çerçeve oluşturan, doğru bilgilere yer veren ancak sunumu özetlemeyen öğrenciler %80 (Çok iyi) alacaklardır. Konuyu iyi bir şekilde ortaya koyan, doğru bilgilere yer veren ancak sunumun çerçevesini çizmeyen ve sunumu özetlemeyen öğrenciler %60 (İyi) puan alacaktır. Konuyu iyi ortaya bir şekilde koyan ancak doğru bilgi veremeyen ve sunumu özetlemeyen öğrenciler %40 (Adil) alacaktır. Konuyu iyi bir şekilde ortaya koyamayan, doğru bilgilere yer vermeyen ve sunumu özetlemeyen öğrenciler %0 (Zayıf) puan alacaktır.

(3) Zamanını iyi yöneten, iyi dil becerisine sahip, konuyu net bir şekilde anlatabilen ve sorulara cevap verebilen öğrenciler %100 (Çok iyi) alacaklardır. Zamanını iyi yöneten, yeterli dil becerisine sahip, konuyu oldukça net anlatan ve sorulara cevap verebilen öğrenciler %80 (çok iyi) puan alacaklardır. Zamanını iyi yöneten, yeterli dil becerisine sahip, konuyu oldukça net anlatabilen ancak sorulara cevap veremeyen öğrenciler %60 (iyi) puan alacaklardır. Zamanını iyi yönetemeyen, dil becerisi zayıf, konuyu kısmen açıklayabilen ancak sorulara cevap veremeyen öğrenciler %40 (orta) puan alacaktır. Zamanını iyi yönetemeyen, dil becerisi zayıf, konuyu açıklayamayan ve sorulara cevap veremeyen öğrenciler %0 (zayıf) puan alacaklardır.



Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin % 70'ine devam zorunludur.
2. İntihal disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. M. Erdem ÖZGÜR
Dokuz Eylül Üniversitesi
İşletme Fakültesi İktisat Bölümü
Buca İZMİR
Tel: + 90 232 301 8295
erdem.ozgur@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 09:00-10:00
Perşembe 09:00-11:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 8 8
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 126

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.145
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.554