DERS ADI

: EDEBİYATTA VE SANATTA İKTİSAT

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ECO 4220 EDEBİYATTA VE SANATTA İKTİSAT SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

İktisat (İngilizce)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. YEŞİM ÜÇDOĞRUK GÜREL

Dersi Alan Birimler

İktisat (İngilizce)

Dersin Amacı

İktisadi hayatın sadece rasyonel hesaplamalardan değil aynı zamanda yaratıcılık, ortak akıl ve duygulardan oluştuğu söylenebilir. İktsadi hayat bunların dışında sosyal duyarlılıkların ve hayalgücünün de ürünüdür. Bu yüzden iktisat teorilerinin sadece statik denge modelleri ve kısıtlıyıcı rasyonel akıl yürütmeleri ile dinamik bir süreci yönlendirmesini bekleyemeyiz. Bu ders, dünya ve dünyamızı oluşturan kelimelerle ilgilenen herkes için düzenlenmiştir ve iktisat teorilerinin kısıtlıyıcılığını farklı bir bağlmada çözümlemeye çalışacaktır. İktisadi konular olan değer, fiyat, ticaret, piyasalar, gelir dağılımı, ekonomik büyüme ve gelişme gibi kavramlar, yazarların, şairlerin, ressamların ve klasik müzik bestecilerinin yönlendirmesiyle incelenecektir. Aynı zamanda bu ders, yazarların ve sanatçıların iktisadi realiteler hakkında farklı bakış açılarını da göstermeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda, derste romanlar, resimler, klasik muzik eserleri ve sinema filmleri tartışılacak ve iktisadi amaçların ve modernlik anlatımının Endüstriyel Devrim'den Post-modern zamanımıza kadar gelişimi incelenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Edebiyatta ve sanatta tartışılan ekonomik kavramları tanımlayabilmek
2   İktisadi ve sosyal hayatın, Endüstriyel Devrim itibariyle günümüze kadar ebediyat ve sanat eserlerinde betimlenmesini incelemek
3   Gündelik iktisadi hayatta kullanılan gelir eşitsizliği, fakirlik ve kıtlık gibi kavramları edebiyat ve sanat eserleri ışığında yorumlayabilmek
4   İktisadi kavramları kullanarak seçilmiş bir edebiyat veya sanat eseri üzerinde bu kavramları incelemek ve bu konuda bir araştırma yapabilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Edebiyatta ve sanatta iktisat: Giriş
2 Modernizmden Post-Modernizme Geçiş
3 İktisatta ve sanatta dönüşüm: Endüstriyel Devrim
4 İktisatta ve sanatta dönüşüm: Ulus Devletin Doğuşu
5 İktisatta ve sanatta dönüşüm: Kızıl Ekim
6 İktisatta ve sanatta dönüşüm: Birinci Dünya Savaşı ve Fordizm
7 İktisatta ve sanatta dönüşüm: Büyük Buhran
8 İktisatta ve sanatta dönüşüm: Diktatörlükler ve İkinci Dünya Savaşı
9 İktisatta ve sanatta dönüşüm: Refah Devleti ve Sosyal Hareketler
10 İktisatta ve sanatta dönüşüm: Üçüncü Dünya ve Çoğulculuk
11 İktisatta ve sanatta dönüşüm: Krizler ve Neo-liberalizm
12 İktisatta ve sanatta dönüşüm: Küreselleşme ve Yeni Üretim Dinamikleri
13 İktisatta ve sanatta dönüşüm: Dijitalleşme
14 Tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Eric Hobsbawm, 1994, Age of Extremes 1914-1991, An Abacus Book, London.
David Britt, 2003, Modern Art: Impressionism and Post-Modernism, Thames & Hudson, London.
Peter Gay, 2008, Modernism: The Lure of Heresy from Baudelaire to Beckett and Beyond, W.W. Norton& Company, New York.
Çınla Akdere ve Derya Güler Aydın, 2014, Edebiyattaki İktisat, İletişim Yayınları, İstanbul.
Bruna Ingrao, 2009, Economics and literature, in Richard Arena, Sheila Dow and Matthias Klaes (eds.), Open Economics: Economics in relation to other disciplines, Routledge, London.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrenciler, dersten önce edebiyat veya sanat eserlerini iktisadı kavramların üzerinde durarak inceleyecekler ve derste bu konuda kendilerinin yönlendirdiği bir tartışmayı yürüteceklerdir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARA SINAV
2 ODV ÖDEV PROJE
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV* 0.40 + YYS * 0.30
5 BUT BÜTÜNLEME NOTU
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV* 0.40 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Öğrenci, modern iktisat tarihindeki dönemsel karşılaştırmaları tanımlayabilecek.
2. Öğrenci, farklı iktisadi kavramların edebiyat ve sanat eserlerinde kullanımını yorumlayabilecek.
3. Öğrenci, yoksulluk, gelir eşitsizliği ve ekonomik büyüme gibi kavramları edebiyat ve sanat eserleri üzerine yapılan tarışmalarla değerlendirebilecek.
4. Öğrenci, iktisadi kavramların edebiyatta ve sanatta kullanımını inceleyebileceği seçilmiş bir konuda araştırma yapabilecek.

Dönem projeleri tarihi/güncel ekonomik olaylarla ilgili olacaktır.
a) Öğrenci bir konu seçecek veya öğretim elemanı dönem projesi konusunu öğrenciye atayacaktır.
b) Dönem projeleri 1) organizasyon, 2) içerik, 3) yazım netliği üzerinden değerlendirilecektir.
Kriter 1 ve 2, toplam dönem projesi notunun %80'i, kriter 3 ise toplam dönem projesi notunun %20'sidir.
(1) Konuyu gerekli tüm bilgilerle birlikte mantıklı bir sırayla inceleyen ve referansları dahil eden öğrenciler %100 (Mükemmel) puan alacaktır. Konuyu gerekli tüm bilgilerle birlikte mantıklı bir sırayla inceleyen ancak kaynak göstermeyen öğrenciler %80 (Çok iyi) puan alacaktır. Konuyu mantıksal bir sırayla inceleyen ancak gerekli bilgileri eksik olan ve kaynak göstermeyen öğrenciler %60 (İyi) puan alacaktır. Konuyu inceleyen ancak mantıksal bir sıralamaya sahip olmayan ve kaynak göstermeyen öğrenciler %40 (Orta) puan alacaktır. Alakasız bir konuyu kaynak göstermeden inceleyen öğrenciler %0 (Zayıf) puan alacaktır.
(2) Konuyu iyi bir şekilde açıklayan ve dönem projesinin geri kalanı için bir çerçeve oluşturan, dönem projesi konusunu özetleyen bir sonuçla bitiren öğrenciler %100 (Mükemmel) puan alacaktır. Konuyu iyi bir şekilde açıklayan ve dönem projesinin geri kalanı için bir çerçeve oluşturan, doğru bilgilere yer veren ancak dönem projesini bir sonuçla özetlemeyen öğrenciler %80 (Çok iyi) puan alacaktır. Konuyu iyi bir şekilde açıklayan, doğru bilgilere yer veren ancak dönem projesinin çerçevesini çizmeyen ve bir sonuçla özetlemeyen öğrenciler %60 (İyi) puan alacaktır. Konuyu iyi bir şekilde açıklayan ancak doğru bilgi veremeyen ve dönem projesini bir sonuçla özetlemeyen öğrenciler %40 (Adil) puan alacaktır. Konuyu iyi bir şekilde açıklayamayan, doğru bilgilere yer vermeyen ve dönem projesini bir sonuçla özetlemeyen öğrenciler %0 (Zayıf) puan alacaktır.
(3) Araştırma sorusunu iyi açıklayabilen, iyi dil becerisine sahip ve konuyu net bir şekilde anlatabilen öğrenciler %100 (Mükemmel) alacaktır. Araştırma sorusunu iyi açıklayabilen, yeterli dil becerisine sahip ve konuyu oldukça net anlatan öğrenciler %80 (Çok iyi) puan alacaktır. Araştırma sorusunu iyi açıklayabilen, yeterli dil becerisine sahip ancak konuyu kısmen anlatabilen öğrenciler %60 (İyi) puan alacaktır. Araştırma sorusunu iyi açıklayamayan, dil becerisi zayıf ve konuyu çok kısıtlı anlatabilen öğrenciler %40 (Orta) puan alacaktır. Araştırma sorusunu iyi açıklayamayan, dil becerisi zayıf ve konuyu hiç anlatamayan öğrenciler %0 (Zayıf) puan alacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 30 30
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 144

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.154444
ÖK.2545
ÖK.34354
ÖK.455555