DERS ADI

: BİLGİ EKONOMİSİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ECO 4417 BİLGİ EKONOMİSİ SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İktisat (İngilizce)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. YEŞİM ÜÇDOĞRUK GÜREL

Dersi Alan Birimler

İktisat (İngilizce)

Dersin Amacı

İnsanlar, kendilerine sunulan bilgilere bağlı olarak seçimler yaparlar. Ama kişiler etkileşim halinde olduklarında genellikle bu durum aynı bilgiye erişebildikleri anlamına gelmeyebilir. Örneğin, bir eBay satıcısının satılık bir ürünün açıklamasında tanımladığı gibi bir ürüne sahip olup olmadığından emin olmak zordur. Bu durum, güven ihtiyacını ve samimiyetsiz davranış fırsatını yaratır. Bu ders, piyasa aksaklıklarına neden olan bilgi asimetrilerinin sonuçlarını incelemeyi hedeflemektedir. Aynı zamanda bu derste, bilgi asimetrisinden kaynaklı piyasa aksaklıkları karşısında uygulanabilecek yeni piyasa düzenlemeleri veya kurumsal yapı türleri de tanıtılacaktır. Bu ders içerisinde kapsanacak önemli konular arasında, olumsuz seçim, ahlaki tehlike, fiyat farklılaştırması, sinyal verme, tarama ve güvenlik gibi bilgi toplumunda tartışılan güncel konular bulunmaktadır. Bu ders, öğrencilerin bilgi kullanımına aşina olmasına yardımcı olmak ve çağdaş ekonominin ana aktörlerinden biri olarak bilgi ekonomisinin strateji ve fiyatlandırma yapısı üzerindeki etkilerini analiz etmelerini amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bilgi ekonomisinin temel kavramlarını tanımlayabilmek.
2   Bilgi ekonomisinin temel prensiplerini sıralayabilmek ve böylece bilginin diğer mal ve hizmetlere göre farklı olan yapısını anlayabilmek
3   Bilginin firmaların strateji ve fiyatlandırma kararları şle piyasa yapısına etkilerini gerçek dünyadan alınmış örneklerle analiz edebilmek.
4   Bilgi teknolojilerindeki hızlı ve köklü değişimlerin refah üzerindeki etkilerini inceleyebilmek ve böylece politika önermelerinde bulunabilmek
5   Farklı ülke deneyimlerinin betimleyici analizini bilgi ekonomisi kavramları kapsamında tartışan bir sunum yapabilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

ECO 2012 - MİKRO EKONOMİ II

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş
2 Bilgi Ekonomisi: Kavramlar
3 Asimetrik Bilgiye Sahip Piyasalar
4 Fiyat Farklılaşması
5 Arama ve Rekabet
6 Ters Seçim
7 Örnek Olay: Fikri mülkiyetin ekonomisi, yaratıcılık ve teknolojik yenilik
8 Örnek Olay: Açık kaynak ve yenilik
9 Örnek Olay: Bilgi ekonomisinin geleceği
10 Örnek Olay: İnternetin paradoksu: Kapitalizm kamu servetine karşı
11 Örnek Olay: Bilgi İletişim Teknolojileri üzerine ampirik çalışmalar
12 Örnek Olay: Dijital ekonomiye güven: Güvenlik ve gizlilik
13 Örnek Olay: Yapay Zeka
14 Tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Shapiro, Carl and Varian, Hal. Information Rules: A Strategic Guide to the Network Economy. Harvard Business School Press, 1998.
2. Brynjolfsson, Erik and Saunders, Adam, Wired for Innovation: How Information Technology is Re-shaping the Economy, MIT Press, 2009.
3. Donald E. Campbell: Incentives: Motivation and the Economics of Information, Second edition, Cambridge 2006.
4. Varian, Hal R. Farrell, Joseph Shapiro, Carl. The Economics of Information Technology: An Introduction, Cambridge University Press, Cambridge, 2004.
5. Okuma Paketi

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders anlatımı
2. Okuma
3. Örnek olaylar ve tartışmalar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARA SINAV
2 ODEV ÖDEV PROJE
3 SUN SUNUM
4 YYS YARIYIL SONU SINAVI
5 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS+ ODV * 0.30 + SUN * 0.10 +YYS * 0.30
6 BUT BÜTÜNLEME NOTU
7 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV * 0.30 + SUN * 0.10 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Öğrenci tersine seçim, ahlaki tehlike gibi bilgi ekonomisinin temel kavramlarını ve bunların fiyatlama ve piyasa yapısı üzerindeki etkilerini tanımlayacaktır.
2. Öğrenci yükselen dijital teknolojilerin ve iş yöntemlerinin olası nedenlerinin ve sonuçlarının farkında olacaktır.
3. Öğrenci, bilgiyle ilişkili örnek olaylarının tanımlanması için temek ekonomik prensipleri kullanacaktır.
4. Öğrenci, dijital teknolojilere ilişkin hızlı ve köklü değişimlerin refah yaratma ve yıkma etkilerini analiz edecektir.
5. Öğrenci, bilgi ekonomisi kavramlarını kapsayan bir araştırma konusunu detaylı inceleyecek ve bu konuda sunum yapabilecektir.

Dönem projeleri tarihi/güncel ekonomik olaylarla ilgili olacaktır.
a) Öğrenci bir konu seçecek veya öğretim elemanı dönem projesi konusunu öğrenciye atayacaktır.
b) Dönem projeleri 1) organizasyon, 2) içerik, 3) yazım netliği üzerinden değerlendirilecektir.
Kriter 1 ve 2, toplam dönem projesi notunun %80'i, kriter 3 ise toplam dönem projesi notunun %20'sidir.
(1) Konuyu gerekli tüm bilgilerle birlikte mantıklı bir sırayla inceleyen ve referansları dahil eden öğrenciler %100 (Mükemmel) puan alacaktır. Konuyu gerekli tüm bilgilerle birlikte mantıklı bir sırayla inceleyen ancak kaynak göstermeyen öğrenciler %80 (Çok iyi) puan alacaktır. Konuyu mantıksal bir sırayla inceleyen ancak gerekli bilgileri eksik olan ve kaynak göstermeyen öğrenciler %60 (İyi) puan alacaktır. Konuyu inceleyen ancak mantıksal bir sıralamaya sahip olmayan ve kaynak göstermeyen öğrenciler %40 (Orta) puan alacaktır. Alakasız bir konuyu kaynak göstermeden inceleyen öğrenciler %0 (Zayıf) puan alacaktır.
(2) Konuyu iyi bir şekilde açıklayan ve dönem projesinin geri kalanı için bir çerçeve oluşturan, dönem projesi konusunu özetleyen bir sonuçla bitiren öğrenciler %100 (Mükemmel) puan alacaktır. Konuyu iyi bir şekilde açıklayan ve dönem projesinin geri kalanı için bir çerçeve oluşturan, doğru bilgilere yer veren ancak dönem projesini bir sonuçla özetlemeyen öğrenciler %80 (Çok iyi) puan alacaktır. Konuyu iyi bir şekilde açıklayan, doğru bilgilere yer veren ancak dönem projesinin çerçevesini çizmeyen ve bir sonuçla özetlemeyen öğrenciler %60 (İyi) puan alacaktır. Konuyu iyi bir şekilde açıklayan ancak doğru bilgi veremeyen ve dönem projesini bir sonuçla özetlemeyen öğrenciler %40 (Adil) puan alacaktır. Konuyu iyi bir şekilde açıklayamayan, doğru bilgilere yer vermeyen ve dönem projesini bir sonuçla özetlemeyen öğrenciler %0 (Zayıf) puan alacaktır.
(3) Araştırma sorusunu iyi açıklayabilen, iyi dil becerisine sahip ve konuyu net bir şekilde anlatabilen öğrenciler %100 (Mükemmel) alacaktır. Araştırma sorusunu iyi açıklayabilen, yeterli dil becerisine sahip ve konuyu oldukça net anlatan öğrenciler %80 (Çok iyi) puan alacaktır. Araştırma sorusunu iyi açıklayabilen, yeterli dil becerisine sahip ancak konuyu kısmen anlatabilen öğrenciler %60 (İyi) puan alacaktır. Araştırma sorusunu iyi açıklayamayan, dil becerisi zayıf ve konuyu çok kısıtlı anlatabilen öğrenciler %40 (Orta) puan alacaktır. Araştırma sorusunu iyi açıklayamayan, dil becerisi zayıf ve konuyu hiç anlatamayan öğrenciler %0 (Zayıf) puan alacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yesim.ucdogruk@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Tasarım Projesi 1 30 30
Sunum Hazırlama 1 5 5
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 130

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1443
ÖK.2444
ÖK.355444
ÖK.4234543
ÖK.5