DERS ADI

: Hindistan da İslam Sanatı I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 4143 Hindistan da İslam Sanatı I SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ SEYFULLAH PALALI

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

İslâm sanatının geliştiği en önemli çevrelerinden biri Hind kültürü havzasıdır. Müslüman Türklerin Hind alt-kıtasına yönelmeleriyle birlikte bölgede İslâm sanatının yepyeni ve güçlü bir kolu ortaya çıkmıştır. Coğrafi uzaklığına paralel olarak zihin dünyamıza da uzak olan Hindistan ı ve Hindistan daki Türk-İslâm sanat ve kültür muhitini yakından tanımak için Hindistan da İslâm sanatının doğuşunu ve ilk dönemlerini (Delhi Sultanlıkları Dönemi 1192-1526) ana hatlarıyla incelemek dersin esas amacını teşkil eder.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci, İslâm sanatının Hind Alt Kıtasında gelişen kolunu, ilgili literatürü ve terminolojiyi öğrenir.
2   Hind-İslâm sanatının 1526 ya kadar olan ilk evresini nitelik ve nicelik bakımından kavrar.
3   Delhi Sultanlıkları döneminde Türk Hanedanlarının sanatın gelişmesine yaptıkları katkılar hakkında bilgi sahibi olur.
4   Hind-İslâm sanatının ilk evresine ilişkin güçlü referans ve dinamikleri, tarihî-coğrafî etkileşim bakımından açıklar.
5   Bu sanatın, hem geniş anlamıyla İslâm sanatı hem de Türk-İslâm sanatı içindeki yerini kavrar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse Giriş: Tarihsel Çerçeve
2 İslâm Sanatına İlişkin Temel Kavram ve Terimler
3 İlk Arap Fetihleri, Hindistan da Türkler ve İslâm Sanatının Doğuşu
4 Memlük Hanedanı: Kuvvet ül-İslâm Camii ve Kutub Minar
5 İltutmuş Türbesi, Balaban Türbesi ve Sultan Ğari Türbesi
6 Hılcî (Halacî) Hanedanı: Alâi Dervâze ve Cemaathane Camii
7 Tuğluk Hanedanı: Tuğlukâbâd ve Gıyasüddin Tuğluk Türbesi
8 Ara Sınav
9 Tuğluk Hanedanı: Taşra Gelenekleri
10 Seyyidîler Dönemi: Muhammed Şah Türbesi
11 Lodi Dönemi: Bara Künbed ve Camii
12 İskender Lodi Türbesi, Şiş Künbed ve Derya Han Türbesi
13 Havuz Yapıları ve Sivil Mimari
14 Delhi Sultanlıklarında Tezyinat: Yazı ve Diğer Süsleme Motifleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Y. Hikmet Bayur, Hindistan Tarihi C. I, Ankara, 1987 (İkinci Baskı).
N.R. Farooqi, Delhi Sultanlığı , TDV İslam Ansiklopedisi, C. 9, s.130-132.
A.E. Beksaç, Hindistan (Hint-İslam Sanatı) TDV İslam Ansiklopedisi, C. 18, s.101-108.
C. Esad Arseven, Türk Sanatı, İstanbul, 1970.
Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, İstanbul 1989.
Suut Kemal Yetkin, İslam Sanatı Tarihi, Ankara, 1954.
Suut Kemal Yetkin, İslam Mimarisi, Ankara, 1965.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel Materyal (resim, video) Eşliğinde Ders Anlatımı.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

s.palali@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 4 4
Vize Sınavı 1 4 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 142

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51