DERS ADI

: Çağdaş İslam Akımları ve Düşünürleri I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 4129 Çağdaş İslam Akımları ve Düşünürleri I SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. AHMET BAĞLIOĞLU

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

Günümüzde ve yakın zamanlarda ortaya çıkan ve dini karakter taşıyan zümreleşmeler ile hareketlerin oluşumuna etki eden sosyal, kültürel, siyasal arka planı ve farklılaşmalarının sebeplerini, teşekkül süreçlerini, inanç ve fikirlerini, mensuplarını, edebiyatını, yayıldıkları bölgeleri, İslam düşüncesine katkılarını öğrenciye sunmak

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çağdaş İslami Akım, kökencilik, köktencilik, kökten dincilik, hareket, cemaat, akım vb kavramların kapsamını öğrenir.
2   Çağdaş İslami akımların ortaya çıkışında etkili olan belli başlı faktörleri (dinî metinler, siyaset, toplumsal değişme, insan unsuru, eski kültür ve medeniyetler gibi) öğrenir.
3   Dinin anlaşılması ve yorumlanmasında insanların farklı bakış açılarına sahip olabileceklerini kabul eder; İslam düşüncesi içerisindeki farklı anlayış ve görüşleri öğrenir.
4   Farklı İslami Akımlar ile İslam arasındaki ilişkiyi analiz edebilme becerisini kazanarak bu akımların ve hareketlerin dinle özdeşleştirilemeyeceğini, farklı zümrelere, cemaatlere mensup olanların birbirlerine karşı hoşgörü ve anlayışla davranmaları gerektiğini kavrar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Temel Kavramlar: Fundamentalizm, Kökencilik, Köktencilik, Radikalizm, Çağdaşlık, İslamcılık, Akım, Hareket, Cemaat, Oluşum
2 Türkiye'de Radikal Dini Siyasi Akımlar
3 Türkiye'de Siyasal İslam Düşüncesinin Kökleri
4 Kur'an'a Dönüş Söylemi ve Mealcilik
5 Türkiye'de Alevilik-Bektaşiliğin Bazı Problemleri
6 Türkçülük/Milliyetçilik
7 Türkiye'de Cemaatler
8 Türkiye İslamcılığına Tarihsel Bakış
9 Nurettin Topçu ve Görüşleri
10 Necip Fazıl Kısakürek ve Görüşleri
11 Mehmet Akif Ersoy ve Görüşleri
12 Fazlurrrahman ve Tarihselci Kuran Anlayışı
13 İslamcılık, Sosyalizm ve Sol
14 Ceditçilik, İhyacılık, Modernizm

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Çağdaş İslami Akımlar ve Sorunları, Sönmez Kutlu, Ankara 2008
2. Ayet ve Slogan Türkiye de İslami Oluşumlar, Ruşen Çakır
3. Demokrasi Platformu I-III Türkiye de Tarikatlar ve Cemaatler, ed. Hasan Onat, (Yıl:2/ Sayı:6-8, Ankara 2006
4. Modern Türkiye de Siyasi Düşünce c.6 (İslamcılık), İletişim Yayınları İstanbul 2004

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, anlatım, soru-cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler Çağdaş İslami akımlar hakkında bilgi ve yetkinliklerini geliştirirler.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

...

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ahmet.baglioglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma - 11.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Ödev Hazırlama 1 4 4
Sunum Hazırlama 1 4 4
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41