DERS ADI

: Örnekleriyle Mantık İncelemeleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 4083 Örnekleriyle Mantık İncelemeleri SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. OSMAN BİLEN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

Öğrenciye, mantığın üç sacayağı olan kavramlar, önermeler ve çıkarımları örnekler üzerinde uygulama yapma imkânı açıp, bunları seri, rahat ve etkili bir biçimde kullanma pratiği kazandırma; mantıksal sağlamlıkta düşünme pratikleri yaptırma; mantık yanlışları üzerinde bolca egzersiz yaptırarak öğrencinin bunlara karşı uyanık ve tedbirli olmasını sağlamak.
Ayrıca örnek cümleler, alıntılar, anekdotlar, fıkralar hatta reklamlarla öğrenciye uygulamalı mantık yapma imkânı açma, böylelikle mantık birikiminin önemli ve pratikte yararlı ve de zevkli bir iş olduğunu gösterme.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kavramları yerli yerinde kullanma, kavram kargaşasına düşmeme becerisi kazanır, bunu başarmak için de tanım, çeşitleri ve kuralları hakkında bilgi ve deneyim sahibi olur.
2   Mantıkta kavradığı önerme, çeşitleri ve incelikleri hakkında edindiği bilgiyi diğer alanlarda özellikle Kur'ân'da, fıkıhta ve hadiste hükümleri incelerken kullanma becerisi kazanır.
3   Yine öğrenci ders boyunca incelediği örnekler sayesinde argümanları doğru değerlendirme, neden neyin çıkacağını yahut çıkmayacağını seri biçimde anlama, öncül-sonuç arasında tam, uygun ve yeterli ilişkinin olup olmadığını kontrol etme imkânı bulur.
4   Bunları yaparken yanlış ve geçersiz delilleri hemen fark eder.
5   Bunlara karşı tavır alma huyunu geliştirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Mantığın tanımı, amacı ve önemi
2 Kavramlar mantığı (Terimler, çeşitleri, kullanımları)
3 Tanım, bölme, sınıflandırma ve bunların kuralları
4 Bileşik önermeler ve incelikleri
5 Kıyasta terimlerin kullanımı ve yapılan yanlışlar
6 Şekli ve içeriği açısından sağlam deliller
7 Tartışmanın şartları ve âdâbı
8 Verimsiz ve sonuçsuz tartışma
9 Etkili konuşma, ikna ve şartları
10 Yanlış ve Yanlışa düşmenin sübjektif nedenleri
11 Yanlışa düşmenin harici nedenleri
12 Dile ilişkin yanlışlar
13 Sıkça işlenen yanlışlar
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. İbrahim Emiroğlu, Klasik Mantığa Giriş, Ankara, 2004.
2. İbrahim Emiroğlu, Yanlış Düşünce ve Davranışlar Karşısında Mevlânâ, İstanbul 2009.
3. İbrahim Emiroğlu, Mantık Yanlışları, Ankara 2004.
4. Madsen Pirie, The Book of The Fallacy,Londan 1985.
5. Toulmin, Stephen, The Uses of Argument, Cambridge 2006.
6. Yaran, Cafer Sadık; İnformel Mantığa Giriş, İstanbul 2010.
7. Nigel Warburton, A dan Z ye Düşünmek, Çev. Sevda Çalışkan, Ankara 2006.
Kur'an-ı Kerim, Seçme Hadisler; Örnek Metinler, Gazetelerden Seçmeler, Reklamlar.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

bekir.esen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Kitap Okuma 5 3 15
Web'de Tarama ve Kütüphane Çalışması 5 3 15
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51