DERS ADI

: Çağdaş İslam Düşüncesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 4075 Çağdaş İslam Düşüncesi SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. OSMAN BİLEN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci dersin sonucunda, başta selefilik olmak üzere, dini ve felsefi düşüncede ihya hareketleri ile siyasi ve kurumsal yenileşmeyi savunun ıslahatçı görüşleri ile tanınan düşünce ilim adamlarını tanır
2   Daha sonra ortaya çıkan felsefi modernizm, yeni ilmi kelam hareketi ile gelenekçi akımların temel görüşlerini, Türkçülük, islamcılık ve garpçılık şeklinde ortaya çıkan siyasî yenişleşme hareketlerini öğrenir
3   Orta asya Müslümanları arasında ortaya çıkan Ceditçilik gibi hareketlerin düşünce temellerini kavrar.
4   Namık Kemal, Ziya Gökalp, Yusuf Akçura Gazzâlî'nin eleştirileriyle felsefesinin İslam'da son bulmadığı, aksine bağımsız filozofları eliyle devam ettiğini öğrenir
5   İşrakî filozoflar ve uzlaştırmacı filozofların elinde varlığını sürdürdüğü bilgisini kazanmış olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Endülüs'te Felsefe: a)Endülüs'e Felsefe ve Felsefî İlimlerin Girişi, b)Endülüs İslam Filozofları: İbn Bacce ve İbn Tufeyl
2 İbn Rüşd
3 İslam Felsefesinin Batı'ya İntikali ve Etkisi: a)Avrupa Ortaçağında Tercüme Hareketleri, b)Avrupa'da İslam Filozoflarına Bağlı Ekoller: Farabicilik, İbn Sinacılık, İbn Rüşdcülük vb. c)İslam Felsefesinin Etkisindeki Mistik Hareketler.
4 Gazali Sonrası Doğu İslam Dünyasında Felsefe: Bağımsız Filozoflar ve Felsefeleri Ebu'l-Berekât el-Bağdâdî, Abdüllatif Bağdadî
5 İşrak Felsefesi ve Sühreverdî
6 İşrak Felsefesi Geleneği ve Yorumcuları: Şehrezûrî, İbn Kemmûne, Kutbeddin eş-Şirazî
7 Kelam'ın Felsefeyle İlişkisi: Fahreddin er-Razi ve Okulu
8 Tasavvuf Felsefesi: a)İbn Arabi ve Okulu-Konevi, Kayseri, Mola Fenarî.
9 Tarih ve Toplum Felsefesi: İbn Haldun
10 İhyacı ve Savunmacı Felsefeler: Nasiruddin et-Tusi ve İbn Sinacılığın Savunulması
11 Uzlaştırmacı Felsefeler: Mir Damad ve Molla Sadra
12 Osmanlı'da Felsefe ve Felsefe Eğitimi: Tehafütler Sorunu, İbn Sinacılık, Fahr-i Razi Okulu
13 Çağdaş İslam Felsefesi
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlan Edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Kitap Okuma 5 3 15
Web'de Tarama ve Kütüphane Çalışması 5 3 15
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51