DERS ADI

: Anadolu'da Tasavvuf Önderleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 4057 Anadolu'da Tasavvuf Önderleri SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SÜLEYMAN GÖKBULUT

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

Tasavvufun, Türklerin İslâmiyet'i kabulündeki etkisini anlamak. Horasan ve Mâverâünnehir bölgesinde ortaya çıkan tasavvufî şahsiyetleri ve yolları öğrenmek. Anadolu'nun dinî ve manevî önderlerini, eserlerini, görüşlerini ve toplumsal hayattaki etkilerini kavramak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersin sonunda öğrenci, tasavvufun Türk toplumu nezdindeki önemini ve değerini kavrar.
2   Türkler arasında ortaya çıkan ve yayılan ilk tarîkatları ve kurucularını öğrenir.
3   Bu tarîkatların faaliyetlerini ve özelliklerini bilir.
4   Selçuklular dönemindeki tasavvufî hayat hakkında bilgi sahibi olur.
5   Osmanlı döneminde etkili olmuş ileri gelen sûfî zâtları, eserlerini ve görüşlerini öğrenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Türklerin İslâmiyet'i Kabulünde Tasavvufun Rolü
2 2. Horasan ve Mâverâünnehir Bölgesinin Tasavvufî Açıdan Önemi
3 3. Türkler Arasında Yayılan Tarîkatlar: Ahmed Yesevî ve Yesevîlik
4 4. Türkler Arasında Yayılan Tarîkatlar: Hâcegân ve Nakşibendiyye
5 5. Türkler Arasında Yayılan Tarîkatlar: Necmeddîn Kübrâ ve Kübrevîlik
6 6. Tasavvufun Anadolu'ya Girişi: İlk Sûfî Zümreler
7 7.Tasavvufun Anadolu'ya Girişi: Fütüvvet Teşkilatı, Ahîler, Bâbâiler
8 8. Hacı Bektâş-ı Velî
9 9. Mevlânâ Celâleddîn Rûmî
10 10. Yûnus Emre
11 11. Anadolu'da Ekberî Okul: Konevî, Kayserî, Molla Fenârî
12 12. Somuncu Baba, Hacı Bayram-ı Velî, Akşemseddin
13 13. Eşrefoğlu Rûmî, Niyâzî-i Mısrî
14 14. Osmanlı'da Melâmî Ekol ve İleri Gelen Temsilcileri, Aziz Mahmud Hüdâyî ve Mevlânâ Hâlid-i Bağdâdî

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Kadir Özköse, Anadolu Tasavvuf Önderleri, Ensar Yay., Konya 2008.
2- Ramazan Muslu, Anadolu da Tasavvuf Yolları, Ensar Neşr., İstanbul 2007.
3- Mehmet Demirci, Gönül Dünyamızı Aydınlatanlar, Mavi Yay., İstanbul 2011.
4- Fuat Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Diyanet Yay., Ankara 1981.
5- Necdet Tosun, Bahâeddîn Nakşbend, İnsan Yay., İstanbul 2002.
6- Süleyman Gökbulut, Necmeddîn Kübrâ, İnsan Yay., İstanbul 2010.
7- Hayati Bice, Pir-i Türkistan Hoca Ahmed Yesevî, İnsan Yay., İstanbul 2010.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

suleyman.gokbulut@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 7 98
Vize Sınavına Hazırlık 1 11 11
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 151

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51