DERS ADI

: Klasik Kelam Problemleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 4045 Klasik Kelam Problemleri SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. MUSTAFA BİLAL ÖZTÜRK

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

Öğrencinin Kelam Tarihinin problemleri hakkında genel bilgi sahibi olmasını ve günümüz açısından dini yorumlar yapma kabiliyetini sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci dersin sonucunda, ilk dönemlerden günümüze kadar yapılan inançla ilgili yorumlar hakkında ana hatlarıyla bilgi sahibi olur.
2   Kelam süreci ve gelenekleri hakkında tarihsel birikim ve bakış açısı elde eder.
3   Genel olarak klasik kelamcıların problemlere yaklaşımı ve metotları hakkında tarihsel birikim ve bakış açısı elde eder.
4   Çeşitli ekoller arasında karşılaştırmalar yapar.
5   Tarihi birikimden hareketle günümüz problemlerine çözüm bulur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Kelamın tarihi seyri ve problemlere yaklaşım
2 2. Din-bilim ilişkisi: Kur'an-hadislere yaklaşım
3 3. İman-amel ilişkisi
4 4. Tekfir problemi
5 5. Kader
6 6. Ecel problemi ve ilmi boyutu
7 7. İsbat-ı vacib delilleri ve eleştirisi
8 8. Ateizmin çıkmazları
9 9. Peygamber-filozof (veli vs.) ilişkisi
10 10. Ahlak kurallarının evrenselliği
11 11. Ruhani varlıklar
12 12. Sünnet-i ilahiyye
13 13. Kıyamet ve alametleri(Ahiret hayatı)
14 14. Gelecekte Kelam Problemleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. İmam Maturidi, Kitabu't-Tevhid, Ter. Bekir Topaloğlu.
2. İzmirli, İsmail Hakkı, Yeni İlm-i Kelam.
3. Bekir Topaloğlu, İslâm Kelâmcıları ve Filozoflarına Göre Allah'ın Varlığı.
4. E. Gilson, Ateizmin Çıkmazları,
5. Karadeniz, O., "Kader Konusunda Bazı Yanlış Anlamalar" D.E.Ü.İlahiyat Fak. Der.-VII, İzmir,1992;
6."Hasan el-Basri ve Kelami Görüşleri",D.E.Ü.İlahiyat Fak.Der.-II,İzmir, 1985.2
7. Karadeniz, O., Ecel Üzerine, İzmir,1992.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mbilal.ozturk@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 7 91
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 153

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51