DERS ADI

: İslam Bilim Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3278 İslam Bilim Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. OSMAN BİLEN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

Öğrenciye "Bilim", "Bilim Tarihi", "İslam Bilim Tarihi" kavramları etrafında bilgi sunmak; mukayese imkânı doğması için, bilim açısından, İslam öncesi ve sonrası dönemleri karşılaştırma imkânı açmak; felsefi olarak bilim-din kavramlarını tahlil etmek, İslâm-Bilim ilişkisi hakkında bilgi vermek, İslâmda bilim ve teknolojinin değerini kavratmak, İslâmda İlim Müesseselerini tanıtıp fonksiyonları hakkında bilgi vermek, İslamda bilgi ve çeşitlerini tanıtmak, yine İslâm Kültür Dünyasında gelişen bilim dallarını ve bu sahalarda yetişen meşhur bilim adamlarını tanıtmak, bunların insanlığa ve bilim dünyasına kazandırdıklarını aktarmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   "Bilim", "Bilim Tarihi", "İslam Bilim Tarihi" kavramları hakkında detaylı bilgi edinmiş olup, bu konuda karşılaştırma ve tahlilde bulunma gücü yakalar. İslam'da bilimin ve teknolojinin yerini ve değerini kavramış olur.
2   İlimlerin tasnifi, İslami ilimlerin sınıflandırılması hakkında öğrencinin zihninde şema oluşur.O, İslam Dünyasında matematik, tıp, astronomi, fizik, kimya, biyoloji, tarih, coğrafya, felsefe, mantık, teknik gibi alanlarda yetişmiş ünlü İslam bilginlerinin hayatlarını, yöntemlerini, bilimsel kitaplarını, faaliyetlerini ve buluşlarını öğrenir.
3   Ayrıca öğrencide, din-felsefe, din astronomi, din-düşünce, din-teknik, din-tarih, din-matematik gibi konularda bir bilinç uyanıp o, bu hususları günümüzle ilişkiye sokma veya mukayese etme imkânını yakalar.
4   Bazı çağdaş sorunları çözmede İslâm Bilim Tarihinden fikir alır ve bazı sorunların çözümünde onların katkısını gözetir.
5   İslâm Bilim Tarihindeki temel paradigmaları öğrenip, bunların yeni bilgi felsefesi oluşturma ve batıya yeni bilgiler eklemesi hususundaki katkılarını görme imkânı bulur. Bunun yanı sıra, İslâm'da Bilimin neden gerilediği ve tekrar nasıl canlandırılması gerektiği hususunda bir bilinç uyandırılır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kavramsal Analiz (Bilim, Din, İslam Bilim Tarihi vs.)
2 İslâm Öncesi (Hind'de, Çin'de, Mısır ve Mezopotamya'da, Yunan'da) Bilim
3 Bilim - Din, İslâm'da Bilim, Bilimlerin Sınıflandırılması
4 İslâm'da İlim Müesseseleri ve Eğitim Kurumları
5 İslâm Dünyasında Bilimler ve Bilim Adamları : Matematik
6 Astronomi
7 Tıp
8 Fizik, Kimya, Biyoloji
9 Teknik
10 Tarih
11 Coğrafya
12 Dil - Edebiyat
13 İslâm Dünyasında İlme Karşı İlgisizleşme veya Bilimin Gerilemesinin Nedenleri
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Bayraktar, Mehmet, İslâm'da Bilim ve Teknoloji Tarihi, Ankara, 1992.
2. Yakıt, İsmail; Durak, Nejdet, İslâm'da Bilim Tarihi, Isparta, 2002.
3. Sezgin, Fuad, İslam'da Bilim ve Teknik I-V, 2007.
4. Sevim Tekeli, Esin Kâhya, Bilim Tarihi, Ankara, 1997.
5. Hakimî, M. Rıza, İslâm Bilim Tarihi; Çev. Hüseyin Arslan, İstanbul, 1999.
6. Ural, Şafak, Bilim Tarihi, İstanbul, 1998.
7. Demirci Mustafa, Beytü'l-Hikme, İstanbul, 1996.
8. Yaren, Cafer Sadık, Din ve Bilim, Samsun, 1997.
9. Seyyid Hüseyin Nasr, İslâm'da Bilim ve Medeniyet, Çev. Nabi Avcı, Kasım Turhan, Ahmet Ünal, İstanbul, 1991.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

osman.bilen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 3 3
Final Sınavına Hazırlık 1 3 3
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51