DERS ADI

: İslam Mezhepleri Tarihi Metinleri I (ARP)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3231 İslam Mezhepleri Tarihi Metinleri I (ARP) SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ HALİL OCAK

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

İslam tarihi boyunca meydana gelen ve dini karakter taşıyan zümreleşmeler ile fırkaların oluşumuna etki eden sosyal, kültürel, siyasal arka planı ve farklılaşmalarının sebeplerini, teşekkül süreçlerini, inanç ve fikirlerini, mensuplarını, edebiyatını, yayıldıkları bölgeleri, İslam düşüncesine katkılarını ortaya koymayı hedefleyen İslam Mezhepleri Tarihi alanına ait klasik Arapça metinleriyle öğrenciyi tanıştırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam Mezhepleri Tarihi'nin temel kaynakları, yöntemi ve kavramları hakkında bilgi sahibi olur.
2   İtikadi ve siyasi İslam mezheplerinin ortaya çıkışında etkili olan belli başlı faktörleri (dinî metinler, siyaset, toplumsal değişme, insan unsuru, eski kültür ve medeniyetler gibi) öğrenir.
3   Dinin anlaşılması ve yorumlanmasında insanların farklı bakış açılarına sahip olabileceklerini kabul eder; İslam düşüncesi içerisindeki farklı anlayış ve görüşleri öğrenir.
4   İslam tarihi boyunca ortaya çıkan fırkaların teşekkül süreçleri, inanç ve fikirleri, mensupları, edebiyatı, yayıldıkları bölgeler ile İslam düşüncesine katkıları hakkında bilgi sahibi olur.
5   İslam mezhepleri ile İslam arasındaki ilişkiyi analiz edebilme becerisini kazanarak mezheplerin dinle özdeşleştirilemeyeceğini, farklı mezheplere mensup olanların birbirlerine karşı hoşgörü ve anlayışla davranmaları gerektiğini kavrar.
6   Klasik dönem kaynaklarının mezhep olgusuna bakışlarını anlar kavrar.
7   İslam Mezhepler Tarihi yazım geleneği hakkında bilgi sahibi olur.
8   İslam Mezhepler Tarihi alanıyla ilgili Arapça metinleri analiz eder.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İslam Mezhepleri Tarihi Yazım Geleneği: Kaynaklar ve Sorunlar
2 Ebu'l-Hasan el-Eşari ve Makalatü'l İslamiyyin Eserinin Özellikleri
3 Makalatü'l İslamiyyin Analizi
4 Makalatü'l İslamiyyin Analizi
5 Abdulkahir Bağdadi ve El-Fark beyne'l-Fırak Eserinin Özellikleri
6 el-Fark beyne'l-Fırak Analizi
7 el-Fark beyne'l-Fırak Analizi
8 Şehristani ve el-Milel ve'n-Nihal Eserinin Özellikleri
9 el-Milel ve'n-Nihal Analizi
10 el-Milel ve'n-Nihal Analizi
11 el-Milel ve'n-Nihal ve el-Fark beyne'l-Fırak'ın mukayesesi
12 Nebahti ve Fıraku'ş-Şia Eserinin Özellikleri
13 Fıraku'ş-Şia analizi
14 Fıraku'ş-Şia analizi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Abdülkâhir el-Bağdâdî, el-Fark beyne'l-Fırak
2. Şehristani, el-Milel ve'n-Nihal
3. Ebu'l-Hasan el-Eşari, Makalatü'l-İslamiyyin
4. Nevbahti, Fıraku'ş-Şia
5. Haftanın konusu ile ilgili DİA maddeleri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

soru cevap anlatım, metin çeviri, slayt sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınav sonuçları ve derslerdeki performans birlikte ele alınır.

Dersin Öğretim Dili

Tanımsız

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders İslam Mezhepleri Tarihine dair Arapça metin dersidir. Arapça metin ibaresi çözme becerisi kazandırmayı hedefler.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

halil.ocak@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi:10:00-11:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 104

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61
ÖK.7
ÖK.8