DERS ADI

: İslam Düşüncesine Giriş

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 2479 İslam Düşüncesine Giriş SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. MEHMET AYDIN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

İslam Düşüncesinin tanımı, konusu, alanı ve ekolleri hakkında bilgi sahibi olması, karşılaşılan problemlerin anlaşılması, değerlendirilmesi ve çözüm önerilerinin sunulmasında bir bütün olarak İslam düşüncesini kullanabilmesi ve ondan yararlanabilmesini sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam Düşüncesinin tanımı, konuları ve ekollerini öğrenecek
2   İslam düşünce ekolleri arasındaki ilişkiyi kavrayacak
3   İslam düşüncesinin yapısını ve özgünlüğünü görebilecek
4   İslam düşünce ekollerinin başarılarını ve güçlüklerini fark edecek
5   İslam düşüncesinde ortaya çıkan ihyâ ve ıslahat hareketleri hakkında bilgi sahibi olacak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İslam Düşüncesinin Tanımı, Konusu, Alanı ve Sınırları
2 İslam Düşüncesinin Doğuşu ve Gelişmesi
3 İslam Düşüncesinin Yapısı ve Özgünlüğü
4 İslam Düşünce Ekolleri ve Onlar hakkında Bilgi Veren Kaynak Eserler
5 Selefî Düşünce: Temsilcileri, Geçirdiği Dönemler, Bilgi ve Din Anlayışı
6 Aklî Düşünce (Re'y): Doğuşu ve Temsilcileri, Aklî Düşünce (Ehl-i Re'y) ile Selef Taraftarları (Ehl-i Hadis) Arasındaki İlişki.
7 İslam Hukuku, İslam Hukuk Felsefesi (Usul-u Fıkıh) ve İçtihad: Şer'î Deliller
8 Kelam ve Ekolleri: Doğuşu, Adlandırma ve Problemleri
9 Atomculuğun Kelam'daki Yeri, Kelam-Hukuk İlişkisi, Kelam-Felsefe İlişkisi
10 İslam Felsefesi, Tanımı, Konusu, Alanı ve Sınırları
11 İslam'da Felsefî Ekoller: Meşşailik, İşrakîlik ve Problemleri
12 İslam Tasavvufu: Sufî-İrfanî Hikmet, Vahdet-i Şuhûd, Vahdet-i Vücûd, Temsilcileri, Halk-ı Cedîd, Tecelliyât, İnsan-ı Kâmil, Ayân-ı Sabite
13 İslam'da Yenileşme (İhyâ) ve Islahat Hareketleri: Modernizm-Öncesi Yenileşme ve Islahat Hareketlerinin Etkileri ve Problemleri
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Hilmi Ziya Ülken, İslam Düşüncesi, Ülken Yayınları, İstanbul 1995.
2. Süleyman Uludağ, İslam Düşüncesinin Yapısı, Dergâh Yayınları, İstanbul 1994.
3. Fazlur Rahman, İslam, çev., Mehmet Dağ ve Mehmet Aydın, Selçuk yayınları, Ankara.
4. Fazlur Rahman, İslam'da İhya ve Reform: Bir İslam Fundamentalizmi İncelemesi, Ankara Okulu, Ankara 2006.
5. Seyyid Yahyâ Yesribî, İrfan Felsefesi, çev., Kenan Çamurcu, İnsan Yayınları, İstanbul 2010.
6. Ebu'l-Alâ Afîfî, Tasavvuf: İslam'da Manevî Hayat, İz Yayıncılık, İstanbul 1999.
7. M.M.Şerif, İslam Düşüncesi Tarihi, I-IV, İnsan yayınları, İstanbul 1990.
8. Seyyid Hüseyin Nasr-Oliver Leaman, İslam Felsefesi Tarihi, çev., Şamil Öçal-Hasan Tuncay Başoğlu, Açılımkitap, İstanbul 2007.
9. Muhammed İkbal, İslam'da Dinî Düşüncenin Yeniden Doğuşu, çev., N. Ahmet Asrar, Birleşik Yayıncılık, İstanbul trsz.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmetaydin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 59

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51