DERS ADI

: İslam Felsefe Tarihi I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLA 3323 İslam Felsefe Tarihi I ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. OSMAN BİLEN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

Öğrencinin İslam Felsefesinin doğuşu, gelişimi ve geçirdiği safhalar ve sistematik konuları hakkında bilgi sahibi olmasını; İslam Felsefesinin özgün filozofları ve felsefelerini öğrenmesini ve bilgi edinmesini sağlamak.Öğrencinin İslam felsefesinin sistematik konuları ile İslamî ilimler arasındaki ilişkiyi anlama ve yorumlama konusunda teorik ve pratik bilgi sahibi olmasını sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci dersin sonucunda, İslam felsefesinin mahiyeti, alanı, doğuşu, gelişimi, sistematik konuları, filozofları ve islamî ilimlerle ilişkisi hakkında bilgi elder; Gazzâlî'nin İslam filozoflarına yönelttiği eleştirilerin değeri ve etkisine dair bilgi edinmiş olur
2   İslam felsefesinin doğuşuna etki eden dahili ve harici nedenleri, gelişme dönemleri, felsefî ekol ve konuları, felsefe ile islamî ilimler arasındaki ilişkiyi ve felsefe-din ilişkisini öğrenmiş olur.
3   İslam felsefesinin kendi içindeki farklılıkları ve öneminin bu dersin sonucunda öğrenmiş olur. Bunun yanında İslam düşüncesindeki fikri farklılıklara da aşinalık kazanmış hale gelir.
4   İslam felsefesini kaynakları hakkında bilgi sahibi olur İslam düşüncesi içerisinde bu ekolün önemini somut bilgilere dayalı olarak öğrenir.
5   İslam felsefesinin farklı boyutlarını ahlak, metafizik, epistemoloji gibi diğer felsefe ekolleriyle ortak olan yönlerini öğrenir ve daha geniş kapsamlı bir İslam yeti algısına sahip olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İslam Felsefesinin Mahiyeti ve Alanı
2 İslam'da Felsefî İlimlerin Doğuşu. a)Dahilî Nedenler: Kur'an ve Sünnetin Felsefî Boyutu. b)Haricî Nedenler: Kültürler Arası Münasebetler; Kadim Felsefe Okulları, Tercüme Faaliyetleri
3 İslam Dünyasında Felsefe Eğitimi ve Gelişme Dönemleri
4 İslamî İlimlerle Felsefe Arasındaki İlişki: Bilgi, Varlık ve Değer Konuları Bakımından Kelam, Fıkıh, Tasavvuf ve Tabiat İlimleri
5 İslam Felsefesi Ekolleri
6 İslam Felsefesinde Sistematik Konular: Bilgi Felsefesi, Varlık Felsefesi, Değer Felsefesi (Ahlak ve Siyaset), Tabiat Felsefesi (Bilimler).
7 İslam Felsefesinin Özgün Filozofları ve Felsefeleri.
8 Tabiatçı ve Eklektik Düşünce: Zekeriya Razi, İbn Ravendi ve İhvân-ı Sâfâ
9 Meşşâî Ekol ve Temsilcileri: Kindî ve Felsefesi
10 Farabi ve Felsefesi
11 Farabi Okulu ve Felsefe Kültürünün Yaygınlaşması
12 İbn Miskeveyh
13 İbn Sina
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Hilmi Ziya Ülken, Eski Yunandan Çağdaş Düşünceye Doğru İslam Felsefesi: Kaynakları ve Etkileri, Ülken Yayınları, İstanbul 2007.
2. Mehmet Bayraktar, İslam Felsefesine Giriş, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara, 1997.
3. Macit Fahri, İslam Felsefesi Tarihi, çev., Kasım Turhan, İklim Yayınları, İstanbul, 1992.
4. M.M. Şerif (ed.), İslam Düşüncesi Tarihi, (İslam Felsefesi ve Filozofları Bölümü), insan Yayınları, c.I-IV, İstanbul 1990.
5. Seyyid Hüseyin Nasr-Oliver Leaman (ed.), İslam Felsefesi Tarihi, çev., Şamil Öçal, Hasan Tuncay Başoğlu, Açılımkitap Yayınları, c.I-III, İstanbul 2007.
6. Peter Adamson ve Richard C. Taylor (ed.), İslam Felsefesine Giriş, çev., M. Cüneyt Kaya, Küre Yayınları, İstanbul 2007

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders Anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

osman.bilen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 4 4
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 52

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51