DERS ADI

: Kelam Tarihi I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLA 3319 Kelam Tarihi I ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. MEHMET İLHAN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

Öğrencilerin, Kelam İlmi'nin ortaya çıkışı, tanımı, doğuşu ve gelişimine katkıda bulunan alimlerin görüşleri hakkında bilgi sahibi olmalarını amaçlar

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kelâm Tarihi hakkında Mesleki Temel Bilgilere sahip olur.
2   İslam Düşüncesinde İnançla ilgili problemler hakkında bilgi edinir,
3   Farklı yaklaşımları öğrenerek çözümleme ve sentez yapma kabiliyetini kazanır.
4   Belli başlı kelami ekolleri öğrenir.
5   Modern dönemde Yeni İlmi Kelam hakkında bilgi edinir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Kelam ilminin tanımı ve içeriği
2 2. Kelam'ın Dönemleri
3 3. Kelam'ın Diğer İlimlerle İlişkisi
4 4. İslam Öncesi İnanç ve Kültürlerin İslam Düşüncesiyle Etkileşimi
5 5. Kelam'ın Ortaya Çıkışında Etkili Olan İç Etkenler: Büyük Günah, Kader, Allah'ın Sıfatları
6 6. Kelam'ın Ortaya Çıkışında Etkili Olan Dış Etkenler
7 7.İlk Dönemdeki Bazı İnanç Grupları : Haricîlik
8 8.Şiilik: Gulat, Zeydiye İsmailiyye
9 9.Şiilik: İsnâ Aşeriyye
10 10.Cebriyye
11 11. Kaderiyye
12 12. Mürcie
13 13.Sistematik Dönem Kelam Okulları: Mutezile Mezhebini Ortaya Çıkaran Sebepler
14 14. İlk Dönem Mutezile âlimleri: Vasıl b. Ata, Amr b. Ubeyd

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kelam Tarihi ve Ekolleri ed. Mehmet Evkuran, Bilay yay. Ankara 2021.
Muhit Mert, Kelâm Tarihinin Problemleri, Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2008.
Muammer Esen, Kelâm Tarihi Kelâm Ekolleri ve Görüşleri, Ankara: İlâhiyât, 2006.
İrfan Abdulhamid, İslâmda İtikâdî Mezhepler ve Akaid Esasları, Ter. M. Sâim Yeprem, İstanbul, 1994.
Bekir Topaloğlu, Kelam İlmi Giriş, İstanbul 1991.
W.Montgomery Watt, İslâm Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. E.Ruhi Fığlalı, Ank. 2010.
-Said Özervarlı, Kelâmda Yenilik Arayışları, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1988.
-Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, İçerikle ilgili maddeler.
Osman Karadeniz, Osman, Kelam Tarihi Notları,
İsmail Hakkı İzmirli, Yeni İlm-i Kelam.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmet.ilhan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 15.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 61

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5