DERS ADI

: İslam Felsefe Tarihi II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLA 3308 İslam Felsefe Tarihi II ZORUNLU 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. OSMAN BİLEN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

Öğrencinin Gazali'nin eleştirilerinden sonra İslam Felsefesinin durumu, gelişimi, geçirdiği safhalar ve ekolleri hakkında bilgi sahibi olmasını; Gazali sonrası İslam Felsefesinin özgün filozofları ve felsefelerini öğrenmesini ve Çağdaş İslam Felsefesi çalışmaları hakkında bilgi edinmesini sağlamak. Öğrencinin Gazali sonrası İslam felsefesinin sistematik konuları ile islamî ilimler arasındaki ilişkiyi anlama ve yorumlama konusunda teorik ve pratik bilgi sahibi olmasını sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Gazali sonrası İslam felsefesinin mahiyeti, alanı, gelişimi, ekolleri, filozofları ve İslamî ilimlerle ilişkisi hakkında bilgi elde eder.
2   Felsefeye yöneltilen eleştiriler karşısında felsefenin yeniden ihya edilmesi ve
3   Felsefeye yöneltilen eleştiriler karşısında felsefenin yeniden ihya edilmesi ve savunulması yönündeki çabalar ile Meşşaîlik, Kelam, Tasavvuf ve İşrakî felsefe arasında uzlaşma sağlama çabalarını öğrenir.
4   Felsefî ilimlerle ilgili yeni anlayış ve yorumların beraberinde getirdiği bilgileri elde etmiş olur
5   Son dönem İslam filozoflarının görüşlerini öğrenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Endülüs'te Felsefe: a) Endülüs'e Felsefe ve Felsefî İlimlerin Girişi, b) Endülüs İslam Filozofları: İbn Bacce ve İbn Tufeyl
2 İbn Rüşd
3 İslam Felsefesinin Batı'ya İntikali ve Etkisi: a) Avrupa Ortaçağında Tercüme Hareketleri, b)Avrupa'da İslam Filozoflarına Bağlı Ekoller: Farabicilik, İbn Sinacılık, İbn Rüşdcülük vb. c) İslam Felsefesinin Etkisindeki Mistik Hareketler.
4 Gazali Sonrası Doğu İslam Dünyasında Felsefe: Bağımsız Filozoflar ve Felsefeleri Ebu'l-Berekât el- Bağdâdî, Abdüllatif Bağdadî
5 İşrak Felsefesi ve Sühreverdî
6 İşrak Felsefesi Geleneği ve Yorumcuları: Şehrezûrî, İbn Kemmûne, Kutbeddin eş-Şirazî
7 Kelam'ın Felsefeyle İlişkisi: Fahreddin er-Razi ve Okulu
8 Tasavvuf Felsefesi
9 İbn Arabi ve Okulu, Konevi, Kayseri, Mola Fenarî.
10 Tarih ve Toplum Felsefesi: İbn Haldun
11 İhyacı ve Savunmacı Felsefeler: Nasiruddin et-Tusi ve İbn Sinacılığın Savunulması
12 Uzlaştırmacı Felsefeler: Mir Damad ve Molla Sadra
13 Osmanlı'da Felsefe ve Felsefe Eğitimi: Tehafütler Sorunu, İbn Sinacılık, Fahr-i Razi Okulu
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Hilmi Ziya Ülken, Eski Yunandan Çağdaş Düşünceye Doğru İslam Felsefesi: Kaynakları ve Etkileri, Ülken Yayınları, İstanbul 2007.
2. Mehmet Bayraktar, İslam Felsefesine Giriş, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara, 1997.
3. Macit Fahri, İslam Felsefesi Tarihi, çev., Kasım Turhan, İklim Yayınları, İstanbul, 1992.
4. M.M. Şerif (ed.), İslam Düşüncesi Tarihi, (İslam Felsefesi ve Filozofları Bölümü), insan Yayınları, c.I-IV, İstanbul 1990.
5. Seyyid Hüseyin Nasr-Oliver Leaman (ed.), İslam Felsefesi Tarihi, çev., Şamil Öçal, Hasan Tuncay Başoğlu, Açılımkitap Yayınları, c.I-III, İstanbul 2007.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

osman.bilen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Kitap Okuma 4 3 12
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 101

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1251
ÖK.2151
ÖK.3151
ÖK.4251
ÖK.5151